TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Wakacje.pl - już 7 lat na rynku!

W Polsce działa obecnie ok.1000 portali, oferujących sprzedaż towarów i usług przez Internet. Wiele wśród nich to serwisy sprzedające usługi turystyczne - kompleksowe wycieczki, lub poszczególne usługi, np. noclegi lub przeloty. Jednak niewiele z obecnie działających portali sprzedających usługi turystyczne ma tak duże doświadczenie jak Wakacje.pl - internetowe biuro turystyczne, które niedługo obchodzić będzie 7 urodziny.


Gdański portal Turystyczny Wakacje.pl, zaistniał w Sieci w marcu 1999 roku. Dziś, po 7 latach funkcjonowania jest jednym z najważniejszych podmiotów w turystyce on-line. Pomysł stworzenia serwisu, który umożliwiałby rezerwację ofert wielu organizatorów, narodził się podczas wspólnych wakacji obecnych prezesów firmy - Michała Kaczorowskiego i Mariusza Panka.

Informatyk i ekonomista z Trójmiasta postanowili wykorzystać sprzyjające tendencje na rynku usług turystycznych i pójść śladami zagranicznych potentatów turystyki, którzy podstawy działalności zbudowali na potędze prężnie rozwijającego się Internetu. - Pomysł był odważny, istniało też ryzyko, że takie usługi nie przyjmą się wśród Polaków, którzy dopiero zaczynali oswajać się z możliwościami sieci. W momencie, gdy zaczynaliśmy działać, z Internetu korzystało jedynie 4% Polaków. [red. w styczniu 2006 Biuro Badania Opinii i Rynku "Estymator" poinformowało, iż z Internetu korzysta już 31% Polaków]. Mimo to, wierzyliśmy w ten biznes. Obserwując posunięcia zagranicznych debiutantów z 1996 roku, kreowaliśmy nową jakość na powoli kształtującym się polskim rynku usług on-line - wspomina Michał Kaczorowski, prezes i jeden z założycieli Wakacje.pl

Początki przyniosły pesymistyczne wizje. Mimo, że na świecie era powszechności Internetu rozpoczęła się wraz z pojawieniem się przeglądarki Netscape, pod koniec lat 90. aż 77% polskich internautów ze światem łączyło się za pomocą modemu. Nie było też mowy o dostępie do zasobów sieci w małych miastach. W 1999 nadal nie istniała firma, która oferowałaby sprzedaż wycieczek zagranicznych wyłącznie on-line. Michał Kaczorowski, był wówczas pionierem przemysłu internetowego w kraju - od 1994 roku działał w TASK-u, a od 1996 prowadził własną firmę Interweb, która stworzyła portal regionalny trójmiasto.pl. Przedsięwzięcie miało też większe szanse powodzenia ze względu na doświadczenie w zarządzaniu drugiego z założycieli Wakacje.pl - Mariusza Panka, wcześniej związanego z korporacjami Gillette i Nestle.

Rewolucja Netscape umożliwiła rozwój nie tylko biurom turystycznym, ale również liniom lotniczym, co z kolei zaowocowało udaną współpracą obu sektorów w internetowej przestrzeni. To był dobry moment, aby wyjść naprzeciw pragnieniom klientów i zaoferować coś, czego jeszcze nie mieli - bazę pakietów wycieczkowych wielu różnych organizatorów pod jednym adresem www - tłumaczy Panek.

Polityka inwestycyjna Kaczorowskiego i Panka przyniosła zadowalające efekty, a biznes wycieczkowy on-line okazał się rentowny. Wakacje.pl w 2000 roku przekształciły się w spółkę z o.o i uzyskały obroty rzędu 3,2 mln. zł, dwa lata później była to już kwota 16,7 mln zł. Zarząd portalu nie zwolnił tempa rozwoju również w roku 2005, osiągając obroty ze sprzedaży wycieczek na kwotę 28,6 mln. W 2005 roku z oferty spółki skorzystało 17 tys. internautów - więcej, niż w trzech poprzednich latach działalności (2002-2004 - 14,5 tys.). Firma uzupełnia usługi o sprzedaż off-line, otwierając punkty sprzedaży bezpośredniej w dużych centrach handlowych, do portalu należy też 20 różnych domen oraz serwis Wypoczynek.pl - poświęcony wyłącznie turystyce krajowej.

- W przyszłości zamierzamy jeszcze bardziej skupić się na rozbudowie narzędzi Contact Center. Będziemy również kontynuować wdrażanie nowoczesnych programów szkoleniowych dla naszych specjalistów ds. sprzedaży. Z naszych doświadczeń wynika, że to nie nikt inny, lecz dobrze zmotywowani i doceniani pracownicy są najlepszym medium pozyskującym klientów - dodaje Kaczorowski.

Specyficzną cechą turystycznego sektora e-biznesu jest poziom, na jakim rozgrywa się konkurencja między najważniejszymi graczami na rynku. Nie liczy się cena, gdyż każdy z działających graczy sprzedaje wycieczki po cenie touroperatora, lecz siła marki agenta i świadomość internautów o działalności firmy, poparta rzeczowym zapleczem merytorycznym, jakie oferuje serwis.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
wakacje.pl 7 urodziny historia portal turystyczny serwis internetowe biuro turystyczne agent wycieczki turystyka wakacje pl wycieczki w internecie rezerwacja zakup przez internet online Michał Kaczorowski Mariusz Panek Netscape




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję