TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Zła kondycja przedsiębiorstw PKS

Kondycja PKSów jest obecnie coraz gorsza. Dla przykładu można podać, że jedna z najbardziej znanych polskich firm upada.


Głównymi problemami krajowych przewoźników jest brak poważnych inwestorów, którzy wniosą przynajmniej kapitał do spółek. Często zdarza się, iż nowym właścicielom chodzi wyłącznie o własne korzyści, a nie kontynuowanie działalności, od której uzależnione są tysiące Polaków. Inwestorzy kupują firmy nie dla celów transportowych, ale dla gruntów, które można nabyć za stosunkowo małe pieniądze.

716,3 mln przejechanych kilometrów, 698 mln przewiezionych pasażerów i 190 mln zł starty netto - to najkrótszy opis kondycji PKS. Taką stratę na przewozie osób zanotowało w ubiegłym roku 216 firm mających około 76 proc. udziału w krajowych przewozach pasażerskich, zrzeszonych w Polskiej Izbie Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji. - Prognozy na ten rok są jeszcze gorsze. W 2011 r. strata wzrośnie do 250 mln zł. W przyszłym roku kryzys finansowy jeszcze się pogłębi - mówi Zdzisław Szczerbaciuk, prezes PIGTSiS.

Pasażerowie coraz częściej wybierają transport indywidualny i przestają korzystają z usług świadczonych przez PKS. Kolejnym problemem z jakim boryka się przewoźnik są podwyżki cen paliw oraz coraz droższy system poboru opłat drogowych.

Częściowym rozwiązaniem problemów spółki mogłoby być wprowadzenie refundowanych z budżetu państwa biletów ulgowych dla studentów i uczniów oraz zwolnienie paliwa wykorzystywanego do przewozów pasażerskich z opłat akcyzowych. "Rocznie z tego tytułu przewoźnicy mogliby zaoszczędzić około 150 mln zł" - sugeruje Zdzisław Szczerbaciuk. Co jednak zmniejszyło by tylko sumaryczną stratę do 100 mln złotych i dałoby spore nierówności w traktowaniu podmiotów (protesty byłyby nieuniknione, inni też chcieli by zniżek akcyzy).

Jednak są to na razie wyłącznie plany i sugestie, dlatego na rozwiązanie problemu przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. Pytanie brzmi, tylko jak długo? Być może w wielu miejscach PKSy powinny zostać zmienione przez przewoźników prywatnych, ale jednak pamiętajmy, że Polska ma też pewne zobowiązania wobec własnych obywateli i powinni mieć oni możliwość dotarcia za rozsądną cenę do większych miast, gdzie są szpitale, urzędy itd. - a niestety cenowo w ryzach przewoźników prywatnych trzyma tylko konkurencja.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PKS przewoźnik Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji PIGTSiS Zdzisław Szczerbaciuk inwestorzy PKS transport autobusowy kryzys PKS transport zbiorowy


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję