TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Zmiany na rynku podróży służbowych

Globalne wydatki na podróże służbowe wzrosną w tym roku o 6,9 proc. Tym samym wartość rynku urośnie do 1,17 bilionów dolarów - wynika z raportu opublikowanego przez Global Association Business Travel (GBTA). Liderem rynku pozostanie USA.


"W Polsce wzrosty obserwowane są już od zeszłego roku i podobnego trendu należy spodziewać się w bieżącym roku" - mówi Michał Leman, General Manager LOT Travel.

Sektor podróży służbowych był jednym z tych, który znacząco odczuł skutki światowego kryzysu gospodarczego. Wydatki z nimi związane były jednymi z pierwszych dotkniętych przez cięcia w budżetach firm. Co więcej większość dużych korporacji skupiała się bardziej na restrukturyzacji niż rozwoju, a to w naturalny sposób obniżyło potrzebę podróżowania.

Z najnowszego raportu Global Association Business Travel (GBTA) wynika, że ten trudny czas mija. Najważniejszy rynek - amerykański rósł dynamicznie już w 2014 roku, co jest konsekwencją ponad 3 procentowego wzrostu PKB w USA. Rynek europejski także stopniowo zaczyna piąć się do góry, choć znacznie wolniej.

"Wzrost gospodarczy w USA napędza rynek podróży służbowych. Widać wyraźnie, że amerykańskie firmy zaczynają rosnąć, potrzebują inwestycji i nowych partnerów biznesowych, przez co muszą więcej podróżować, również do Europy. Polska jest w dość podobnej sytuacji, ale nas ogranicza niskie tempo wzrostu gospodarczego w strefie Euro, z której pochodzi większość partnerów polskich firm" - mówi Michał Leman.

Rynek podróży służbowych odbudowuje swoją pozycje po kryzysie, ale wątpliwe by wrócił w takim samym kształcie. Cięcia w budżetach firm spowodowały zmiany w politykach i zasadach podróżowania i trudno oczekiwać, że duże korporacje wrócą do starych, zwyczajów. Stąd też szereg zmian w ofercie linii lotniczych. Już w trakcie kryzysu wielu przewoźników zdecydowało się na stworzenie i rozwój klasy ekonomicznej premium, czyli produktu pomiędzy klasą biznes a typową klasą ekonomiczną.

"Pojawienie się produktów typu premium to odpowiedź na potrzeby firm, które chcą ograniczać wydatki, ale uznają za racjonalne zapewnienie kadrze zarządczej wyższego komfortu niż w klasie ekonomicznej. To nie oznacza, że klasa biznes zniknie - ona nadal ma uzasadnienie, ale nie dla wszystkich na krótkich rejsach. Jeśli planujemy pracować w trakcie lotu, wolne miejsce obok może być bardzo przydatne i zwiększa komfort, nie ma jednej reguły - wszystko zależy od potrzeb, stąd rozszerzająca się oferta to dla pasażerów bardzo dobra informacja" - podkreśla Michał Leman.

Nowe produkty linii lotniczych to nie jedyne zmiany jakie zachodzą na polskim rynku podroży służbowych. Zmienia się również sposób planowania i zakupu wyjazdów biznesowych. Wśród dużych korporacji dominowała do tej pory obsługa agencyjna, w tej chwili coraz więcej firm przechodzi na narzędzia elektroniczne, filtrując tylko takie oferty, które są zgodne z firmową polityką podróży oraz pozwalają na oszczędności, bo nie ma potrzeby zatrudniania dedykowanych osób do obsługi.

W sektorze małych i średnich firm korzystanie z takich narzędzi również staje się coraz bardziej popularne, co więcej takie podmioty również zaczynają starać się podpisywać bezpośrednie umowy z przewoźnikami, aby uzyskiwać rabaty, premie w specjalnych programach korporacyjnych czy też inne usługi dodatkowe.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
podróże służbowe odbudowa lot travel Global Association Business Travel klasa ekonomiczna Michał Leman




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję