Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Poszukuję pilotów na wyjazdy krajowe/zagraniczne
- Specjalista ds. turystyki, GH Sarni Stok
- Specjalista ds turystyki
- poszukiwany przewodnik po Pradze 28.05
- pilot Rumunia oraz Włochy-Francja-Monako
- Specjalista ds. Turystyki Itaka Galeria Łódzka
- Animator dla dzieci - TUNEZJA
- Pilot wycieczek
- Koordynator rejsów czarterowych
- ZAKOPANE Specjalista ds. Turystyki
PKP Intercity kolejny rok na minusie?
PKP Intercity na minusie? Według doniesień medialnych spółka traci pasażerów i kolejny rok pod rząd przyniosła straty.
Magazynowi "Rynek Kolejowy" udało się dotrzeć do wstępnych wyników PKP Intercity z 2013 roku. Spółka przewiozła o około 4,3 miliona osób mniej niż rok wcześniej. Taka sytuacja miała duży wpływ na sytuację finansową przedsiębiorstwa. PKP IC od 2010 stopniowo traci pasażerów. W tym roku miało nastąpić zbilansowanie działalności.
W grudniu PKP Intercity zapewniło, że zostaną podjęte działania mające na celu przekonanie pasażerów do dalszego korzystania z usług spółki. Operator jest jednak dobrej myśli: "Do końca 2014 r. zrealizujemy blisko 50 inicjatyw propasażerskich obejmując nowym doświadczeniem podróżowania 100% pasażerów. Zakładamy, że trend spadkowy odwróci się w 2015 r. Odpływ pasażerów, choć martwi, nie jest dla nas zaskoczeniem. Pamiętajmy, że odbudowa zaufania do kolei to proces, który jest możliwy dzięki systemowym zmianom realizowanym we wszystkich spółkach Grupy PKP."- poinformował Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych.
Klienci Polskich Kolei Państwowych są jednak odmiennego zdania. Tylko w zeszłym roku ponad 4 miliony pasażerów zrezygnowało z usług przewoźnika. Spółka zanotowała straty w wysokości 110 milionów złotych. Jednak wcześniej operator przewidywał, że poniesie straty w granicach 140 milionów złotych. Paweł Hordyński, członek zarządu PKP Intercity ds. finansowych ma nadzieję, że wynik będzie lepszy niż ten przewidywany na początku."Zredukowaliśmy koszty o ponad 100 mln zł. W rezultacie, mimo spadku przychodów, strata wyniesie około 110 mln zł. Jest to jeszcze wynik przed audytem. Myślę, że w przyszłym roku wynik będzie w granicach zera, może z jakąś małą stratą lub małym zyskiem." -dodał. Na początku zeszłego roku PKP Intercity przekazało informację, iż strata na poziomie 100 mln zł nastąpi tylko i wyłącznie w przypadku "niesprzyjających okoliczności".
Ostatnio spółka poinformowała, że jest przygotowana na poniesienie niskiej straty w 2014 roku. Natomiast w 2015 roku spółka planuje osiągnięcie 100 mln zł zysku. Przewoźnik upatruje ratunku w postaci dokonanej w zeszłym roku renegocjacji umowy usługi publicznej (PSC) z ministerstwem na dotowanie pociągów TLK. Do 2020 roku kwota dofinansowania wzrośnie z 2 do 3,7 mld zł.
Podpisana umowa poprawi sytuację operatora w przyszłym roku. W tym roku na korzyść spółki będzie działać to, iż obejmą ją zmiany stawek dostępu do infrastruktury PKP PLK. Taka zmiana, pomimo, że zawsze wiązała się z podwyżką dla przewoźników regionalnych, to akurat spółce PKP IC przyniesie ona blisko 100 mln oszczędności w ciągu roku. Hordyński podkreślił, że obniżka kosztu wpłynie na zmniejszenie dotacji z PSC a nie na wynik netto spółki.
W 2012 roku przewoźnik odniósł straty w wysokości 9 mln zł. W tamtym czasie szacunki przewidywały 27 mln straty. Rok wcześniej spółka poniosła stratę w wysokości 27 mln zł natomiast w 2010 r. straty przewoźnika wynosiły 136 mln zł. Ostatni raz przewoźnik zanotował zysk w 2007 roku.
Z usług PKP Intercity korzysta coraz mniej pasażerów pomimo ogólnego wzrostu ilości pasażerów kolei. W latach poprzednich liczba pasażerów malała średnio o ponad pół miliona rocznie. Największą zmianę w ilości przewożonych pasażerów przedsiębiorstwo zanotowało w roku 2010 - wtedy liczba ta zmniejszyła się o 15 mln pasażerów. Reasumując, w ciągu 4 lat spółka straciła około 19 mln pasażerów.
Przewoźnik nadal ma nadzieję, że tendencja spadkowa się w końcu odwróci i przedsiębiorstwo będzie znów odnosić zyski. Prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski zauważa, że w najbliższych latach czasy przejazdów koleją ulegną znacznemu skróceniu co spowoduje napływ klientów. Spółka planuje przyciągnąć pasażerów wprowadzeniem nowego taboru oraz zwiększeniem dostępności nowej oferty.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Problemy PKP Intercity
[2014-01-24 13:19 79.188.171.*]
Pociągi IC są za drogie . Wystarczy porównać ceny IC oraz promocje w Czechach na Węgrzech i Słowacji. Ich koleje gwarantują lepszy poziom usług u sa o ponad połowę tansze. PKP Intercity ma beznadziejne promocje adresowane nie wadomo do kogo ?
Panowie prezesi obejrzyjcie sobie stronę kolei czeskich CD i nauczcie się od lepszych jak wykorzystać weekend, aby pociagi nie jeździły puste. Na razie żałośnie cieszycie się, że osiągniecie w 2014 roku sztuczny zysk dzieki dotacjom . odpowiedz »
Dział transport:
Polacy na pierwszym miejscu wśród
IATA: Jednolita europejska przestrzeń powietrzna to
Wymóg uzyskania pisemnej zgody pasażera stanowi warunek zwrotu kosztów w formie
Starsze aktualności:
Itaka wdraża nową stronę i
Linie KLM będą walczyć z
Czesi chętniej przyjeżdżają do
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być
Turystyka rośnie, ale nie
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt
Podsumowanie MEETINGS WEEK Poland
Ukraińskie stowarzyszenie touroperatorów przyjęte do
Wakacje latających
Grudniowe statystki hotelowe coraz wyższe
Co to znaczy trzygwiazdkowy hotel w Tunezji?
Branża turystyczna na kajakach
Bezpłatne konto Hotelarz na HolidayCheck.pl
Airberlin redukuje liczbę samolotów
Kiedy Boeing przedstawi propozycje odszkodowań?
Sfinks otworzył kolejnego WOOKa w Poznaniu
Biura: Która destynacja najtańsza?
Od stycznia podróżowanie będzie łatwiejsze