TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

PIT w sprawie rozliczania VAT-u przez biura podróży

Sprawa rozliczania podatku VAT przez biura podróży z początkiem roku znacznie się skomplikowała, co spowodowało, że przedsiębiorcy mogą mieć problemy z właściwym naliczaniem podatku. Polska Izba Turystyki ogłosiła swoje stanowisko w tej sprawie.


Od 1 stycznia obowiązek podatkowy dla biur podroży powstaje na zasadach ogólnych, czyli z momentem wykonania usługi. Przez to biura mają zdecydowanie mniej czasu na zgromadzenie dokumentów potwierdzających faktycznie poniesionych wydatków oraz do wyliczenia marży.

PIT w opublikowanym na swojej stronie komunikacie podaje, że Ministerstwo Finansów wyraziło wstępną gotowość do zmiany ustawy o podatku VAT poprzez wprowadzenie szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego od usług turystycznych opodatkowanych według mechanizmu VAT marża. Artykuł 66 Dyrektywy VAT pozwala określić moment wymagalności w drodze odstępstwa od zasad ogólnych na jeden z trzech sposobów:


  • nie później niż z datą wystawienia faktury
  • nie później niż w momencie otrzymania zapłaty
  • jeśli faktura nie została wystała, lub została wystawiona z opóźnieniem - w określonym terminie nie później niż z upływem terminu wystawienia faktury, lub jeśli państwo członkowskie nie ustaliło takiego terminu - w określonym terminie od daty zaistnienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.


"Polska Izba Turystyki wyrażaj jednak przekonanie, iż żadna z trzech wymienionych, mieszczących się w granicach upoważnienia wynikających z przepisów Dyrektywy VAT nie jest rozwiązaniem korzystniejszym od obecnie obowiązującej - w odniesieniu do usług turystycznych - zasady ogólnej" - można przeczytać w komunikacie.

PIT tłumaczy, że pierwsze z możliwych rozwiązań w praktyce powodowałoby konieczność rozpoznania obowiązku podatkowego przed wykonaniem usługi, ponieważ klienci często domagają się wystawienia faktury przed rozpoczęciem imprezy, np. przy wpłacie zaliczki. Powstanie obowiązku podatkowego w momencie otrzymania zapłaty, zdaniem PIT jest najgorszym z możliwych rozwiązań, ponieważ najczęściej zapłata za usługę turystyczną następuje przed jej wykonaniem. Takie rozwiązanie zmusiłoby biura do ustalania marży na długo przed realizacją usługi. Z kolei, trzecie z dopuszczalnych przez Dyrektywę VAT rozwiązań wiąże się z pierwszym, ponieważ termin jest uzależniony od braku faktury lub wystawienia jej z opóźnieniem.

Według Izby żaden z wariantów aprobowanych przez Dyrektywę VAT nie jest przystosowany do specyfiki modelu opodatkowania usług turystycznych. "Polska Izba Turystyki jest w związku z tym przekonana o konieczności zmiany przepisów Dyrektywy VAT, dlatego pragnie zachęcić Ministerstwo Finansów do podjęcia rozmów z Komisją Europejską na temat ewentualnej nowelizacji Dyrektywy 2006/112/WE w zakresie, w jakim obecne regulacje unijne uniemożliwiają państwom członkowskim wprowadzenie do wewnętrznego porządku prawnego szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług turystycznych, dostosowanego do specyficznego sposobu ustalania podstawy opodatkowania VAT tego rodzaju działalności" - napisała Polska Izba Turystyki.

PIT nawołuje również do zmiany regulacji dotyczącej terminu wystawianiu faktur VAT. W komunikacie podkreśla, że nabiura podróży został nałożony w praktyce niemożliwy do wykonania obowiązek ustalenia kwoty marży na podstawie wiarygodnej dokumentacji w momencie wykonania usługi turystycznej, podczas gdy dokumenty potwierdzające nabycie usług dla bezpośredniej korzyści turysty mogą spływać do biur podróży długo po zakończeniu imprezy. Polska Izba Turystyki zwraca uwagę na to, że przepisy te są niezgodne z jedną z podstawowych zasad praworządności, zgodnie z którą dobre prawo nie wymaga od adresata rzeczy niemożliwych. Utrzymanie tych przepisów, w opinii PIT prowadzi także do naruszenia zasady neutralności podatku VAT, gdyż na dzień powstania obowiązku podatnik nie będzie miał możliwości obniżenia swojej marży o faktycznie poniesione koszty, z uwagi na brak faktur.

Jak podano w komunikacie PIT proponuje wprowadzenie zasady, zgodnie z którą podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz organizatorów turystyki w rozumieniu Ustawy o usługach turystycznych byliby zobowiązani do wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż albo otrzymanie całości lub części zapłaty w następujących terminach:

  • nie później niż 7 dnia od dokonania sprzedaży lub otrzymania całości lub części zapłaty - jeśli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone przed dokonaniem sprzedaży lub otrzymaniem zapłaty
  • nie później niż 7 dnia od dnia zgłoszenia żądania - jeśli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po dniu dokonania sprzedaży lun otrzymania zapłaty


Ze stanowiskiem PIT można zapoznać się poniżej:


Możesz także pobrać plik: turinfo_20140331_1034.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
polska izba turystyki VAT dyrektywa vat biuro podróży marża usługi turystyczne


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję