TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Ujawniono szereg nieprawidłowości na kolei

Podczas kontroli, jakiej Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów poddał przewoźników kolejowych, ujawniono szereg nieprawidłowości. Dotyczyły one między innymi ograniczenia odpowiedzialności przez linie w chwili odwołania połączenia i przedłużania terminu rozpatrywania reklamacji.


Urzędnicy przeprowadzili kontrolę na początku tego roku. Pod lupę wzięto regulaminy, umowy, wiadomości podawane na stronach internetowych oraz oferty linii kolejowych, które zostały przygotowane specjalnie na Euro 2012.

W maju 2012 roku UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko Kolejom Mazowieckim, Kolejom Dolnośląskim, Kolejom Wielkopolskim, Przewozom Regionalnym, PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, Warszawskiej Kolei Dojazdowej oraz PKP Intercity. Głównym zarzutem, który padł pod ich adresem było wyłączenie odpowiedzialności za odwołane połączenia w razie pojawienia się bliżej nieokreślonych okoliczności. Konsument nie miał w takiej sytuacji możliwości złożenia reklamacji i dochodzenia swoich praw. Należy zaznaczyć, że każdy przewoźnik jest odpowiedzialny za szkodę, która powstała w wyniku jego zaniedbania. Wyjątkiem mogą być tutaj wyłącznie wydarzenia, których nikt nie mógł przewidzieć (siła wyższa).

Innym przewinieniem, jakiego dopuściły się Koleje Śląskie, było nie zamieszczanie na wezwaniach do zapłaty za brak biletu, informacji o możliwości złożenia reklamacji. Wątpliwości urzędników wzbudził także zapis o wydłużeniu czasu rozpatrywania reklamacji do trzech miesięcy. Prawo stanowi, że musi ona zostać rozpatrzona w terminie 30 dni. Jeśli tak się nie stanie, roszczenie zostaje uwzględnione automatycznie.

Warszawska Kolej Dojazdowa zapisała w swoim regulaminie, że nie będzie odpowiadała na reklamacje, które zawierają wulgaryzmy i obraźliwe wyrażenia. Według UOKiK nie miała takiego prawa, bowiem przewoźnik musi wydać decyzję w sprawie każdej reklamacji, która zawiera datę, dane pasażera, przewoźnika, podpis, kwotę roszczenia oraz uzasadnienie. WKD, tworząc ten zapis otworzyła sobie furtkę do swobodnego odrzucania reklamacji.

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście wprowadziła obowiązek uiszczenia opłaty w razie zatrzymania przez konduktora dokumentu uprawniającego pasażera do zniżki, jeśli podejrzewa on jego sfałszowanie. Według prawa, może on przetrzymać dokument do chwili wyjaśnienia sprawy. Nie może obciążać podróżnego żadnymi opłatami.

Wszyscy przewoźnicy, u których dostrzeżono uchybienia zobowiązali się do wprowadzenia odpowiednich zmian.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Urząd Ochrony Kontroli Konkurencji i Konsumentów UOKiK Euro 2012 Koleje Mazowieckie Koleje Dolnośląskie Koleje Wielkopolskie Przewozy Regionalne PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Warszawska Kolei Dojazdowa PKP Intercity Koleje Śląskie reklamacje roszczenia klientów pasażerowie brak biletu regulamin przewoźników kolejowych prawo dokument uprawniający do zniżki bilety kolejowe sfałszowanie dokumentów kolej odwołanie połączenia kolejowe




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję