TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Stewardessa - praca marzeń?

Wielu osobom praca stewardessy kojarzy się z beztroskimi podróżami samolotem oraz wysoką wypłatą. Czy jednak naprawdę wygląda to tak kolorowo?


Aby zostać stewardessą trzeba posiadać szereg umiejętności. Bezwzględnym minimum jest biegła znajomość języka angielskiego, umiejętność pływania, bardzo dobry stan zdrowia, a także dyspozycyjność podczas świąt i w weekendy. Z pewnością takie wymagania nie są barierą dla większości młodych osób, jednak kandydaci posiadający rodziny czy inne zobowiązania muszą włożyć dużo wysiłku, aby spełnić te warunki.

Wszystkie linie lotnicze podkreślają, że osoby pracujące na stanowisku stewardessy bądź stewarda nie powinny posiadać żadnych uprzedzeń kulturowych. Wszystko w związku z międzynarodowym środowiskiem, w którym obracają się przyszli pracownicy. Dodatkowym kryterium jest znajomość kilku języków obcych. Dla przykładu linie lotnicze Emirates zawsze na pokładzie zapewniają obecność jednej osoby z personelu pokładowego, która rozumie i mówi w lokalnym języku miejsca, do i z którego realizowane jest połączenie.

Kandydaci, którzy chcą dołączyć do personelu pokładowego powinni posiadać też doświadczenie w obsłudze klienta, prawo jazdy, ukończony kurs pierwszej pomocy, ratownictwa, zarządzania konfliktami, doświadczenie w pracy w zhierarchizowanym środowisku oraz przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu obsługi komputera.

Na dodatek zainteresowani powinni posiadać miłą aparycję oraz odpowiedni wzrost, tak aby stojąc na palcach dosięgnąć do wysokości 212 cm. Ważny jest również wiek. W WizzAir trzeba mieć ukończone 19 lat, zaś w Emirates 21 lat. Osoby z dużą nadwagą również mogą mieć trudności z zatrudnieniem, gdyż większość rekrutujących kładzie bardzo duży nacisk na zdrowy styl życia swoich pracowników.

Procesy rekrutacyjne największych linii lotniczych na świecie są wieloetapowe i dość skomplikowane. Kandydaci muszą wykonywać różne zadania potwierdzające ich sprawność, zarówno psychiczną jak i fizyczną. "Podczas pierwszego etapu kandydaci wcielają się w rolę członka załogi pokładowej, a rekrutujący jest pasażerem lotu. Kandydaci losują typowe sytuacje, które mogą przytrafić się na pokładzie i samodzielnie je rozwiązać. Innym przykładem ćwiczenia rekrutacyjnego jest zadanie w grupach, która sprawdza umiejętności współpracy z innymi kandydatami. Na koniec kandydat odbywa tradycyjną rozmowę kwalifikacyjną z przedstawicielami linii Wizz Air. Kandydat na członka załogi pokładowej powinien posiadać umiejętność rozwiązywania niespodziewanych problemów, pamiętając przy tym, by zagwarantować pasażerom komfort podróży, reprezentować wysoki poziom kultury osobistej, być grzecznym, ale i asertywnym." - powiedział Kevin Markowicz, członek załogi pokładowej oraz Ambasador Wizz Air w Polsce.

Po pomyślnym przejściu wszystkich etapów rekrutacji kandydaci są zapraszani na specjalne szkolenia. Należą do nich m.in. nauka odpowiedniego szeptania czy w przypadku kobiet kurs makijażu. " Wszyscy nowi członkowie personelu pokładowego Emirates odbywają szkolenie w symulatorach wszystkich typów samolotów. To gwarantuje najbardziej realistyczne warunki kształcenia oraz pozwala naszej załodze zapewniać najlepszą, podniebną obsługę. Początkowe szkolenie załogi Emirates obejmuje następującą tematykę: bezpieczeństwo i procedury w sytuacjach awaryjnych (SEP), pierwsza pomoc (w zakresie akredytowanym przez Royal College of Surgeons w Edynburgu), obsługa, wizerunek personelu pokładowego Emirates i uniformy, fitness i żywienie, procedury bezpieczeństwa." - wyjaśniła Jolanta Winiarska, z agencji PR obsługującej linię Emirates.

Następnie nowi stewardzi i stewardessy rozpoczynają pracę. Należy dodać, że praca na takim stanowisku łączy kluczowe cechy potrzebne przy wykonywaniu innych zawodów. Personel pokładowy musi posiadać umiejętności kelnerskie, lekarskie, psychologiczne, terapeutyczne oraz handlowe. Nie można zapomnieć, że praca na takim stanowisku łączy się z reprezentowaniem, również poza samolotem, swojego pracodawcy. Co za tym idzie, nawet w stosunku do najbardziej wymagających pasażerów trzeba zachować anielską cierpliwość i pozytywne podejście.

Personel pokładowy zazwyczaj musi być dyspozycyjny 6 dni w tygodniu, również w święta. Należy być przygotowanym na częste zmiany planów niezależne od nas samych. Często z powodu złych warunków pogodowych samoloty lądują w innych miejscach niż docelowe. Przez niemal cały tydzień każdą noc spędza się w innym hotelu, łączy się to z ciągłym "życiem na walizkach", a wszystko to kosztem rodziny i znajomych.

Dosyć rygorystyczne zasady współpracy z personelem pokładowym zakłada arabski przewoźnik Qatar Airways. Przy podpisywaniu trzyletniego kontraktu wymagana jest deklaracja o pozostaniu singlem bądź singielką. O pozwolenie na zawarcie związku małżeńskiego trzeba najpierw poprosić pracodawcę. W pracowniczych hotelach należących do przewoźnika zabronione jest jednoczesne przebywanie osób przeciwnej płci, aby tego dopilnować wszędzie zainstalowano kamery.

Dodatkowo linia może zwolnić swojego pracownika bez podania powodu. Po zwolnieniu steward bądź stewardessa muszą podpisać oświadczenie, w którym zapewniają, że nie będą źle wypowiadać się o linii, ani wytaczać przeciwko niej żadnych procesów sądowych. Następnie muszą pisemnie podziękować za pracę. Po całej procedurze Qatar Airlines może zamrozić konto bankowe byłego już pracownika oraz zakazać wyjazdu z kraju. Zasady te są zgodne z prawem, które panuje na terenie Kataru, więc nikt nie może tu nic zmienić. Warto zaznaczyć, że przewoźnik stanowi wyjątek na rynku pod względem traktowania swoich pracowników.

Warto więc wcześniej zastanowić się do jakiej firmy rekrutacyjnej wysłać swoje zgłoszenie. Należy wziąć po d uwagę na jakim prawie będzie podpisywany kontrakt. Linie lotnicze Emirates mają swoją siedzibę w Dubaju, jednak inie narzucają swojemu personelowi pokładowemu tak rygorystycznych zasad.

Oczywiście wszelkie koszty noclegów i zakwaterowania, poza miejscem zamieszkania, pokrywają linie lotnicze. "Gwarantujemy załogom zakwaterowanie i transport do hotelu w miejscach, do których latają." - zapewniają przedstawicie PLL LOT.

Czas pracy personelu pokładowego jest indywidualnie określany przez przewoźników. Zależy też od tego czy pracownicy obsługują krótko czy może długodystansowe loty. Generalnie podczas większości lotów personel jest bardzo zajęty. Jednak w zależności od jego długości stewardessom i stewardom przysługują przerwy. Samoloty obsługujące najdłuższe trasy są wyposażone w specjalne pomieszczenia dla personelu pokładowego, w których można odpocząć lub pospać przez kilka godzin podczas lotu.

"Trudno jest jednoznacznie określić dzienny, uśredniony czas pracy, jednak zazwyczaj zamyka się on w przedziale od sześciu do dwunastu godzin. Zasadniczo załoga pokładowa wykonuje dwa lub cztery loty (tam i z powrotem) dziennie i zwykle wraca do domu na odpoczynek po zakończeniu pracy. Dłuższe dni pracy przeplatane są krótszymi, oraz dyżurami. Co istotne, czas pracy załogi pokładowej podlega ścisłym regulacjom Unii Europejskiej." - dodaje Markowicz.

Średnie zarobki personelu pokładowego w Polsce sięgają około 5 tysięcy miesięcznie. Wysokość wynagrodzenia jest uzależniona od miejsca zamieszkania. Dla przykładu stewardzi i stewardessy pracujący w Irlandii dla linii lotniczych Ryanair zarabiają do 30 tys. euro brutto rocznie. Dodatkowo pracownicy otrzymują specjalne bonusy od swoich pracodawców. Są to np. zniżki na bilety lotnicze, prywatna opieka lekarska czy karty umożliwiające bezpłatne korzystanie z zajęć sportowych. Irlandzki przewoźnik wypłaca wszystkim swoim początkującym stewardom i stewardessom po 1 200 euro co miesiąc przez pół roku, na wydatki związane z ogólnymi początkami nowej kariery.

Czy zatem praca stewarda czy stewardessy jest łatwa i przyjemna? Z pewnością częściowo tak. Jednak jest to tylko jedna strona medalu. Personel pokładowy w 100% pracuje z ludźmi, co dodatkowo utrudnia zadanie. Nie można pasażerom pokazać, że ma się gorszy dzień, dodatkowo jest to praca niemal cały czas w pozycji stojącej. Rzadko można spotkać na pokładzie osoby z personelu pokładowego, które są starsze. Wynika z tego, iż jest to praca głównie dla ludzi młodych. Trzeba zwrócić uwagę na plusy tej pracy. Personel może dużo podróżować, zwiedzać najciekawsze miejsca na świecie i to poniekąd w ramach swojej pracy. Wszystko to za odpowiednie wynagrodzenie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
steward stewardessa praca linie lotnicze umowy kariera




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję