Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Poszukuję pilotów na wyjazdy krajowe/zagraniczne
- Specjalista ds Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystyki, GH Sarni Stok
- Specjalista ds turystyki
- poszukiwany przewodnik po Pradze 28.05
- pilot Rumunia oraz Włochy-Francja-Monako
- Specjalista ds. Turystyki Itaka Galeria Łódzka
- Animator dla dzieci - TUNEZJA
- Pilot wycieczek
- Koordynator rejsów czarterowych
Rośnie świadomość konsumencka wśród turystów
Polski konsument na zakupach w Europie coraz częściej ma świadomość swoich praw.
Z danych Europejskiego Centrum Konsumenckiego, którego jednym z celów jest wspieranie konsumentów w sporach z przedsiębiorcami, wynika, że konsumenci w pierwszych 3 kwartałach bieżącego roku coraz częściej składają zapytania i skargi związane z zakupami w Unii Europejskiej, Islandii oraz Norwegii. Do końca września złożono 1105 zapytań oraz 968 skarg. Dane te są już zbliżone do tych, które obejmowały cały rok 2011, czyli odpowiednio: 1237 zapytań i 931 skarg.
Jeśli chodzi o przedmiot skarg, w dalszym ciągu najwięcej problemów niosą kwestie związane z transportem, w tym zakupem samochodów używanych, prawami pasażerów lotniczych, kłopotów z bagażem - stanowią one 41% całości zapytań. W dalszej kolejności mamy do czynienia z tematami dotyczącymi rekreacji, w tym pakietów turystycznych, gier internetowych - to 19%. Na dalszym miejscu problematyczne okazują się sprawy związane z zakupem przedmiotów użytku domowego (10%), odzieży (8%) oraz zakwaterowaniem (usługi hotelowe, kluby wakacyjne - 7%), i komunikacją elektroniczną (usługi internetowe, operatorzy komórkowi - 2%).
Sama zaś problematyka zgłaszana w skargach dotyczy przede wszystkim reklamacji (40%), dostawy (22%), a w dalszej kolejności rekompensaty (12%), warunków umowy (9%), ceny (7%) oraz innych kwestii, takich jak techniki sprzedaży czy oszustwa, nieprzekraczających
w sumie 10%. W zbliżony sposób wartości te przedstawiały się za cały 2011 r.
Co do metod sprzedaży: tak w pierwszych trzech kwartałach 2012 r., jak i w całym roku 2011 skargi odnosiły się przede wszystkim do umów sprzedaży zawieranych przez Internet - teraz to 57%, rok temu 58%. Rok temu jednak tuż za nią uplasowała się sprzedaż na miejscu (27%), a po niej sprzedaż na odległość (bez e-commerce - 11%). W 2012 r. sprzedaż na miejscu wynosi 21%, a sprzedaż na odległość - 19%. Wyraźnie zatem zmalała liczba problemów odnotowanych w związku z transgranicznymi umowami zawieranymi na miejscu.
- W pierwszych trzech kwartałach 2012 roku obserwujemy utrzymywanie się trendów związanych z naszymi podstawowymi miernikami aktywności konsumenckiej. Służą nam do tego specjalistyczne narzędzia, które pozwalają odpowiednio klasyfikować każde zapytanie i skargę, które do nas trafiają. Zależy nam, by nasi konsumenci wiedzieli nie tylko o swoich prawach w Unii Europejskiej, lecz także o tym, u kogo szukać informacji i wsparcia - mówi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego. - Większa świadomość konsumentów to także szybszy rozwój alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR), w tym mediacji. Rozwój mechanizmów tego rodzaju pozwala na wzrost zaufania do obrotu transgranicznego zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców - dodaje Stańczak.
Poza ogólną większą liczbą skarg i zapytań lepszą frekwencję odnotowuje także strona internetowa ECK. Średnia miesięczna wizyt unikalnych użytkowników w 2011 roku wyniosła 8003 osoby, podczas gdy już za pierwsze trzy kwartały tego roku była to liczba średnio o 357 osób wyższa.
Europejskie Centrum Konsumenckie poza bieżącym wsparciem konsumentów zajmuje się również promocją wiedzy na temat świadomego dokonywania zakupów na jednolitym rynku, propagowaniem alternatywnych metod rozwiązywania sporów, jak i uczestniczy w bieżących konsultacjach społecznych i specjalistycznych zarówno w ramach sieci ECC-Net, jak i w gronie innych interesariuszy, w tym organów władzy krajowych i Unii Europejskiej.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
NIK: Działalność człowieka zagraża Półwyspowi
Zachodniopomorscy przedsiębiorcy zadowoleni z ferii
Dział hotele, pensjonaty:
Turystyka z gorszą obsługą
Można składać oferty w Programie wsparcia
Rada UE przyjęła rozporządzenie w sprawie wynajmu
Dział prawo i podatki:
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
IATA: Jednolita europejska przestrzeń powietrzna to
Turyści zastosowali się do instrukcji touroperatora, ale nie zostali wpuszczeni na
Wymóg uzyskania pisemnej zgody pasażera stanowi warunek zwrotu kosztów w formie
Dział centra informacji i promocji:
Wsparcie także turystyki w północno-wschodniej
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Turystyka z gorszą obsługą
Starsze aktualności:
Nowe osoby w Polskich Hotelach
Itaka wdraża nową stronę i
Linie KLM będą walczyć z
Czesi chętniej przyjeżdżają do
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być
Turystyka rośnie, ale nie
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt
Podsumowanie MEETINGS WEEK Poland
Ukraińskie stowarzyszenie touroperatorów przyjęte do
Airbus umożliwi lot na stojąco?
Ryanair: nowy kierunek z Polski
Źle wystawiony bilet lotniczy to już nie problem
Raport o stanie gospodarki turystycznej w latach 2007-2011
Konkurs - najlepsza praca magisterska z turystyki
BTA Kompas - krajowa młodzieżówka w górę
Warszawa i Mazowsze gotowe na Euro 2012
Tragiczny wypadek autobusu z pielgrzymami
UOKiK przygląda się umowom biur
Lufthansa uziemiona - na co mogą liczyć pasażerowie?