TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






All inclusive na topie

Polacy chętnie powracają do krajów, w których spędzili już wakacje, ale wypoczywają zdecydowanie bardziej luksusowo - takie wnioski przynosi analiza danych rezerwacyjnych serwisu Travelplanet.pl. Obejmują one okres od 15 czerwca do 15 września.


- Turyści powracają zwłaszcza to Egiptu i Tunezji - zauważa prezes Travelplanet.pl Jerzy Krawczyk. - Ale na popularności systematycznie zyskują wczasy w Bułgarii. Za to wyraźnie spadło zainteresowanie Grecją, gdzie nastąpił największy wzrost średniej ceny wycieczki.

10 najbardziej popularnych krajów (i kierunków w danym kraju)
1 Egipt - 22,1 proc (Hurghada - 50,6 proc.)
2 Grecja 20,6 proc. (Kreta - 43,6 proc.)
3 Turcja - 18,8 proc. (Riwiera Turecka - 57,2 proc.)
4 Hiszpania - 11,6 proc. (Wyspy Kanaryjskie - 40,6 proc.)
5 Tunezja - 9,3 proc (Hammamet - 24,7 proc)
6 Bułgaria - 8,8 proc. (Słoneczny Brzeg - 62,7 proc.)
7 Chorwacja - 2,5 proc. (Dalmacja środkowa - 27,7 proc)
8 Włochy - 1,6 proc. (Sycylia - 36,4 proc.)
9 Portugalia - 0,9 proc (Algarve - 52,2 proc.)
10 Maroko - 0,8 proc. (Agadir 47,3 proc.)

2011 - 2012: Wzrosty

1 Egipt - awans z 3. miejsca (wzrost udziału w sprzedaży z 14,5 do 22,1 proc)
2. Tunezja - awans z 6. miejsca na 5. (wzrost udziału w sprzedaży z 7,9 do 9,3 proc)
3 Chorwacja - awans z 8. miejsca na 7. (wzrost udziału w sprzedaży z 1,5 do 2,5 proc)
4 Włochy - awans z 9. miejsca na 8. (wzrost udziału w sprzedaży z 1,1 do 1,6 proc)
5 Bułgaria - co prawda spadła z 5. na 6. miejsce ale wzrost udziału w sprzedaży z 8,3 do 8,8 proc)

2011 - 2012 Spadki
1 Grecja - spadek z 1. na 2. miejsce (spadek udziału w sprzedaży z 26,9 do 20,6 proc)
2. Turcja - spadek z 2. na 3. miejsce (spadek udziału w sprzedaży z 21,8 do 18,8 proc)
3 Portugalia - spadek z 7. na 9. miejsce (spadek udziału w sprzedaży z 1,7 do 0,8 proc)
4 Hiszpania - bez zmian w rankingu (spadek udziału w sprzedaży z 12,9 do 11,6 proc)
5 Maroko - bez zmian w rankingu (spadek udziału w sprzedaży z 1 do 0,8 proc)

Sprzedaż w okresie 15.06 - 15.09 w latach 2011 i 2012 jest niemal identyczna. Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych wakacyjnych kierunków nie zmieniła się a w pierwszej szóstce nastąpiły jedynie przetasowania przy nieznacznym spadku ogólnego udziału w sprzedaży - z 92,3 proc do 91,2 proc.

I nie odbywa się to kosztem pozostałych krajów z pierwszej dziesiątki. Ich udział w sprzedaży wzrasta nieznacznie. (z 5,3 do 5,7 proc. a więc zaledwie o 0,4 pkt proc.)

- Te 0,4 punktu procentowego obrazuje skłonność ogółu Polaków do spędzenia wakacji w mniej tradycyjny sposób. Mimo ponad dwóch dekad, w ciągu których Polacy mogą bez większych problemów zwiedzać świat, widać że preferencje nie zmieniają się -zauważa Radosław Damasiewicz, analityk Travelplanet.pl. - Świadczą o tym przetasowania w obrębie pierwszej szóstki. - Wziąwszy jednak pod uwagę zamiłowania Polaków do spędzania wakacji kilkakrotnie w tym samym miejscu, kierowanie się opiniami znajomych do spędzania wakacji w rekomendowanych przez nich miejscach, te przetasowania nie dziwią.

Warto zwrócić uwagę na skokowy wzrost zainteresowania Egiptem i Tunezją oraz wyraźne spadki udziałów Grecji i Hiszpanii w rynku. Te dwa ostatnie kierunki były w ubiegłym roku alternatywą dla wstrząsanych rewolucją arabską krajów, do których powrócili turyści. Systematycznie również wzrasta popularność Bułgarii. To właściwie jedyny kierunek, który może zburzyć porządek w pierwszej piątce ulubionych destynacji - przewiduje Radosław Damasiewicz tłumacząc dlaczego umieszczono ten kraj nie w drugiej piątce lecz pierwszej szóstce rankingu.

Standard hotelu według liczby osób (w nawiasie dane z lata 2011)
1. 4* - 45 proc. (45,6 proc)
2. 3* - 30 proc. (34 proc.)
3 5* - 21,6 proc. (16,6 proc.)
4. 2* - 1,7 proc. (2,5 proc.)
5 1* i bez standardu - 1,7 proc. (1,4 proc)

Rodzaj wyżywienia według liczby osób (w nawiasie dane z lata 2011)

1. All Inclusive - 79,7 proc. (68,8 proc.)
2 Half Board - 13,6 proc. (15,8 proc.)
3 Bed & Breakfast - 3,2 proc. (3,1 proc)
4 Bez wyżywienia - 2,8 proc. (2.5 proc)
5 Trzy posiłki - 0,7 proc. (0,3 proc.)

Jeśli Polacy lubią wypoczywać w krajach, które już odwiedzali, tak jak śmiać się ze znanych dowcipów i kabaretów, co wyraźnie pokazują wieloletnie preferencje destynacyjne, to na pewno wolą to robić w coraz bardziej komfortowych warunkach - twierdzi prezes Travelplanet.pl Jerzy Krawczyk. - Przenoszą się do coraz bardziej luksusowych hoteli wolą wyżywienie typu all inclusive. Wyraźnie widać, że odbywa się kosztem ofert z wyżywieniem typu HB i trzygwiazdkowych hoteli z 3 gwiazdkami. Grupa budżetowa - to najwyżej dwie gwiazdki i najwyżej śniadania - jest w miarę stała i niewielka (ok. 3 - 4 proc.). Można zaryzykować twierdzenie, że wakacje budżetowe to raczej z góry założona formuła a nie konieczność cięcia wakacyjnych kosztów.

Grubo ponad połowa Polaków chce coraz większego luksusu na wakacjach - wypoczywa w co najmniej czterogwiazdkowych hotelach, przy czym wyraźnie chętniej wybierają pięciogwiazdkowe a ponad 3/4 chce mieć dostęp do jedzenia i napojów bez ograniczeń. Wynika to najpewniej wcześniejszych doświadczeń, gdzie tzw. wydatki na mieście okazały się w sumie wyższe niż dopłata do AI.

- Wygoda to jedna z podstawowych przyczyn dominacji formuły all inclusive - zaznacza prezes Krawczyk. - Skłonność Polaków do nieograniczania się z wydatkami i pozwalania sobie na więcej na wakacjach jest w ten sposób optymalnie zaspokojona.

Średnia cena wycieczki (za osobę) w sześciu najpopularniejszych kierunkach w zł (w porównaniu do 2011)

średnia cena wycieczki ogółem 2268 zł (2172 zł) + 4,4 proc


Egipt - 2250 zł (2155 zł) + 4,4 proc.
Grecja - 2350 zł (2180 zł) + 7,7 proc.
Hiszpania 2800 zł (2640 zł) + 6 proc.
Turcja - 2300 zł (2155 zł) + 6,7 proc.
Tunezja - 1900 zł (1830 zł) + 3,8 proc.
Bułgaria - 1700 zł (1665 zł) + 2,1 proc.

Popyt na coraz większy luksus na wakacjach nie przekłada się w znacznym stopniu na wzrost cen wycieczek. Z innych danych wynika, że ceny najdroższych ofert touroperatorów nie wzrosły w takim stopniu jak ceny standardowych wyjazdów do 3 - 4* hotelu z HB. To do pewnego stopnia też wygenerowało popyt na wakacje z wyższej półki.

Niewykluczone, że za kulkuprocentowym spadkiem Grecji w rankingu stoi nie tylko przesycenie tym krajem, ale także najwyższy wzrost średniej ceny wycieczki. Egipt okazał się liderem, bo podniósł ceny w mniejszym stopniu. Również taka polityka mogła wpłynąć na atrakcyjność Tunezji. A być może to kwestia wysokiego kursu euro i taniego dolara (o ile Egipt i Tunezja w tych walutach się rozliczają)

- Dodatkowo kolosalny wpływ ma kwestia podaży na rynku - zauważa Mateusz Jarzębowicz - dyrektor produktu Travelplanet.pl. - Jeśli sezon mamy tak zwany lastowy, co oznacza duży wybór ofert np. do tygodnia do wylotu, to wówczas spadają średnie ceny sprzedaży. W zeszłym roku do 3 tygodnia lipca był relatywnie duży wybór, później już oferta była mocno przebrana co skutkowało również wyższymi cenami sprzedaży. Aktualny sezon, po jego oczyszczeniu w lipcu z ofert low budget, spowodowany bankructwami, również skutkował utrzymaniem wyższych średnich cen na rynku - tłumaczy ekspert.

Według prezesa Krawczyka spadek udziału w sprzedaży Grecji jest po prostu powrotem do naturalnego popytu na wycieczki do tego kraju. - W 2011 udział w sprzedaży krajów europejskich oraz Turcji był zawyżony przywołanymi już wydarzeniami w krajach arabskich - zauważa prezes Travelplanet.pl. - Mamy teraz powrót do struktury sprzedaży zbliżonej najbardziej do 2010 roku. Niski wzrost cen na oferty egipskie wynika z dwóch elementów - duża podaż i idąca za tym walka konkurencyjna plus spore możliwości touroperatorów na poziomie zarządzania ceną. Częściowe wyjście mocnych marek rynku turystycznego Europy zachodniej i Skandynawii z rynku arabskiego dało szansę polskim touroperatorom na lepsze ceny i większą elastyczność. Stąd mieliśmy tak bogatą ofertę egipską w tym sezonie, w tak atrakcyjnych cenach.

5 najpopularniejszych touroperatorów (w nawiasach udział w 2011 r i zmiana w rankingu)

1 Itaka - 33 proc. (30 proc. Bez zmian.)
2 Wezyr Holiday - 10,8 proc. (8,9 proc. +1 poz.)
3 Grecos Holiday - 7,6 proc. (4,2 proc + 8 poz.)
4 Sun&Fun - 7,5 proc. (1,2 proc. + 9 poz.)
5 Rainbow Tours - 7,2 proc. (4,6 proc. +3 poz.)

z pierwszej piątki wypadł Ecco Holiday (w 2011 roku 11,1 proc.)

Pierwsza piątka sprzedała w sezonie letnim 2012 aż 66,1 proc. oferty. Rok wcześniej - 63,8 proc. Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że ogólna sprzedaż pozostaje na tym samym poziomie to wystąpił przewidywany przeze mnie efekt przeniesienia się klientów do renomowanych biur po fali bankructw - zauważa Mateusz Jarzębowicz z Travelplanet.pl.

Liderem sprzedaży pozostaje Itaka, największe polskie biuro podróży, które wykroiło dla siebie kolejną część tortu z rynku turystycznego i sprzedaje więcej wycieczek niż cztery następne biura razem wzięte. Widać doskonałe przygotowanie Itaki w każdym elemencie działalności. Tu wrażenie robią awanse Grecos Holiday i Rainbow Tours. Grecos jest renomowanym biurem, wyspecjalizowanym w organizacji wypoczynku w Grecji. Mimo spadku liczby klientów wybierających ten kierunek wakacji, Grecos Holiday perfekcyjnie wykorzystał niezdecydowanie konkurentów i ugruntował swoją pozycję oferując bogatą i dobrą jakościowo ofertę. Sezon był również wodą na młyn dla Rainbow Tours. Aktualny numer 3 rynku turystycznego, dobrze wykorzystał swoją stabilną pozycję do przyciągnięcia dużej liczby klientów na swoją szeroką ofertę. Dobra marka była bezcenna w czasie kryzysowych dni lipca, gdy upadały kolejne biura podróży.

Osobnym zagadnieniem jest duży wzrost udziału w sprzedaży rok do roku oferty BP Sun&Fun. Burzliwy rok 2011, który rozpoczął się od rewolucji w krajach arabskich, odznaczył również piętno na strukturze sprzedaży Travelplanet.pl. Sun&Fun, jak każde biuro oferujące głównie wycieczki do krajów arabskich, mocno odczuło wspomniane problemy. Jednakże mocne podstawy i stabilizacja sytuacji w Egipcie i Tunezji, zaowocowały bardzo szybkim odbudowaniem pozycji na rynku. Świetnie przygotowany produkt cieszył się uznaniem klientów nie tylko w ścisłym sezonie.

Wyjazdy wg liczby osób ( w proc.) 2012 / 2011
- 1 os. - 2,7 proc / 7,5 proc
- 2 os. - 8774 - 1058 = 45,7 proc. / 50,8 proc.
- 3 os. - 5355 + 744 = 28,3 proc. / 23,5 proc.
- 4 os. - 3428 + 576 = 18,6 proc. / 14,6 proc.
- 5 os.- 475 + 110 = 2,7 proc. / 2 proc.
- więcej 354 os + 67 = 2 proc/ 1,6 proc

Podział wycieczek wg terminu sprzedaży (proc.) - letnie wakacje kupione w poszczególnych miesiącach - według rezerwacji

10.2011 - 0,1 proc. / 10.2011 - 0,1 proc
11.2011 - 0,5 proc. / 11.2010 - 0,7 proc
12.2011 - 2,0 proc / 12.2010 - 2 proc.
01.2012 - 4,4 proc / 01.2011 - 4,4 proc.
02.2012 - 3,9 proc. / 02.2011 - 3,9 proc.
03.2012 - 4,7 proc. / 03.2011 - 3,8 proc.
04.2012 - 4,4 proc. / 04.2011 - 2,9 proc
05.2012 - 7,8 proc / 05.2011 - 6,5 proc
06.2012 - 19,2 proc / 06.2011 - 18,7 proc.
07.2012 - 28,2 proc. / 07.2011 - 28,7 proc.
08.2012 - 22,1 proc. / 08.2011 - 23,3 proc.
09.2012 - 2,7 proc. / 09.2011 - 5 proc.

Sprzedaż oferty letniej w miesiącach

styczeń - kwiecień 2012: 17,4 proc. (2011 - 15 proc.)
styczeń - maj 2012 - 25,2 proc. (21,5)
lipiec-wrzesień 2012 - 52,9 proc. sprzedaży wycieczek (2011 - 56,9 proc.)

Wyjazdy Last Minute:

w lipcu 2012 - 37,5 proc turystów kupiło wakacje na tydzień lub krócej przed wyjazdem (w lipcu 2011 było to 31,6 proc.)
W sierpniu 2012 aż 62 proc turystów kupiło wakacje na tydzień lub krócej przed wyjazdem (w sierpniu 2011 - 36,7 proc.)

Sprzedaż Last Minute w szczycie sezonu

Polacy w coraz większym stopniu planują wakacje z rodziną lub przyjaciółmi co pokazuje wzrost wyjazdów trzy i czteroosobowych ale w lwiej części robią to bezpośrednio przed wakacjami. Co prawda nieznacznie przesuwa się termin wykupywania wakacji ale first minute to raczej zaklęcia touroperatorów niż rzeczywistość. Sprzedaż letniej oferty od czerwca do września to ok 3/4 obrotów biur podróży.

Do wzrostu sprzedaży last minute, zwłaszcza w sierpniu, w stosunku do ubiegłego roku trzeba podejść z ostrożnością - twierdzi Radosław Damasiewicz. - We wcześniejszych latach oferta Last Minute traciła w udziale sprzedaży, ale w tym roku fala bankructw, która przetoczyła się prze rynek turystyczny była doskonałym katalizatorem spontanicznych decyzji pod koniec wakacji, odnoszącym się zwłaszcza do renomowanych biur. Klienci uczuleni przez media, starali się wyczekiwać z zakupem do ostatniej chwili.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Travelplanet.pl serwis internetowy lato 2012 oferta turystyczna Egipt Tunezja Grecja wycieczka Jerzy Krawczyk Bułgaria oferta turystyczna Polak dane rezerwacyjne popularność wycieczka rynek Radosław Damasiewicz ranking tradycja grupa budżetowa HB hotel trzygwiazdkowy luksus wakacje doświadczenia jedzenie napój śniadanie internet multiagent Wyspy Kanaryjskie Dalmacja środkowa Sycylia Hammamet Chorwacja




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję