Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
- B.P. ITAKA w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- NEKERA - Specjalista Wsparcia Sprzedaży
- Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta
- Doradca klienta Biuro Podróży Itaka Kraków M1
- RAINBOW Doradca Klienta
- NEKERA - Flight Specialist
- NEKERA - Product Manager (Warszawa)
- pilot Wiedeń : 31.05-01.06.2024
Polskie produkty turystyczne na tle konkurencji
Jak przedstawia się konkurencyjność polskich produktów turystycznych na tle konkurencji? Odpowiedzi na to pytanie próbuje udzielić raport przygotowany przez Polską Organizację Turystyczną poświęcony temu zagadnieniu w sezonie zimowym 2013-14.
W badaniu porównano ceny usług turystycznych świadczonych w Polsce (w odniesieniu do wybranych produktów i grup produktów turystycznych) z tymi, które na tych rynkach oferują podmioty świadczące usługi na rynkach czeskim, słowackim, austriackim i niemieckim. Badanie dotyczy zarówno oferty touroperatorów, agentów turystycznych, jak i bezpośrednich usługodawców. Analizą zostały objęte usługi oferowane turystom na najważniejszych dla polskiej turystyki zimowej europejskich rynkach emisyjnych: niemieckim, brytyjskim, francuskim, holenderskim, szwedzkim i ukraińskim.
Podobnie jak w poprzednich latach, w badaniu zrealizowanym na przełomie lat 2013/2014 stworzono pewne "koszyki" ofert, które można analizować zarówno w odniesieniu do całej zbiorowości, jak i osobno, dla poszczególnych krajów. Jak wspomniano wyżej, podstawową jednostką do wstępnej charakterystyki i porównań stała się przeciętna cena jednego osobonoclegu. Ponieważ "koszyki" te były w obydwu latach dość podobne, można porównać zmiany w czasie, jakie zaszły w odniesieniu do obliczonych na ich podstawie cen przeciętnych.
W całym "koszyku" usług turystycznych wybranych do analizy w sezonie zimowym 2013/2014 średnia arytmetyczna cena 1 osobonoclegu, uzyskana bezpośrednio z danych empirycznych, wyniosła około 278 PLN, czyli o 10,3% więcej niż dwa lata wcześniej. W najnowszym badaniu najniższe ceny odnotowano w odniesieniu do ofert z Czech, Słowacji i Polski (odpowiednio 240 PLN, 256 PLN i 264 PLN), najwyższe zaś - podobnie jak w poprzednim badaniu - w przypadku Austrii (348 PLN).
Średnie ceny w Polsce okazały się niższe niż przeciętne i były bardzo zbliżone do cen w "koszyku" słowackim (różnica wyniosła nieco ponad 3%). Największy wzrost cen zanotowano w odniesieniu do rynku niemieckiego i austriackiego, najniższy - czeskiego i słowackiego. W przypadku ostatniego z tych rynków zaobserwowano nawet pewien spadek cen. Wzrost cen w Polsce był zbliżony do tego, który zanotowano dla całej próby (ok. 10,5% w ciągu dwóch lat). Stabilizację, a nawet spadek cen na rynku słowackim można tłumaczyć procesem dostosowywania się tego rynku po wprowadzeniu euro: początkowo zanotowano wzrost cen, który obniżył konkurencyjność rynku słowackiego, a następnie spadek, przywracający dobrą pozycję konkurencyjną usług turystycznych świadczonych w tym kraju.
Badania przeprowadzone przez POT w sezonie zimowym 2013/2014 pozwalają również pokazać, na ile polska oferta jest konkurencyjna cenowo na wybranych rynkach emisyjnych, za które uznano Niemcy, Wielką Brytanię, Francję, Holandię, Szwecję i Ukrainę. W tej edycji badania najwyższe ceny zanotowano na rynku francuskim, najniższe - na szwedzkim (różnica poziomu cen przeciętnych wyniosła w odniesieniu do tych krajów aż 85%); pozostałe rynki emisyjne (Niemcy, Holandia, W. Brytania) cechuje dość zbliżony poziom cen.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że ceny ofert dla turystów z Ukrainy, aczkolwiek jedne z najniższych, nie różnią się w tak dużym stopniu od średniej, jak by się można tego spodziewać posługując się potoczną obserwacją rynku ukraińskiego.
Polskie produkty turystyczne najdrożej sprzedawane były w badanym roku we Francji i Wielkiej Brytanii, najtaniej w Szwecji i na Ukrainie. W porównaniu z innymi krajami recepcyjnymi Polska jest najbardziej konkurencyjna na rynku holenderskim (polska oferta jest tu najtańsza; była również bardzo konkurencyjna w sezonie 2011/2012) oraz szwedzkim (polska oferta jest relatywnie tania, choć sprzedawana nieco drożej, niż czeska); w pozostałych przypadkach ceny polskich produktów zajmują środkową pozycję. Z badań wynika, że najgroźniejszymi konkurentami Polski są:
- na rynkach niemieckim i szwedzkim - Czechy i Słowacja,
- na rynku szwedzkim - Czechy i Słowacja,
- w Holandii - Czechy,
- na Ukrainie - Niemcy i Czechy.
Z całością raportu przygotowanego przez Polską Organizację Turystyczną można zapoznać się poniżej.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20140630_konkurencyjnosc_cenowa_polskiej_oferty_i_noclegow-zima_2013-2014.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział hotele, pensjonaty:
Enoturystyka rozwija się w
Taylor Swift da zarobić
Nowe centrum konferencyjne w
Polacy dalej zainteresowani
Dział aktualności dnia:
Starsze aktualności:
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Nowa ustawa o leczeniu uzdrowiskowym
Na tropie organicznej gastronomii
Targi dla branży cukierniczej i lodziarskiej
Samolot z turystami ostrzelany?
North Food Polska ma nowego dyrektora
Lodomania rozwija sieć franczyzową
Turyści omijają Tokio. Boją się napromieniowania
Ostatnie dni zgłoszeń do biznesowych oskarów