Na Okęciu wylądujemy nawet w gęstej mgle
Każdego roku przez ponad 100 godzin mgła zakłóca pracę portu lotniczego w Warszawie. System ILS pomaga pilotom startować i lądować w warunkach ograniczonej widoczności. Urządzenie w przyszłości ma umożliwić wykonywanie operacji lotniczych w jeszcze trudniejszych warunkach pogodowych.
ILS (Instrument Landing System) jest systemem wspomagania nawigacyjnego, dzięki któremu piloci lądują bezpiecznie mimo mgły czy niskiej podstawy chmur. Jego elementy zostały umieszczone między innymi przy ogrodzeniu lotniska wzdłuż ul. Wirażowej. Dzięki localizerom samolot może lądować trzymając się dokładnie osi pasa startowego.
System dzieli się na trzy kategorie. Większość portów lotniczych w Polsce posiada najniższą I kategorię ILS. Są też lotniska, gdzie takiego systemu w ogóle nie ma (Zielona Góra, Modlin). Lotnisko Chopina jako jedyne w kraju zostało wyposażone w II kategorię ILS, która umożliwia pilotom lądowanie, gdy podstawa chmur znajduje się na wysokości 30 metrów, natomiast widzialność jest mniejsza niż 400 metrów. III kategoria systemu sprawia, że możliwe staje się lądowanie przy bardzo słabej widzialności.
Port lotniczy w Warszawie zamierza wprowadzić najwyższą kategorię ILS. Wystarczająco długo lotnisko wykorzystywało przy pracy system niższej kategorii, aby można było ją podnieść. Montażem urządzeń zajmie się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Port będzie odpowiedzialny za zmianę oznaczenia na drogach kołowania czy też startowych, nowe oświetlenie oraz procedury. Linie lotnicze będą zmuszone przeszkolić odpowiednio pracowników i zainstalować w samolotach odpowiednie urządzenia. System III kategorii zostanie zamontowany na lotnisku najwcześniej w 2014 roku.
III kategoria systemu praktycznie wyeliminuje sytuacje, kiedy samolot musi ze względu na pogodę lądować w innym porcie lub długo krążyć nad lotniskiem. Wprowadzenie takiego udogodnienia z pewnością wpływa na prestiż portu lotniczego. Obecnie, takim systemem dysponują lotniska między innymi w Berlinie, Frankfurcie, Pradze, Budapeszcie oraz Kijowie.
Warto zaznaczyć, że decyzja o ewentualnym lądowaniu należy zawsze do pilota. Żaden system nie zagwarantuje w stu procentach, że manewr może odbyć się bezpiecznie, dlatego o bezpieczeństwo pasażerów zadba jak zwykle załoga samolotu.
W 2011 roku na Okęciu warunki atmosferyczne utrudniały pracę pilotów przez dokładnie 127 godzin. W okresie od stycznia do sierpnia 2012 roku tych godzin było tylko 23. Tymczasem przed nami jesień i wizja pogarszających się warunków pogodowych.
Komentarze
Tagi:
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział dla turystów:
Udany pierwszy kwartał w Porcie Lotniczym
IGHP: Wielkanoc dobra, majówka będzie jeszcze
LOT zapowiada nowe połączenie z
Starsze aktualności:
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
Inauguracja nowej edycji kampanii 7 cudów Mazur
Plebiscyt na najlepsze schronisko Małopolski
Grupa Louvre Hotels Group otwiera nowe hotele w Rosji i Algierii
Eurotunnel strajkuje. Rezerwacja biletów na weekend wstrzymana
Jedziesz do Francji? Kup alkomat!
Nowa atrakcja turystyczna w Bieszczadach
Pracownica biura podróży zatrzymana przez policję
Brak podziału praw przewozowych pogrąża Polskę
Wiosenne specjały w restauracjach Marriottu
Branża turystyczna otrzymała potężny zastrzyk finansowy
Nowe rozwiązanie dla agentów turystycznych