TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Raz, dwa, trzy za wakacje posła płacisz TY

Pomimo kryzysu, zamiast oszczędzać nasi posłowie latają w zaparte i to za pieniądze podatników. A za zdobyte na podróżach punkty udają się swobodnie na wakacje. Tym samym stają się najrentowniejszym klientem na rynku krajowych połączeń lotniczych.


Od początku kadencji loty posłów i senatorów kosztowały budżet państwa 22 mln złotych. Ta niebagatelna cena to wynik źle wynegocjowanych stawek za bilety, brak limitów na połączenia. Nie wspominając już o punktach, które zamiast na dodatkowe bilety są przeznaczane na poselskie wakacje.

Co z prawami rynku? Czy nie jest tak, że im więcej kupujemy, tym większy rabat nam przysługuje? Polscy parlamentarzyści są przecież stałymi klientami, rok rocznie wydają podobne sumy na usługi lotnicze. W takim razie dlaczego nie potrafią wynegocjować lepszych warunków, poza owszem limitami, ale w drugą stronę, tylko za bilet płacą najwyższą stawkę?

Za każdy bilet na dowolnej trasie krajowej parlamentarzyści płacą zryczałtowaną stawkę - ponad 510 zł. Dla porównania: średnia cena biletu na połączenia Eurolotu to 270 zł. A z Warszawy do Krakowa czy Szczecina Jan Kowalski może polecieć za ok. 300 zł. W dodatku jeśli firma zamawia dużo biletów w biurze, które ma podpisane umowy z LOT-em, może liczyć na rabaty.

Jak przekonuje rzecznik LOT Leszek Chorzewski - Ceny biletów dla parlamentarzystów nie są wyższe niż dla innych pasażerów. Stawka ta wiąże się z taryfą, która umożliwia posłom wykupywanie biletu tuż przed rejsem. Zastanawiający jest fakt, iż z reguły wszystkie podróże służbowe są zaplanowane z co najmniej kilkutygodniowym wyprzedzeniem, podobnie posiedzenia sejmu. Kupowanie biletu w ostatniej chwili nie wydaje się być koniecznością. Problem w tym, że stanowisko posła zobowiązuje, i gdy wnuczka zachoruje, albo ktoś z rodziny źle się poczuje, nie można tak po prostu wsiąść do pociągu i pojechać, trzeba polecieć i to za państwowe.

Gdyby posłowie w ostatniej chwili nie zmieniali rezerwacji, stawki za bilety nie byłyby tak wygórowane. - Na popularnych trasach samoloty są pełne i przewoźnik musi wypłacać rekompensaty innym pasażerom, którzy mimo posiadania biletu nie dostali się na pokład. Te wszystkie elementy wchodzą w skład kalkulacji ceny biletu - wyjaśnia Krzysztof Moczulski z portalu lotnictwo.net.pl.

Po co rezygnować z taryfy, za którą się nie płaci, a i jeszcze przysługuje szereg przywilejów. Udział w programie lojalnościowym gwarantuje ok. 1250 punktów, a już za 15 - 20 tys. punktów można za darmo polecieć na wakacje w Europie. Wystarczy 10 lotów. - W firmach prywatnych to korporacja decyduje, czy punkty przechodzą na nią i ma za to np. więcej biletów, czy są formą bonusu dla pracownika - mówi Ireneusz Dylczyk z OLT Jet Air. Podobnie jest w niemieckim Bundestagu. Tam deputowani przekazują punkty na kolejne przeloty.

- Kancelaria Sejmu powinna poszukać metod optymalizacji kosztów. Praktyki Bundestagu są dobrym przykładem - mówi Moczulski.

Brak limitów na połączenia tylko pogarsza sprawę. Jak wynika ze statystyk w ciągu całej VI kadencji ich połączenia krajowe kosztowały ponad 18,5 mln zł. To oznacza, że latali ponad 36 tys. razy. Z kolei senatorowie odbyli ok. 8,4 tys. przelotów za ok. 4 mln zł. Uprawnienia parlamentarzystów do darmowych przelotów nie podlegają żadnej kontroli. Owszem resort MSWiA ma podpisaną umowę, w ramach której jej wykonawca "obowiązany jest do opracowania najkrótszych i najtańszych połączeń na danej trasie". Paradoksem jest jednak fakt, że urzędnicy Ministerstwa z połączeń lotniczych korzystają najrzadziej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
podróże posłów senatorów parlamentarzystów lotnicze bilety ceny kryzys posłowie Sejm Senat MSWiA Eurolot LOT do Krakowa Szczecina Kraków Szczecin za pieniądze podatników podatnicy podróże wakacje punkty najrentowniejszy klient krajowe połączenia lotnicze limity na połączenia negocjacje stawki za bilety poselskie wakacje rabat prawa rynku rzecznik Leszek Chorzewski praktyki częstych zmian rezerwacji rezerwacje na pokład samolot portal lotnictwo.net.pl Bundestag Moczulski statystyki optymalizacja kosztów paradoks trasa połączenia umowa


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję