TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Kolejny sezon wakacyjny będzie udany?

Które kierunki turystyczne cieszą się największą popularnością? Gdzie wyjeżdżają najczęściej klienci? Jak zapowiada się kolejny sezon wakacyjny?


TravelData, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej przesyła odbiorcom trzecią Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie zimowym. Dotyczą one okresu wysokiego sezonu zimy definiowanego jako druga połowa stycznia, czyli okres ferii szkolnych m.in. dla województwa mazowieckiego.

Czołówka najtańszych biur jest identyczna jak przed tygodniem i obejmuje biura Alfa Star, Rainbow Tours oraz Sun & Fun. Ceny Itaki znajdują się na poziomach w granicach rynkowej średniej. Najdroższymi spośród dużych touroperatorów w kraju są natomiast Neckermann i TUI pomiędzy których po ostatniej sporej podwyżce wkroczył (zapewne przejściowo) Best Reisen.

Z zestawień wynika, że najbardziej opłacalnym kierunkami (na ferie) są nadal destynacje egipskie. Połączenie dość wysokiej atrakcyjności z ciągle jeszcze umiarkowaną ceną daje im w zestawieniach opłacalności 8-9 punktów. Alfa Star, Wezyr oraz Rainbow Tours, to ci touroperatorzy dla których produktów value for money jest najlepsze. Wysoką opłacalność wykazują też egipskie 5 gwiazdkowe produkty mniejszych organizatorów, jak Net Holiday i Ecco Holiday. W przypadku Alfy Star - przy konsekwentnie atrakcyjnym produkcie - warto jednak zważyć możliwy wpływ prowadzonego postępowania wobec linii lotniczej, którą założyli właściciele Alfy Star.

Przez ostatnie 3 miesiące ceny na kierunkach egipskich wykazały odczuwalny wzrost. Wyniósł on na Synaju średnio 170 złotych, a na Hurghadzie 90 złotych. Wyjazdy w terminach świąteczno-noworocznych wzrosły w tym okresie nawet nieco więcej, bo odpowiednio o 120 i 180 złotych. Przyczynami powolnej ewolucji cen w górę jest powracający popyt na Egipt oraz wyższy kurs USD/PLN, który już wymusza i może nadal wymuszać podwyżki cen na kierunkach egipskich. Wyższy kurs USD/PLN oddziałuje również na wzrost cen na kierunkach egzotycznych oraz na innych destynacjach z dużym udziałem dolara w strukturze kosztów wycieczek.

Według stosowanej metodologii najmniej opłacalnymi kierunkami są nadal Cypr i Lanzarote, które w tym okresie (ferie zimowe) są zbyt drogie w stosunku do tego co mogą oferować turystom. Dobrym przykładem panującej w tym temacie całkowitej dowolności promocyjnej jest całkiem niedawna reklama Cypru na jednym z wiodących polskich portali horyzontalnych, jako idealnego wręcz kierunku na wypoczynek z rodziną. Można się zastanawiać jak relatywnie bardzo droga destynacja (szczególnie w przypadku rodziny z dziećmi), z piaszczystymi plażami tylko w niektórych rejonach, z wysokimi cenami na zewnątrz hotelu i z tworzącym dla rozbawionych dzieci dodatkowe ryzyka ruchem lewostronnym, może być idealnym wyborem dla licznej rodziny.





Ciekawostką jest to, że ceny biletów linii Norwegian na Teneryfę stały się niższe od oferowanych przez Ryanair. Trzeba jednak pamiętać, że Norwegian ma bazę na Wyspach Kanaryjskich w związku z czym pobyt na wyspie jest w takim wypadku o jeden dzień krótszy.

Tegoroczny sezon był bardzo udany dla agentów turystycznych. Niestety kolejny sezon raczej nie przyniesie już tak wyraźnej poprawy. Przyczyną jest dość prawdopodobna trzecia już z kolei fala zjawisk recesyjnych, które dotykają strefę euro. Choć najprawdopodobniej nie będą one tak dotkliwe jak sugerują to obecnie analitycy, to mogą przełożyć się na spowolnienie wzrostu polskiej gospodarki i spadek dynamiki realnych płac i optymizmu konsumenckiego. Na te zjawiska dodatkowo nałoży się powolne przesuwanie sprzedaży największych touroperatorów do kanałów firmowych.

Pojawiają się nowe dane o sprzedaży touroperatorów na rynku niemieckim. W piątek podano informację Pana Dietmara Gunza, prezesa czwartego niemieckiego biura podróży FTI, że w 2014 osiągnięto 15 procentowy wzrost sprzedaży, a w Niemczech (lato) 14-procentowy. Jest to świetny wynik na ogólnie dość stagnacyjnym rynku naszego zachodniego sąsiada. Przychody firmy przekroczyły 10 mld złotych, czyli wyniosły dwukrotność całego polskiego rynku turystyki wyjazdowej. Najlepiej sprzedawała się Grecja z 25-procentowym wzrostem. Przypomnijmy, że 30,5 procentowy udział w FTI zakupił kilka miesięcy temu pan Samih Sawiris, właściciel m. in. znanego kurortu El Gouna w Egipcie.

Wyjazdy na Wyspy Kanaryjskie (na zimowe ferie) organizowane w oparciu o stronę internetową Ryanair stają się coraz bardziej wyprzedane. Wybór hoteli, szczególnie rodzinnych, staje się powoli coraz skromniejszy, a różnica cen pomiędzy biurami (w tych samych hotelach i terminach) staje się coraz mniejsza. W okresie ostatnich trzech miesięcy spadła ona ponad dwukrotnie. TravelData przypuszcza, że w drugiej połowie listopada ulegną one wyrównaniu i od tej pory lepszą ofertą będą już dysponowali organizatorzy.

Cała analiza znajduje się poniżej:

Możesz także pobrać plik: turinfo_20141020_wczasopediapartner20141020agent.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję