TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Indie i Chiny nie chcą płacić

Trwają dyskusję na temat wdrożenia europejskiego systemu handlu emisjami dla przewoźników lotniczych. Pod koniec lutego przedstawiciele 29 krajów, m.in. Brazylii, Chin i USA podpisali wspólną deklarację, tym samym zagrażając Unii odwetem za przymus płacenia za emisję dwutlenku węgla. Szefowie europejskich linii lotniczych obawiają się, że w praktyce tylko oni będą musieli płacić za pozwolenia.


Przewoźnicy obawiają się, że stracą konkurencyjność względem azjatyckich linii. Zgodnie z postanowieniem przewoźnicy korzystający z lotnisk na terenie Unii Europejskiej są zobowiązani wykupić jeszcze w tym roku około 15% pozwoleń na emisję dwutlenku węgla, resztę dostaną za darmo. Jeśli linie nie wywiążą się z opłat w terminie grożą im kary finansowe, w najgorszym przypadku zakaz odbywania lotów.

Wyraźnie zaostrza się protest w Chinach i Indiach. Obecnie są to dwie najszybciej rozwijające się gospodarki na świecie. Z kolei Europa pogrążona w kryzysie nie może teraz pozwolić sobie na wojnę handlową z tak mocnymi przeciwnikami. Paradoksem też wydaje się fakt podnoszenia kosztów eksploatacji dla europejskich przewoźników, którzy podobnie jak reszta europy walczą z kryzysem.

Komisja Europejska pytana dlaczego pospieszyła z wprowadzeniem dodatkowych opłat broni się mówiąc, że już od kilku lat starała się o porozumienie z ICAO w tej sprawie. Gnębienie zagranicznych przewoźników to efekt braku działań ze strony organizacji, która twierdzi, że byłaby w stanie wypracować globalne środki obniżenia emisji dwutlenku węgla w lotnictwie w niespełna rok. Tylko dlaczego nikt nie przedstawił takiej alternatywy wcześniej?

IATA szacuje, że branża lotnicza zapłaci około 900 mln euro rocznie za pozwolenia na emisję dwutlenku węgla. Za niespełna dziesięć lat suma ta wzrośnie do 2,8 mld euro.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
ETS system handlu emisjami emisja dwutlenku węgla dwutlenek węgla Komisja Europejska Unia Europejska KE UE IATA ICAO Międzynarodowa Organizacji Lotnictwa Cywilnego lotnictwo branża lotnicza Europa Indie Chiny




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję