Nowa strategia dla turystyki morskiej
Komisja Europejska przedstawiła nową strategię wspierania turystyki w regionach przybrzeżnych i turystyki morskiej w Europie.
Strategia określa 14 działań UE, które mają pomóc regionom przybrzeżnym i przedsiębiorstwom sprostać stojącym przed nimi wyzwaniom oraz wzmocnić pozycję sektora jako głównej siły napędowej europejskiej "niebieskiej gospodarki". Nakreśleniu tych konkretnych działań towarzyszy wyliczenie zadań, które państwa członkowskie, regiony oraz zainteresowane podmioty branżowe mogą podejmować w celu uzupełnienia działań UE.
Proponowane działania obejmują ułatwianie ściślejszej współpracy i dialogu w całej Europie między wszystkimi podmiotami w sektorze turystyki przybrzeżnej, partnerstwa publiczno-prywatne, propagowanie umiejętności i innowacji, wspieranie turystyki ekologicznej oraz tworzenie internetowego przewodnika dotyczącego możliwości finansowania, aby pomóc w pobudzaniu inwestycji. Państwa członkowskie, władze regionalne i sektor mają odegrać kluczową rolę w projektowaniu i realizacji działań.
"Turystyki przybrzeżna i morska została wskazana w naszej strategii "niebieskiego wzrostu" jako jedna z głównych sił napędzających wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy, szczególnie w regionach przybrzeżnych, które często borykają się z wysokim bezrobociem. Turystyka przybrzeżna i morska jest największym obszarem morskiej działalności gospodarczej i ekonomicznym filarem wielu naszych regionów przybrzeżnych Naszym obowiązkiem jest pomoc temu sektorowi w rozwoju i osiągnięciu dobrej koniunktury" -skomentowała Maria Damanaki, unijna komisarz ds. gospodarki morskiej i rybołówstwa.
"Uważam, że turystyka jest podstawową dźwignią wzrostu gospodarczego w Europie, wokół której można rozwijać sprecyzowane, spójne i zintegrowane działania. W ukierunkowanej strategii w sprawie turystyki przybrzeżnej i morskiej podkreślono potencjał tego ważnego sektora turystyki i rolę, jaką może on odegrać w zwalczaniu bezrobocia, w szczególności wśród młodych ludzi" - powiedział wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i komisarz ds. przemysłu, przedsiębiorczości i turystyki, Antonio Tajani.
Sektor turystyki morskiej stoi w obliczu szeregu wyzwań, których pokonanie jest celem nowej strategii. Zdaniem przedstawicieli KE, obejmują one problemy związane z brakiem danych i wiedzy, zmiennym popytem, dużym stopniem sezonowości, brakiem odpowiednich umiejętności i innowacji oraz trudnościami w dostępie do finansowania. Działania w ramach przedstawionej strategii skupiają się na pomocy dla sektora w przezwyciężeniu tych przeszkód i stworzeniu warunków, które przyciągną inwestycje. Jednocześnie strategia ma za zadnie przyczynić się do zrównoważenia działań sektora i ochrony dziedzictwa naturalnego oraz kulturowego, przynieść korzyści gospodarce i środowisku naturalnemu oraz przyczynić się do poprawy konkurencyjności sektora w skali światowej.
Turystyka przybrzeżna i morska obejmuje wypoczynek na morzu i plaży oraz rejsy wycieczkowe i żeglarskie i jest zasadniczym motorem gospodarki w wielu regionach przybrzeżnych i na wyspach w Europie Sektor ten daje zatrudnienie prawie 3,2 mln ludzi, którzy wytwarzają łącznie 183 mld EUR wartości dodanej brutto, co stanowi ponad jedną trzecią produktu brutto wytworzonego przez gospodarkę morską. Turystyka jest rozwijająca się dziedziną działalności gospodarczej: w 2013 r. łączna liczba noclegów w obiektach turystycznych w 28 państwach UE osiągnęła rekordową liczbę 2,6 mld, czyli o 1,6 % więcej niż w 2012 r.
Według unijnych decydentów, uwolnienie potencjału mórz i wybrzeży przyczyniłoby się do zamożności i dobrobytu regionów przybrzeżnych i ogólnie gospodarki UE, przy jednoczesnym zapewnieniu trwałego, długofalowego rozwoju wszystkich form działalności związanych z turystyką.
Przedstawiona strategia zostanie omówiona podczas konferencji zorganizowanej wspólnie z grecką prezydencją w dniu 10 marca w Atenach, w której wezmą udział przedstawiciele władz i przedsiębiorstw oraz innych zainteresowanych stron. KE zapowiada wdrażanie kolejnych działań sukcesywnie w kolejnych miesiącach.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Star Alliance ma powody do radości
Dwóch kandydatów powalczy o tytuł prezesa ULC
Studenci będą uczyć się w kopalni
Branża turystyczna mówi - zostań bohaterem
Kraków Airport współpracuje z iLumio
Turyści zorganizowali strajk okupacyjny
Powiesił cztery gwiazdki. Złamał prawo?
Tatry Mountain Resorts zapowiada nowe inwestycje
ULC: lotniska obsłużą więcej pasażerów
Zakopane za pół ceny - akcja zakończona sukcesem