Ogłoszenia
Ogłoszenia
- specjalista ds. obsługi klienta
- Specjalista d/s turystyki biuro franchisingowe...
- Szkolenie "Dostępność usług...
- Biuro podróży zatrudni Specjalistkę do spraw...
- Pilot wycieczek na Zakynthos
- pilot/tłumacz j. francuskiego
- Poszukuję pilotów na wyjazdy krajowe/zagraniczne
- Specjalista ds Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystyki, GH Sarni Stok
- Specjalista ds turystyki
Branża gastronomiczna odżyje?
Rok 2012 przyniósł dalszą poprawę koniunktury na rynku branży gastronomicznej. Wciąż jednak sytuacja na rynku jest trudna, a wzrost jest spowodowany jednorazowymi wydarzeniami takimi jak Euro 2012, rozwojem dwóch największych graczy na rynku, a także ogólnym trendem częstszej konsumpcji poza domem, jak wynika z raportu "Rynek HoReCa w Polsce 2013. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013-2015".
Kryzys wywołany na światowych rynkach finansowych odcisnął piętno na rynku HoReCa, ponieważ są to usługi, z których klienci mogą zrezygnować, lub w prosty sposób zastąpić je tańszymi. Pierwsze dwa lata po rozpoczęciu kryzysu przyniosły rynkowi ponad 5% spadek. Dopiero rok 2011 był czasem, kiedy ten rynek delikatnie się odbił. Dalszy wzrost rynku, według naszych szacunków, został także odnotowany w zeszłym roku, na poziomie poniżej 2% do wartości prawie 23 mld zł. Wzrost ten nastąpił dzięki wynikom największych graczy na rynku, a także dzięki mistrzostwom Euro 2012, które stymulowały ruch hotelowy oraz przyczyniły się do zwiększonych obrotów barów alkoholowych i innych placówek transmitujących mecze lub znajdujących się w bliskim sąsiedztwie stref kibica. Co więcej, wydarzenie to miało także pozytywny wpływ na postrzeganie Polski jako kraju wartego odwiedzin, co wraz z negatywnymi wydarzeniami na Bliskim Wschodzie miało bezpośredni wpływ na większą liczbę turystów zagranicznych.
Segment restauracyjny odnotował lepszą dynamikę wzrostu w zeszłym roku niż w roku poprzednim i, według naszych szacunków, osiągnął wartość 18,5 mld zł. Gdyby jednak nie agresywna polityka cenowa największych graczy w powiązaniu z trzytygodniowym odbiciem rynku w związku z Euro 2012, to rynek cały czas pozostawałby w stagnacji. Oprócz barów szybkiej obsługi (głównie największych dwóch graczy McDonald’s i AmRest), kawiarni i wyjątkowo barów alkoholowych, pozostałe dwa podsegmenty rynku Re odnotowały spadek.
Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2012 były największą imprezą sportową zorganizowaną w najnowszej historii Polski. Cała branża HoReCa mogła więc słusznie spodziewać się pozytywnego wpływu imprezy na poziom obrotów. W opinii badanych przedsiębiorstw jednak tylko jedna trzecia z nich odczuła wpływ Euro 2012 na poziom obrotów, a jedynie w co czwartym lokalu to wydarzenie pozytywnie wpłynęło na poziom sprzedaży.
Co dziesiąty respondent ocenił, że Euro 2012 miało negatywny wpływ na obroty w jego lokalu. Najczęściej wymienianym powodem takiej opinii był fakt, że lokal mieści się w niekorzystnej lokalizacji, z dala od stref kibica organizowanych w miejscowości, gdzie większość kibiców oglądała mecze. W opinii badanych także spora część potencjalnych klientów lokalu wolała oglądnąć mecze piłki nożnej w domu niż spędzić ten czas w lokalu gastronomicznym.
Należy jednak zauważyć, że podobnie jak w ostatnich latach, również teraz klienci szczególnie ostrożnie podchodzą do wydawania pieniędzy. Wynika to zarówno z ogólnej niepewności, kiedy nadejdą lepsze czasy, jak i z pogarszających się płac, które w ostatnich latach spadały netto pomimo rosnących kosztów życia. Z drugiej strony, pozytywnym aspektem dla gastronomii jest to, że dla coraz większej liczby klientów jadanie poza domem staje się codziennością. Te wszystkie czynniki sprawiają, że w ostatnich latach spadki na rynku nie były głębokie, ale także i odnotowane wzrosty były nieduże.
PMR przewiduje, że w 2013 roku rynek pozostanie w stagnacji, a jego wartość będzie głównie uzależniona od drugiej połowy roku. Według prognoz, w drugiej połowie roku powinno nastąpić polepszenie koniunktury gospodarczej, co odbije się pozytywnie na rynku HoReCa. Mimo tego wzrost nie przekroczy 1% rok do roku. Dopiero od roku 2014 prognozowana jest wyraźniejsza poprawa sytuacji.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
NIK: Działalność człowieka zagraża Półwyspowi
Zachodniopomorscy przedsiębiorcy zadowoleni z ferii
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Plażowanie nad Bałtykiem, a polskie
Dwie gwiazdki Michelin w
Nowe osoby w Polskich Hotelach
Itaka wdraża nową stronę i
Linie KLM będą walczyć z
Czesi chętniej przyjeżdżają do
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być
Turystyka rośnie, ale nie
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt
Podsumowanie MEETINGS WEEK Poland
Na Podhalu ruszyły pierwsze wyciągi narciarskie
Burger King wchodzi na miejsce konkurenta?
Europejskie Forum Turystyki w Krakowie
Air Berlin - bonusy dla agentów
Finał Independent Flair League 2011 odbył się w Warszawie
Nowe Hotele Diament już na rynku
Czym jest dla Ciebie gotowanie?
Pokojówka niczym detektyw sprawdzi ślady na pościeli
ALBION ze Szczytna Proszę o opinie