TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Jakie odszkodowanie za zgubiony bagaż?

Czasem zdarza się, że w wyniku zamieszania na lotnisku stracimy nasze walizki. Za uszkodzenie lub zagubienie bagażu pasażerowi należy się odszkodowanie.


Może ono sięgnąć trochę ponad 1200 euro, pod warunkiem, że uda się udowodnić wartość zaginionego bagażu, a to bywa kłopotliwe. W przypadku zaginięcia naszej własności, należy działać, po wylądowaniu na lotnisku docelowym. Jeśli okaże się, iż walizki zaginęły, obowiązkowo trzeba zgłosić się do punktu zagubionego bagażu i wypełnić PIR. Jeżeli zguba nie znajdzie się na lotnisku, konieczne będzie ustalenie, dokąd rzeczywiście poleciała. W przypadku, gdy bagaż faktycznie zostanie zgubiony lub uszkodzony należy złożyć reklamację do przewoźnika.

To, że górna granica odpowiedzialności linii lotniczych wynosi nieco ponad 1200 euro, nie oznacza, iż taką kwotę otrzymamy. Wysokość odszkodowania zależy od wartości utraconego bagażu, a to można udowodnić jedynie przez okazanie rachunków i paragonów.

"To jest kłopotliwe, ale rzeczywiście konieczne do tego, żeby udowodnić szkodę, jaką ponieśliśmy. Coraz częściej zdarza się tak, że przewoźnicy chcąc uchylić się od wypłaty odszkodowania w postaci konkretnej kwoty, oferują albo zakup na preferencyjnych warunkach walizki na stronie internetowej właśnie tego przewoźnika, ponieważ on prowadzi np. taki sklep z walizkami, albo dostarcza już gotową walizkę dużo niższej jakości"- mówi Elżbieta Seredyńska, koordynatorka ds. obsługi spraw w Europejskim Centrum Konsumenckim.

W przypadku odwołanego, lub dużego opóźnienia lotu, a także nie dostania się na pokład w wyniku overbookingu wysokość zadośćuczynienia będzie mieścić się w przedziale 125-600 euro. Z wypłaty odszkodowania zwalnia przewoźników jedynie działanie siły wyższej. Pojęcie to nie jest zdefiniowane, toteż zdarzają się różne interpretacje.

Odszkodowania przysługują też w przypadku połączeń kolejowych. Pasażer oczekujący na spóźniony pociąg otrzyma zwrot 25% ceny biletu - jeśli opóźnienie było dłuższe niż godzina, a krótsze niż 2 godziny, oraz zwrot połowy ceny biletu - w przypadku opóźnień ponad dwugodzinnych. W obu przypadkach pasażer ma także prawo do zwrotu biletu lub zmiany biletu na alternatywne połączenie. Dotyczy to jednak tyko najwyższych kategorii pociągów: Eurocity, Euronight, Express, Express Eurocity i Express Intercity. Konieczne przy ubieganiu się o rekompensatę jest posiadanie biletów, który jest dowodem, iż podróżny faktycznie korzystał z połączenia.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
utrata bagażu port lotniczy odszkodowanie za utracenie bagażu PIR Elżbieta Seredyńska koordynatorka ds. obsługi spraw Europejskie Centrum Konsumenckie Eurocity Euronight Express Express Eurocity Express Intercity połączenie kolejowe linie lotnicze przewoźnik lotniczy


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję