Co Polacy wiedzą o winie?
Polskie wino kojarzy się z niedrogim, mało wykwintnym trunkiem, spożywanym głównie w okolicach sklepów spożywczych przez osobników cechujących się mocno ograniczoną stabilnością pionową - tak wynika z badania prowadzonego na zlecenie Winnicy Zbrodzice.
Na drugim miejscu w zestawieniu wymieniane jest tradycyjne wino domowe. Pomimo dynamicznego rozwoju prywatnych winnic w Polsce, większość rodaków nie jest świadoma obecności polskich win premium
Polskie wino jest głównie kojarzone z popularnym jabcokiem - taka myśl przyszła do głowy aż 56 procentom ankietowanych. Istotny jest fakt, że badanie przeprowadzono wśród osób, które takiego wina nigdy nie piły, a głównie sięgają po trunki z Włoch, Hiszpanii czy Francji w przedziale cenowym 30-45 złotych. To świadczy o popularności "wina marki wino" na polskim rynku.
Na drugim miejscu wśród skojarzeń znalazło się wino owocowe domowej roboty, głównie z porzeczek i śliwek - tak odpowiedziało 27 proc. pytanych.
Kraje, które kojarzą się nam z dobrym winem to Hiszpania - 64 proc., Włochy - 48 proc., Francja - 44 proc., Portugalia - 32 proc., Argentyna - 12 proc., USA - 11 proc., Bułgaria - 9 proc., Chile - 7 proc., Izrael - 4 proc., RPA - 2 proc.
Polacy pytani o swoje doświadczenia z polskim winem przyznają że pili wino domowe - własnej roboty albo u rodziny. Kilka procent ankietowanych przyznaje się do picia taniego wina, jeszcze w czasach PRL-u. Jedynie 8 proc. respondentów próbowało polskiego wina z segmentu premium, ale większość z nich nie pamięta nazwy.
Ponieważ większość osób kojarzy polskie wino z piwnicą teścia i winami domowej roboty, większość ankietowanych wskazała jabłka, porzeczki i śliwki jako najpopularniejsze owoce, z których wytwarza się wino. 28 proc. pytanych wymieniło winogrona jako jedno z owoców służących do produkcji wina, a tylko 13 proc. wymienia je jako podstawowy składnik polskiego wina.
O winnicach Polacy wiedzą mniej więcej tyle, że są, czasem potrafią wskazać ich położenie. Większość z nas nigdy nie próbowała ich produktów. Prawie jedna piąta ankietowanych nie wiedziała o istnieniu winnic w Polsce.
Pytani o to gdzie można kupić polskie wino, respondenci wskazują, niemal na równi, na sklep monopolowy, sklep spożywczy, restaurację i hotel. Rzadko w odpowiedziach pojawia się możliwość degustacji i zakupu bezpośrednio w winnicy.
"W Polsce tylko niektórzy zamożniejsi ludzie korzystają z tej formy odkrywania polskiej kultury i folkloru lokalnego. Dzięki programom kulinarnym i celebrytom propagującym kulturę winną polskie winnice coraz częściej są odkrywane przez Polaków, to jednak początek" - mówi właściciel Winnicy Zbrodzice, Jacek Tarkowski.
Największa część biorących udział w badaniu uważa, że polskie wino kosztuje 5-8 złotych. Drugą najczęściej wymienianą kategorią cenową jest 15-25 złotych, kwoty rzędu 60-80 złotych są wymieniane przez zaledwie kilka procent ankietowanych.
Dość jednoznaczny jest wizerunek polskiego wina, jako trunku wytwarzanego z polskich owoców. Symbolem jest nadal "Chateaux de Yabolle", w dodatku wśród osób które nigdy go nie piły, albo piły jakieś 30 lat temu. Nad zmianą tego wizerunku pracuje kilkaset winnic w Polsce, z których większość to firmy rodzinne, produkujące do 20 tys. butelek rocznie. Wśród nich pojawiają się także marki, które trafiają na stoły drogich restauracji i najlepszych hoteli.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Lepsza kondycja branży
Program inwestycji dla branży turystyka, horeca i
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Starsze aktualności:
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
EasyJet wprowadza system przydziału miejsc (płatny)
Dla kogo 13 okaże się szczęśliwa?
Czechy zapraszają miłośników jedzenia
50 piętro Sky Tower będzie otwarte dla turystów
LOT rozdawał bilety - teraz bankrutuje
UOKiK sprawdzi lotniskowe taksówki
Dobry hotel w centrum Warszawy
Ciekawostki na temat PKP Intercity
Funpass - karta rabatowa do parków rozrywki
Jak efektywnie sprzedawać usługi hotelowe?
Największa turystyczna inwestycja regionu
Klienci Sky Clubu mają związane ręce?
Przewoźnik zlikwiduje 3000 miejsc pracy?
Sky Club i Triada: Cenobicie na Dzień Kobiet
Wizz Air poleci do Kristiansand
Izba wytrzeźwień na miarę hotelu?
Branża konferencyjna spotka się na Stadionie Narodowym
Doświadczona PILOTKA dyspozycyjna na WEEKEND MAJOWY!
Sopot: Polnord zbuduje zespół hotelowy o wysokim standardzie