TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Ryzyko przelotów grupowych - podsumowanie konferencji

Opłaty lotnicze, problemy na lotniskach, a także kwestia edukacji klientów przez biura zajmujące się sprzedażą biletów - oto główne tematy gorącej dyskusji podczas kolejnej edycji konferencji z cyklu "Ryzyka przelotów grupowych", zorganizowanej przez portal Travel-Bidder.com w dniu 19 stycznia. Przedstawiciele portalu podali również do wiadomości najnowsze wyniki Badania Rynku Przelotów Grupowych.


W konferencji wzięli udział przedstawiciele najczęściej wybieranych linii lotniczych: LOT, Lufthansa, British Airways oraz Air France/KLM. Spotkanie odbyło się w gorącej atmosferze za sprawą gorącej dyskusji, jaką rozpoczęli przedstawiciele biur podróży w sprawie podatków lotniczych. Nie jest tajemnicą, iż kwoty taxów zmieniają się z minuty na minutę, a przyszły rok szykuje kolejne zmiany - do listy opłat dołączą również koszty związane z ochroną środowiska. Pracownicy biur buntują się wobec polityki niektórych linii lotniczych, dającej im prawo do zmiany cen brutto biletów praktycznie w każdym momencie. Klienci, w imieniu których występują biura, mają problem ze zrozumieniem nagłych modyfikacji w ofercie. Mimo licznych klauzul, uwag i gwiazdek w umowach, tego typu sytuacje wpływają na atmosferę współpracy między wszystkimi stronami. Klienci nierzadko woleliby zapłacić nieco wyższą, ale stałą stawkę, niż narażać się na znaczące zmiany w płatnościach już po podpisaniu zobowiązania do opłacenia potwierdzonej rezerwacji.

Piotr Szajczyk z British Airways zapewniał zgromadzonych organizatorów i pośredników turystycznych, iż z chęcią potwierdzi pisemnie każdą zaistniałą zmianę w stawkach opłat, biura będą mogły przedstawić swoim klientom taki dokument. Biura obawiają się jednak nie tyle utraty wiarygodności, a raczej popsucia stosunków z klientem, dla którego nie udało im się utrzymać ceny zaproponowanej w ofercie. Piotr Szajczyk zapewniał również, iż wystąpi w swojej firmie z propozycją wprowadzenia stałych opłat. Piotr Kalita z LOTu w swojej prezentacji przedstawił zasady naliczania opłat paliwowych w postaci stałych sum, zależnych od regionu świata.

Dublujące się zapytania zmorą przewoźników
Kolejną kwestią, której uczestnicy konferencji poświęcili najwięcej uwagi, był problem dublujących się zapytań i w konsekwencji - rezerwacji. Piotr Kalita z PLL LOT nalegał, aby oferenci biletów lotniczych edukowali swoich klientów na temat tego, jak sporządzać zapytanie ofertowe i jak na nim pracować. - Informujcie swoich klientów, iż poprzez wysyłanie kilkunastu zapytań w sprawie tej samej grupy, blokują te same miejsca i sami podbijają stawkę takiego przelotu - przekonywał. Przedstawiciele biur zwrócili jednak uwagę na fakt, że ich klienci są niejednokrotnie zmuszani do wysłania kilku zapytań za sprawą wewnętrznych procedur przetargowych w danej firmie, które nierzadko wymuszają kierowanie zapytania do wielu agencji i linii lotniczych jednocześnie.

Lepsza obsługa naziemna dzięki współpracy z agentami
Inną kwestią są częste problemy napotykane przez podróżnych na lotnisku. Teoretycznie jeżeli grupa ma wykupione miejsca na przelot, powinna być traktowana priorytetowo, a w razie spóźnienia samolot powinien na nią zaczekać. Piotr Kalita wyprowadził uczestników z błędu, tłumacząc, dlaczego samolot nigdy nie czeka ani na grupę ani na indywidualnych pasażerów. - Każdy wylot jest zaplanowany i jeżeli samolot nie wyrobi się w danym czasie, musi poczekać na kolejny slot, czyli ścieżkę startu. Są one w takich sytuacjach zlecane odgórnie, a załoga musi się dostosować. Najkrótszy czas oczekiwanie na nowy slot to 30 minut - tłumaczył przedstawiciel PLL LOT. Przedstawiciele wszystkich linii zapewnili, że w sytuacjach kryzysowych obsługa naziemna traktuje grupy z należytą pieczołowitością. Ponieważ znacznie trudniej jest znaleźć np. 40 miejsc w innym samolocie dla grupy, niż jedno dla pojedynczego pasażera, jest to czynność priorytetowa dla obsługi naziemnej. Ewa Ulrich z Lufthansy podkreśliła, że należy jednak przede wszystkim zapobiegać problemom, przewidując je i polecała wybieranie bezpiecznych czasów przesiadkowych w trakcie planowania przelotów dla grupy. Marcin Gielnik - przedstawiciel Air France i KLM - apelował do organizatorów o informowanie linii o wyznaczeniu pilota grupy, który przy ewentualnych problemach będzie upoważniony do działań w imieniu tegoż organizatora. - Przy współpracy z agentami uda nam się usprawnić obsługę naziemną - zachęcała do wzajemnej pomocy Ewa Ulrich.

Największe linie nadal najpopularniejsze
Konferencja była również okazją do przedstawienia aktualnych wyników Badania Rynku Przelotów Grupowych, przeprowadzonego przez platformę Travel-Bidder.com, które zaprzentował Dyrektor Strategiczny portalu Piotr Cieślak. Respondenci wskazali prognozę najpopularniejszych destynacji w 2012 (Tajlandia, USA, Meksyk, Chiny, ZEA). Te wyniki są zgodne ze statystykami przedstawionymi przez Andreo Grzębowskiego z Biura Podróżników Flugo, z których również wynika, iż klienci nadal najczęściej decydują się na zakup biletów największych linii. W rankingu najczęściej wybieranych linii zwyciężyły Lufthansa, Air France, KLM, British Airways oraz LOT.

Największe problemy na poziomie zakupu oferty dla respondentów to restrykcje związane z anulacją części rezerwacji (74% wskazań), zmienność opłat i taxów (48%) i duża rozpiętość wycen (43%). Największe problemy związane z samą realizacją przelotu to zagubienie lub uszkodzenie bagażu (aż 60% wskazań), zmiana w rozkładzie lotów (36%) oraz limity bagażu (33%). Partnerem Badania Rynku Przelotów Grupowych były: Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel, MICE Poland i MeetingPlanner.pl.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
konferencja przeloty grupowe opłata opłaty wycena biletów bilet grupowy Ryzyka przelotów grupowych Travel-Bidder.com Travel Bidder badania rynku LOT Lufthansa British Airways Air France/KLM biura podróży wycieczki wyjazdy grupami Piotr Szajczyk taksy taxy Kalita obsługa naziemna Marcin Gielnik linie lotnicze największe




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję