TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Zbyt dużo lotnisk w Polsce?

W Polsce tylko trzy województwa nie mają swojego lotniska. Choć wszystkie porty łącznie odprawiły w ubiegłym roku ponad 30 mln osób, to tylko siedem z nich powyżej miliona.


Ze względu na mniejszy popyt i dużą konkurencję ze strony kolei, część mniejszych lotnisk może w przyszłości borykać się z problemami finansowymi, podobnie jak port w Radomiu. Wywiadownia CRIBIS.pl zaliczyła go do najbardziej spektakularnych porażek gospodarczych.

Port Lotniczy w Radomiu powstał przede wszystkim z powodu marzeń gminy o posiadaniu własnego lotniska. Rynek bardzo szybko je zweryfikował, pokazując, że nie ma popytu na taki produkt i strategię, jaką przyjęło to lotnisko - przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dominik Lewandowski, dyrektor ds. rozwoju odpowiedzialny za markę CRIBIS.pl w CRIF Polska. Loty do Rygi czy do Czech nie były w stanie rozwinąć lotniska i sprawić, że będzie ono popularnym miejscem dla turystów i biznesmenów - dodaje.

Z danych wywiadowni wynika, że spółka Port Lotniczy Radom wykazuje coraz większe straty, w 2011 roku - 2,4 mln, w 2014 roku już 12,4 mln zł. Lotnisko odprawiło w ubiegłym roku ok. tysiąca pasażerów. Ze współpracy pod koniec ubiegłego roku zrezygnował łotewski Air Baltic, w lutym odleciał ostatni samolot linii Czech Airlines do Pragi.

Od kwietnia z lotniska znów będą startować samoloty, tym razem linii SprintAir - do Pragi, Berlina, Gdańska i Wrocławia. W sumie tygodniowo ma odbywać się 14 lotów. Ranking przygotowany przez CIBRIS.pl wskazuje, że lotnisko w Radomiu można zaliczyć do jednej z bardziej spektakularnych ubiegłorocznych katastrof gospodarczych, przede wszystkim ze względu na złe przygotowanie i niedokładne zbadanie potrzeb rynku.

Nie jest to jedyny port, który będzie mieć problemy finansowe - podkreśla Dominik Lewandowski. Nie można mówić o tym, że gmina została zaskoczona tym, co się wydarzyło. To bardziej kwestia przygotowania dobrego modelu biznesowego, sprawdzenie, czy na rynku istnieje popyt na dany produkt. Wszystkie przedsiębiorstwa powinny na to uważać, budując modele biznesowe, które dobrze wyglądają na papierze. Ktoś przecież musi chcieć zapłacić za produkt lub usługę - dodaje.

Zdaniem eksperta można się spodziewać, że nie jest to jedyne lotnisko w Polsce, które będzie się borykać z podobnymi problemami. Obecnie w naszym kraju działa 14 lotnisk, tylko województwa podlaskie, świętokrzyskie i opolskie nie mają lokalnego portu. Ubiegły rok okazał się rekordowy dla polskich portów - łącznie odprawiły ponad 30,5 mln osób, jednak tylko połowa z nich ponad milion.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
port lotniczy linie lotnicze sprint air bezużyteczne lotnisko wywiadownia gospodarcza cibris.pl. port lotniczy radom




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję