TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jak reklamuje się branża turystyczna?

W sumie 16 mln Polaków planowało w tym roku wyjazd wakacyjny, z czego 5 mln myślało o wyjeździe za granicę - wynika z danych Mondial Assistance. O polskiego turystę konkurowały nie tylko biura podróży, zachęcające do skorzystania ze swojej oferty, ale również przewoźnicy czy branża gastronomiczna.


Tylko w pierwszej połowie tego roku cała branża turystyczna wydała na promocję niemal 119 milinów złotych czyli 16% więcej niż w analogicznym okresie 2014 - wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Wydatki bez uwzględnienia branży gastronomicznej wyniosły z kolei niemal 88 milionów i wzrosły aż o 24%.

W analizowanym okresie najwięcej w promocję zainwestowały biura podróży przeznaczając na ten cel ponad 32 miliony złotych (28% wszystkich wydatków) - o 3% więcej niż w okresie od stycznia do czerwca 2014 roku. Drugie miejsce z udziałem na poziomie 26% i kwotą ponad 31 milionów zajęły firmy z kategorii transport publiczny, koleje i linie lotnicze. Ten sektor zanotował najbardziej dynamiczny wzrost wydatków w stosunku do pierwszej połowy 2014 roku - zwiększając je dwukrotnie. Prawie 31 milionów wynosiły budżety, jakie na reklamę przeznaczyła gastronomia, która zanotowała z kolei nieznaczny spadek o 4% w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku. Zestawienie zamyka promocja miejsc noclegowych (12%, 14 milionów) i regionów turystycznych (8% i 9,5 miliona), która to kategoria zanotowała z kolei największy spadek nakładów o 21%.

Biura podróży najchętniej reklamują swoją ofertę turystyczno-wypoczynkową. W kategorii transport publiczny, koleje i linie lotnicze na swoją reklamę najwięcej przeznaczyła kolej (ponad 16 milionów) wyprzedzając porty i linie lotnicze (11 milionów). W przypadku gastronomii dominują reklamy restauracji, a spośród miejsc noclegowych najchętniej promowały się hotele.

Firmy z sektora turystycznego najczęściej reklamują się w Internecie, gdzie w pierwszej połowie 2015 roku ulokowały 37% swoich budżetów marketingowych. Reklama w tym kanale kosztowała je ponad 43 miliony zł (I - VI 2015 r, źródło: Codemedia), a wzrost w porównaniu z pierwszą połową 2014 roku wynosi 52%. Najczęściej kampanie reklamowe były realizowane w takich portalach jak Wp.pl, Onet.pl i Gazeta.pl.





Drugim najpopularniejszym medium była telewizja, gdzie firmy ulokowały ponad 33 miliony złotych (28% nakładów). Jest to kwota o ok 2% większa niż w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2014 roku. Reklamy najczęściej pojawiały się w Polsacie i TVN. Bardzo chętnie wybierany był kanał informacyjny TVN24, wyprzedzając TVP1 i AXN. Wysoko uplasowały się takie kanały tematyczne jak Discovery Channel, National Geographic Channel i Comedy Central.
10% czyli 12 milionów firmy przeznaczyły na kampanie z wykorzystaniem radia, najczęściej w stacjach ogólnopolskich Radiu Zet i RMF FM. Firmy chętnie reklamowały się również w lokalnych edycjach PR3, radia ESKA oraz Vox FM. W porównaniu z analogicznym okresem 2014 rokiem wydano więcej o ok. 9% (4 miliony) - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

Niecałe 13 milionów (11%) branża turystyczna przeznaczyła na promocję w magazynach, które zanotowały wzrost - o 20% - w porównaniu z pierwszą połową 2014 roku. W przypadku tygodników i miesięczników firmy wybierały najczęściej "Wprost", "Politykę" i "Forbes". Zaraz za nimi uplasował się "Twój Styl", Newsweek" i "GALA". Jeśli chodzi o tytuły turystyczne, to najchętniej branża reklamowała się w takich magazynach jak: "Podróże", "Business Traveller Poland" i "Voyage". Dużą popularnością cieszyły się periodyki wydawane przez linie lotnicze - "Kaleidoscope" i "Wizz".

7% budżetów - 8,5 miliona złotych - pochłonęła reklama zewnętrzna. Ponad 4,5 miliona kosztowała promocja w kinach (4% wydatków całej kategorii), a nieco ponad 4 milionów w prasie codziennej. W dziennikach najwięcej budżetów ulokowano w "Gazecie Wyborczej", tytułach z portfolio Polska Press i "Super Expressie".




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
branża turystyczna reklama gastronomia biuro podróży transport hotel kolej national geographic radio zet




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję