TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Piwo i napoje gazowane z 8% VAT? Prawie możliwe

Jako, że dla branży gastronomicznej istotny jest obrót i panuje w niej konkurencja, wymyślane są sposoby, aby zarobić więcej. Trudno to oceniać negatywnie, bo celem przedsiębiorstwa jest zysk. Małe firmy mają tu większe pole do popisu. Jednak i duże próbują znaleźć coś dla siebie.


Pisaliśmy już o tym, że w wielu restauracjach drukuje się rachunki niefiskalne dla klientów Ministerstwo apeluje o zabieranie paragonów w restauracjach. Jednak nawet lokale sieciowe nie będące w franczyzie, w których firma odpowiada za prawidłowość rozliczeń, potrafią zaskoczyć.

Poniżej skan dwóch paragonów z pewnej sieciowej restauracji (ten sam lokal, ta sama promocja - nazwijmy ją "dużo piwa" za 13,90zł).





Jak widać na paragonie zamiast jednej szarej pozycji za 13,90 z opodatkowaniem A (23%), widnieją 3 pozycje: "dużo piwa" za 2,90 z podatkiem A (23%) i OD.. za 6,50zł i OD ... za 4,50zł z podatkami B (8%). Daje to dokładnie oszczędność 1,242zł na podatku VAT. W paragonie z 24.08.2015 jest także w zaciemnionym obszarze w podobny sposób rozbity napój gazowany z A za kwotę poniżej 2zł oraz pozycja OD .. za 6,50 z podatkiem B.

Pokazaliśmy zaciemnione paragony i zapytaliśmy Izbę Skarbową w Warszawie o możliwość takiego zadziałania. Czy restaurator ma prawo lub możliwość rozbić pozycje napoju na elementy składowe (tutaj nie było to wyróżnione w menu, ani w procesie zamówienia):
usługa związana z wyżywieniem (PKWIU ex 56) - obejmująca dostawę produktu - co do zasady w całości podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719).

Usługi te zostały wymienione w poz. 7 załącznika do rozporządzenia, jako korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT z wyłączeniem m.in. sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% oraz napojów bezalkoholowych gazowanych.

W sytuacji, zatem, gdy usługa związana z wyżywieniem obejmuje dostawę napoju wymienionego w poz. 7 załącznika, w całości opodatkowana jest stawką podstawową 23%. Czynności takie jak wynajem nalewaka czy wynajem kufli, stanowią jedynie element cenotwórczy usługi gastronomicznej.
- napisała Anita Siedlecka z Izby Skarbowej w Warszawie.

Dla pewności zapytaliśmy jeszcze o fakt mało zrozumiałych nazw pozycji OD i OM - niestety takie działanie również w opinii izby skarbowej jest niewłaściwe:
Natomiast odpowiadając na pytanie drugie wskazać należy, że zgodnie z zapisem § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MF z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363) paragon fiskalny powinien zawierać m.in. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację. Dodatkowo, zgodnie z brzmieniem ust. 2 § 8 wskazanego rozporządzenia, paragon fiskalny może zawierać w miejscu określonym dla nazwy, również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy. Podatnik powinien użyć oznaczenia nazw towarów i usług do oferowanego asortymentu tak, aby do użytej nazwy towaru i usługi możliwe było przyporządkowanie odpowiedniej stawki podatku i aby użyta nazwa była zgodna z będącym przedmiotem obrotu towarem lub usługą.

Nazwy, uwzględniające "jednoznaczne" identyfikowanie oferowanych towarów i usług (oraz sposób przyporządkowania stawki podatku do nazwy towarów i usług), określa sam podatnik uwzględniając asortyment sprzedawanych towarów i usług.

W tym miejscu należy również zauważyć, że podatnicy świadczący usługi (dokonujący szeregu czynności składających się na dostawę towaru) mogą przy określaniu nazwy usługi (towaru) wykorzystywać nazewnictwo stosowane przez siebie przy tworzeniu zasad odpłatności (cennika). W sytuacji przedstawionej w zapytaniu będzie to nazwa wskazana w karcie menu, tj. piwo.


Zapytaliśmy także samą sieć o komentarz i podstawę prawną do takich działań, bowiem firma mogła mieć np. indywidualną interpretację podatkową pozwalającą jej na to. Jednak niestety nie otrzymaliśmy odpowiedzi, ani nawet nie wiemy, kto w spółce zajmuje się PR (odmówiono podania nazwiska osoby).

Działanie z rozbijaniem pozycji choć kreatywne, raczej nie przynosi realnej zmiany stawki VAT. Zmiana jest pozorna i może być bardzo niebezpieczna dla firmy, bo w razie kontroli skarbówka naliczy VAT wstecz, z odsetkami i karą. Wiele razy słyszeliśmy powtarzane w mediach jak skarbówka niszczy polskie firmy itp. Wiele razy tak pewnie było, gdy bezduszność w egzekwowaniu prawa lub jego niewłaściwa interpretacja, sprawiały, że firma upadła. Niestety można też odnieść wrażenie, że niektórzy sami proszą się o problem, a potem pierwsi pobiegną do mediów informować o swojej krzywdzie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
podatek VAT piwo napoje gazowane 8 23 procent restauracja sieć




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję