Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista d/s turystyki biuro franchisingowe...
- Poszukuję pilotów na wyjazdy krajowe/zagraniczne
- Specjalista ds Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystyki, GH Sarni Stok
- Specjalista ds turystyki
- poszukiwany przewodnik po Pradze 28.05
- pilot Rumunia oraz Włochy-Francja-Monako
- Specjalista ds. Turystyki Itaka Galeria Łódzka
- Animator dla dzieci - TUNEZJA
- Pilot wycieczek
Co trzeci cyfrowy tachograf w UE może być zmanipulowany
Co trzeci cyfrowy tachograf w Unii Europejskiej może być zmanipulowany i nie pokazywać prawdziwych danych. Na razie organy walczą z tym poprzez kontrolę, ale już za rok wprowadzone zostaną nowe, inteligentne i trudniejsze do zmanipulowania urządzenia.
Kierowcy i właściciele firm przewozowych nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, z jakimi konsekwencjami wiążą się manipulacje.
"Komisja Europejska szacuje, że nawet 30-35 proc. danych z tachografów cyfrowych może być zmanipulowanych. W tej chwili wśród różnych służb kontrolnych na terenie całej Europy wykrywanie manipulacji w tachografach to jeden z głównych celów działań inspekcji" - wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jakub Gieruszczak, właściciel firmy Inelo, produkującej tachografy i dostarczającej systemy rozliczenia czasu pracy kierowców.
Jak podkreśla Gieruszczak, manipulacje tachografami przez kierowców nie tylko mają wpływ na branżę przewozów i uczciwych konkurentów, lecz także stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczestników ruchu.
Konsekwencje manipulacji tachografami mogą być także bardzo poważne dla kierowców oraz firm, którym zostanie udowodniony ten czyn. Prowadzącym pojazd poza wysokimi karami finansowymi (w Polsce do 6 tys. zł, w innych krajach nawet do kilkunastu tysięcy euro) grożą także kary pozbawienia wolności w przypadku poświadczenia nieprawdy, czyli nieprzyznania się do winy.
Przedsiębiorcom w Polsce grozi za to nakładana decyzją administracyjną kara do 5 tys. zł, a także utrata reputacji i bardziej szczegółowe (a więc czasochłonne i kosztowne) kontrole. Firmy ubezpieczeniowe mogą też odmówić wypłaty odszkodowania, gdy wypadek spowoduje kierowca prowadzący pojazd z niewiarygodnym tachografem. Mimo tych poważnych sankcji świadomość na temat manipulacji jest niewielka.
"Często firmy nie są świadome, że wśród ich kierowców występują pewne zjawiska, które inspekcje mogą postrzegać jako manipulacje. Mówię tu m.in. o jeździe kierowcy na pożyczonych kartach, stosowaniu reguły jednej minuty, która w powszechnym odbiorze jest uznawana za coś prawidłowego, a służby kontrolne mówią wyraźnie i jasno, że tak nie jest. Nawet krótki podjazd podczas odpoczynku ten odpoczynek przerywa, narażając i kierowcę, i przedsiębiorcę na kary" - tłumaczy Gieruszczak.
Edukacja firm przewozowych jest coraz ważniejsza, bo polskie i europejskie organy kontroli coraz bardziej bezwzględnie sprawdzają rzetelność prowadzenia ewidencji czasu jazdy kierowców."Służby kontrolne bardzo rygorystycznie zaczynają wyszukiwać manipulacje i za nie karać, warto więc, żeby przedsiębiorcy wiedzieli, z czym mają do czynienia" - mówi Gieruszczak.
Właściciel firmy Inelo dodaje, że polska Inspekcja Transportu Drogowego, jest jedną z lepiej wyposażonych i wyszkolonych europejskich służb w zakresie manipulacji tachografami. Dlatego przewoźnicy w naszym kraju muszą dobrze znać przepisy i unikać nielegalnych działań związanych z ewidencją czasu pracy kierowców. Gieruszczak zauważa, że o niskiej świadomości dotyczącej manipulacji tachografami przekonuje się na organizowanych przez Inelo szkoleniach wśród kierowców i przewoźników.
Sytuację poprawi nieco nowa technologia, która może pojawić się na rynku w przyszłym roku."W marcu przyszłego roku powinniśmy mieć gotowy projekt dokumentacji do nowych tzw. inteligentnych tachografów, których wdrożenie na pewno w jakimś stopniu ograniczy ten problem" - mówi Gieruszczak.
Tachografy, czyli cyfrowe urządzenia rejestrujące czas pracy kierowcy, muszą być zamontowane w większości pojazdów służących do przewozu osób i towarów o dozwolonej masie maksymalnej powyżej 3,5 ton. Przepisy przewidują liczne wyjątki, np. w przypadku przewozów pasażerskich regularnych o dystansie do 50 km. Brak tachografu wiąże się z karą w wysokości 3 tys. zł.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Manipulowanie tachografami powszechne?
[2015-05-14 12:53 77.254.132.*]
to tak jakby powiedziec ze co 3 kierowca moze byc pijany, jakies rzetelne dane kontrolne? czy takie bzdury i reklama inelo? odpowiedz »
Dział transport:
Ruszyła budowa centrum symulatorowo-treningowego
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Starsze aktualności:
Nowe osoby w Polskich Hotelach
Itaka wdraża nową stronę i
Linie KLM będą walczyć z
Czesi chętniej przyjeżdżają do
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być
Turystyka rośnie, ale nie
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt
Podsumowanie MEETINGS WEEK Poland
Ukraińskie stowarzyszenie touroperatorów przyjęte do
Święto kawy na Targach EuroGastro
Ecco Travel rozpoczyna sprzedaż oferty 2016/2017
Kolejny przewoźnik rozpoczyna współpracę z PolskiBus.com
Zmiana prezesa na lotnisku w Rzeszowie
Krajowy rynek zamówień gotowych posiłków przez internet dynamicznie wzrasta
Czego klient hotelu może się domagać w ramach reklamacji?
Kolejny zamach terrorystyczny we Francji
Air Baltic wycofuje się z lotów do Radomia
Polska Rada Winiarstwa podsumowuje 2016 rok
Hotel Skal dołączył do grona hoteli PPH&R
Styczniowe wyniki linii Ryanair i easyJet
Luka w zabezpieczeniu lotnisk - od lat
Systematycznie wzrasta sprzedaż win w Polsce