Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. turystyki wakacje.pl Łódź CH M1
- Specjalista ds. turystyki, Albatros Travel...
- Sprzedam agencję turystyczną w Kielcach
- KIEROWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- ZAKOPANE Specjalista ds. Obsługi Klienta
- Specjalista ds. Turystyki
- Organizator imprez / Specjalista d.s. turystyki...
- Praca na Wyspach Kanaryjskich
- Specjalista ds. turystyki
- SZUKAM PILOTA WŁOCHY
Rynek HoReCa w Polsce będzie się rozwijał
Według prognoz PMR polski rynek hotelowo-restauracyjny (HoReCa) wzrośnie w tym roku o 3,4 proc. do 24,2 mld zł. Chociaż Polacy coraz więcej podróżują i chętniej jadają poza domem, na usługi tego typu wydają mniej niż Czesi czy Niemcy. To pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość.
Jak ocenia Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska, rynek gastronomiczny ma przed sobą nawet dekadę systematycznego rozwoju. "Myślę, że ten rok dla restauratorów nie był chyba najgorszy. Z badań wynika, że sieć restauracji w Polsce rosła, wydatki też, więc sytuacja na rynku nie była najgorsza. Na pewno rośnie rywalizacja na rynku i jest trudno, ale nie jest źle" - mówi.
Miesiące jesienne i zimowe to dla branży HoReCa słabszy okres w roku. Widać to również w ocenach przedsiębiorców. Wskaźnik klimatu koniunktury dla branży hotelowo-restauracyjnej publikowany przez GUS wyniósł w październiku -4. Miesiąc wcześniej zanotowano poziom -1. Długoterminowy trend pozostaje jednak wzrostowy. W 2014 roku rynek wzrósł o 2,2 proc. i osiągnął wartość 23,4 mld. zł. Według prognoz firmy badawczej PMR w tym roku rynek będzie wart już 24,2 mln zł (wzrost o 3,4 proc. rdr.)
"Perspektywy dla rynku gastronomicznego na najbliższe 10 lat są dobre, bo ten rynek jest cały czas raczkujący w Polsce. Nadal Polacy mało wydają na gastronomię w stosunku do mieszkańców Czechy, Bułgarii czy Rumunii, już nie mówię o Niemcach" - podkreśla Cacek.
Według danych RIA Rating odsetek wydatków Polaków na usługi restauracyjne oraz hotelowe wynosi 2,9 proc. miesięcznych zarobków. Dla porównania w Czechach jest to 5,2 proc., a na Słowacji - 6,1 procent. Najwięcej na posiłki w restauracjach wydają Portugalczycy - aż 10,4 proc. Wpływ na niskie wydatki w Polsce mają osiągane zarobki, a także mentalność. Ta jednak znacząco się zmienia.
"W ciągu trzech lat w grupie 55+ odpowiedzialność restauracji z kilkunastu procent skoczyła do 50 proc., więc widać, że to się zmienia wraz z pokoleniem" - mówi Cacek.
Z badań przeprowadzonych we współpracy GFK Polonia z grupą Sfinks wynika, że najczęściej z lokali gastronomicznych korzystają mieszkańcy Krakowa oraz Warszawy. Odpowiednio 44 proc. oraz 40 proc. z nich przynajmniej raz w tygodniu bywa w restauracji. Najrzadziej poza domem stołują się poznaniacy oraz gdańszczanie - zaledwie 29 proc. z nich minimum raz na tydzień korzysta z usług restauracyjnych.
Klientami restauracji są zarówno osoby konserwatywne, jak i poszukujące kulinarnych nowości. Widoczne jest to na przykładzie lokali działających w sieciach grupy Sfinks.
"W Wooku praktycznie nie robiliśmy nowości przez rok i to dobrze nam zrobiło. Nowością w ogóle po 8 latach było wprowadzenie talerzy, do tego klienci musieli się przyzwyczaić, bo zawsze kupowali w pojedynczych miseczkach" - mówi Sylwester Cacek.
W restauracjach sieci Chłopskie Jadło i w Sphinx nowości pojawiają się częściej. Jak podkreśla Cacek, średnio 10-15 proc. dań serwowanych w danym miesiącu to nowe propozycje.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Długie weekendy listopadowe również
Dział hotele, pensjonaty:
Długie weekendy listopadowe również
Najlepsi bariści Starbucks będą rywalizować w Warszawie
Polacy częściej korzystają ze świątecznego cateringu
Hotel Jurata dołączył do Best Western
Turcja wraca do czołówki najpopularniejszych kierunków
Przedstawiciele francuskich biur podróży z wizytą w Polsce
TU Europa rozszerza swoją ofertę
Nowy transport z Lotniska w Krakowie Balice
Polacy nie chcą jeździć do Tunezji na własną rękę?
Czy tegoroczny sezon urlopowy był udany?
Polska wyszkoli trenerów przewodnictwa na światowym poziomie
PolskiBus wprowadza podróże łączone
Przy lotnisku w Pyrzowicach powstanie nowy hotel
Obchodzimy Międzynarodowy Dzień Przewodników Turystycznych
Komisja Europejska sprawdzi czy touroperatorzy nie dyskryminują klientów
Biuro podróży ogłasza niewypłacalność
Sheraton rozpoczyna zmianę wizerunku
MSiT chce zbadać potrzeby na rynku pracy w hotelarstwie i gastronomii
Jacy pracownicy są poszukiwani w turystyce?
Ryanair złożył skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego