TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Polskie miasta walczą o turystów i inwestorów

Polskie miejscowości coraz bardziej walczą o turystów i inwestorów i starają się uzyskać silniejszą pozycję w kraju i Europie. Na promocję przeznaczają od 1 do 5 mln zł. Jednak specjaliści uważają, że pieniądze te nie są dobrze wydane, bo władze miast działają zazwyczaj chaotycznie.


Wrocław, Poznań, Kraków, Łódź, a także Gdańsk cały czas walczą o turystów, inwestorów, nowe połączenia lotnicze oraz polują na młodych zdolnych. Dzielą się tym, czego nie zabrała Warszawa, która jako stolica Polski przyciąga największy kapitał oraz najambitniejszych pracowników. Duże polskie miasta kuszą billbordami: "Tu warto żyć", "Miasto spotkań", czy "Morze możliwości".

Marek Bańczyk, ekonomista, a także doktorant w Katedrze Handlu i Marketingu Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, specjalizujący się w marketingu terytorialnym oraz ekonomii kulturalnej wyjaśnia - Obecnie panuje dobry klimat dla miast niestołecznych. W pierwszej trzydziestce European Cities Monitor 2005, prestiżowego rankingu atrakcyjności biznesowej i turystycznej europejskich miast, wysoko są obecnie nie tylko Barcelona, Mediolan czy Monachium, ale również Duesseldorf, Manchester, Lyon.

Grzegorz Kiszluk, redaktor naczelny pisma "Brief" poświęconego marketingowi oraz specjalista od marketingu miejsc zaznacza - Władze samorządowe zaczynają działać, ale często dość chaotycznie i bez rozeznania sytuacji. Zanim stworzy się kampanię reklamową, trzeba bowiem dobrze przygotować miasto, określić jego unikatową charakterystykę.

Wrocław chce być uznawany za miasto kultury. Już w tej chwili Opera Dolnośląska przyciąga zagranicznych turystów. W tym roku przeniesiono nad Odrę festiwal filmowy Era Nowe Horyzonty, a także rozkręca się festiwal Wrocław Non Stop.

Kraków walczy o turystów unikalnym klimatem i zabytkami oraz coraz większą liczbą połączeń lotniczych. Małopolska Organizacja Turystyczna przyznaje, że w wyniku rozpoczętej w 2004 roku akcji promocyjnej oraz nowym połączeniom lotniczym liczba turystów przyjeżdżających do Krakowa wzrosła z 5,5 mln w 2003 roku do 7,1 mln w roku 2005.

Poznań, w którym jest mniej zabytków, kusi profesjonalnym organizowaniem konferencji i kongresów. Zamierza także stać się miastem sportu. W 2011 roku chce zorganizować Uniwersjadę oraz walczy, aby być jednym z miast piłkarskiego Euro w 2012 roku, gdyby Polska organizowałaby tę imprezę. Poznań chce być również atrakcyjnym miejscem zakupów. Do korzystania z wyprzedaży zachęcają berlińczyków.

Jednak specjaliści nie najlepiej oceniają postawienie na zbyt wiele różnych dziedzin. Bańczyk podkreśla - Częstym błędem jest też brak pomiaru efektów promocji i zasłanianie się frazesem, że "tego nie da się zmierzyć". W ten sposób można latami kontynuować działania nieskuteczne. Nawet stosunkowo miękkie cele jak budowa wizerunku dają się zmierzyć przez odpowiednie badania.

Władze Poznania zaczęły zdawać sobie z tego sprawę i zamierzają opracować profesjonalną oraz jednolitą strategię promocyjną, która miałby rozpocząć się po jesiennych wyborach.

Natomiast Wrocław porażkę w staraniu się o organizację Expo 2010 przekształcił w sukces. Dzięki temu wypracował sprawną oraz docenianą machinę promocyjną. Inwestorzy postrzegają Wrocław, jako miasto, które potrafi się sprzedać. Obecnie bardzo silnie spada bezrobocie i wzrastają pensje pracowników.

Od pół roku nad promocją Wrocławia pracuje Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Jest to samofinansująca się spółka, która została założona przez Wrocław oraz ościenne gminy. Każdemu nowemu inwestorowi pomaga przydzielony menedżer, czyli przewodnik po miejskich i urzędniczych realiach. Tomasz Gądek z ARAW wyjaśnia - Jest ich siedmiu. To skuteczny zespół ludzi wymieniających się szybko informacjami i wiedzą o możliwościach aglomeracji.

Za sukces Agencji uznaje się ulokowanie pod Wrocławiem centrum LG Philips. Do 2011 roku firma ma zainwestować 429 mln euro. Dodatkowo zapowiada kolejne inwestycje. Najnowszym planem ARAW jest powstanie do 2009 roku Parku Innowacji i Biznesu, uznanego za jeden z najnowocześniejszych kompleksów naukowo-badawczych w Europie.

Teresa Białecka-Krawczyk, dyrektor Biura Rozwoju Przedsiębiorczości i Miejsc Pracy łódzkiego magistratu wyznała - Skupiliśmy się na pozyskiwaniu inwestorów z trzech branż: logistycznej, AGD i BPO, czyli business process outsourcing - np. centra księgowości czy helpdeski dużych koncernów. To wskazania strategii dla miasta opracowanej przy współpracy firmy McKinsey & Company. Krawczyń dodaje, że strategia przynosi oczekiwane rezultaty. Niedawno firma Procter & Gamble uruchomiła nową fabrykę, rośnie również zainteresowanie inwestycjami w mieszkania w starej pofabrycznej zabudowie, a także powstało centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura. W sumie przybyło ponad 4 tys. nowych miejsc pracy.

W najbliższym czasie Poznań również zamierza stworzyć podobną strategię z zewnętrzną firmą doradczą. Miasto już teraz odnosi sukcesy. W najbliższym czasie własne centra finansowe uruchomią Carlsberg i MAN, ma powstać również Centrum Innowacji Microsoftu.

Na obsługę strategicznych inwestorów oraz promocje inwestycji polskie miasta w 2006 roku wydały:
Łódź - 700 tys. zł i tyle samo w 2005 roku,
Poznań - 660 tys. zł, przy 350 tys. zł w 2005 roku,
Centrum Obsługi Biznesu w Gdańsku - 300 tys. zł i tyle samo w 2005 roku,
Kraków - 1 mln 900 tys. zł ogólnie na promocję gospodarczą, gdyż dopiero w połowie 2006 roku powstało odrębne Centrum Obsługi Inwestorów,
Warszawa - około 5 mln zł; miasto nie ma wydzielonej jednostki obsługującej inwestorów, ale ma ono powstać w najbliższym czasie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
walka o inwestorów Wrocław Poznań Kraków Łódź Gdańsk silna pozycja inwestycje Warszawa Marek Bańczyk European Cities Monitor 2005 Grzegorz Kiszluk Brief marketing promocja Opera Dolnośląska Wrocław Non Stop Era Nowe Horyzonty Małopolska Organizacja Turystyczna konferencje Expo 2010 Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej Tomasz Gądek Teresa Białecka-Krawczyk BPO business process outsourcing krakow jako miasto turystyczne miasta w produkt




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję