Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. turystyki wyjazdowej z...
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystki Siemianowice Śląskie
- Wychowawcy na obóz we Włoszech
- Kupię funkcjonujące biuro podróży
- GRECJA - REZYDENT
- Praca u multiagenta
- Poszukiwani piloci/przewodnicy od połowy maja
- Warszawa - Specjalista ds turystyki
- Sales Manager at RateHawk
Ile branża turystyczna wydaje na reklamę?
Jak wyglądają wydatki branży turystycznej na reklamę? Czy biura podróży decydują się na zwiększanie nakładów finansowych na własną promocję? Jak sytuacja wygląda w gastronomii?
Liczba Polaków, którzy w 2014 roku wyjechali na wyjazd z biurem podróży, wzrosła o jedną trzecią w stosunku do 2013 r. - wynika z raportu serwisu Travelplanet.pl. Z kolei dane Fru.pl pokazują, że rośnie również odsetek Polaków, którzy organizują swoje wakacje na własną rękę. Nie dziwi więc fakt, że cała branża turystyczna wydała w ubiegłym roku na promocję ponad 188 milinów złotych czyli o 16% niż w 2013 - wynika z analizy domu mediowego Codemedia. A same biura podróży zwiększyły w ciągu roku wydatki z 27 do 45 milionów (kwoty netto, po rabacie).
W 2014 roku największym reklamodawcą w kategorii turystyka była gastronomia, przeznaczając ponad 61 milionów (32% wszystkich wydatków) na promocję swoich usług. Drugie miejsce z udziałem na poziomie 24% i kwotą prawie 45 milionów zajęły biura podróży. Niemal jedną piątą (19%) nakładów - 36 milionów - stanowią budżety jakie na reklamę przeznaczył transport publiczny, koleje i linie lotnicze. Zestawienie zamyka promocja regionów turystycznych (13%, 23 miliony) i miejsc noclegowych (12% i 22 miliony).
Biura podróży najchętniej reklamują usługi turystyczno-wypoczynkowe. W przypadku gastronomii dominują reklamy restauracji, a spośród miejsc noclegowych najchętniej promują się hotele. W kategorii transport publiczny, koleje i linie lotnicze na swoją reklamę najwięcej przeznaczyły linie i porty lotnicze.
"Najnowszy raport KPMG dot. rynku dóbr luksusowych prognozuje dalszy wzrost kategorii luksusowych hoteli i SPA, do których coraz częściej, przede wszystkim na weekendy, wybierają się Polacy. Częściej stać nas również na wyjście do restauracji, także tych z wyższej półki. Obie branże rozwijają swoja ofertę, stawiając na jakość i konkurencyjność. Istotne znaczenie ma dobrze zaplanowany marketing, który pozwala na skuteczne promowanie tych usług." - dodaje Piotr Bieńko, Prezes Zarządu Codemedia.
Firmy z szeroko rozumianego sektora turystycznego najchętniej reklamują swoje usługi w Internecie, gdzie ulokowały 29% swoich budżetów marketingowych w 2014 roku. Reklama w tym kanale kosztowała ponad 55 milionów zł (I - XII 2014 r, źródło: Codemedia), a wzrost rok do roku wynosi 27%. Kwota wydana w 2014 roku jest o 11 mln wyższa niż w 2013 roku. Najczęściej kampanie reklamowe były realizowane w takich portalach jak Wp.pl, Gazeta.pl i Onet.pl.
Nie wiele mniej - 28% nakładów - ponad 52 miliony złotych - kosztowała firmy z tej branży reklama telewizyjna. Jest to kwota o ok. 4 miliony większa niż w 2013 roku. Reklamy najczęściej pojawiały się w Polsacie i TVN. Bardzo chętnie wybierany był kanał informacyjny TVN24, wyprzedzając TVP1 i TVP2. Wysoko uplasowały się takie kanały tematyczne jak AXN, National Geographic Channel i Discovery Channel.
Polacy coraz częściej szukają informacji, porównują ceny i wreszcie rezerwują wyjazdy on-line. W Internecie weryfikujemy również oferty hotelowe i gastronomiczne, szukając opinii innych gości. Nie dziwi więc tak wysoki odsetek budżetów reklamowych lokowanych właśnie w tym kanale.
"Szczególnie dynamicznie rosnące narzędzie w branży travel to audience targeting, zarówno wolumenowo, jak i nakładowo. Telewizja z kolei stanowi idealne uzupełnienie Internetu, powala bowiem na budowanie zasięgu." - podsumowuje Łucja Gdala, Managing Director, Codemedia.
Ponad 22 miliony (12%) branża turystyczna przeznaczyła na promocję w radiu, najczęściej w stacjach ogólnopolskich RMF FM i Radiu Zet. Firmy chętnie reklamowały się również w lokalnych edycjach radia ESKA, Trójce i TOK FM. W porównaniu z 2013 rokiem wydano więcej o ok. 24% (4 miliony) - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.
Również 22 milionów kosztowała reklama w magazynach (12% wydatków całej kategorii), a ponad 8 milionów w prasie codziennej. Magazyny zanotowały nieznaczny wzrost - o 15% - w porównaniu z rokiem 2013. Udział gazet w budżecie reklamowy spadł z kolei o 5%. W przypadku tygodników i miesięczników firmy wybierały najczęściej "Politykę", "Forbes" i "Wprost". Zaraz za nimi uplasował się "Twój Styl", Newsweek" i "VIVA". Jeśli chodzi o tytuły turystyczne, to najchętniej branża reklamowała się w takich magazynach jak: "Podróże", "Business Traveller Poland" i "Voyage". Dużą popularnością cieszyły się periodyki wydawane przez linie lotnicze - "Kaleidoscope" i "Wizz". W dziennikach najwięcej budżetów ulokowano w "Gazecie Wyborczej", "Rzeczpospolitej" i "Fakcie".
Ponad 20 milionów firmy zainwestowały z kolei w outdoor - czyli 11% wszystkich wydatków tej branży. Najmniejszy nakłady firmy przeznaczyły na reklamę kinową - inwestując ponad 7 milionów (4%).
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Lepsza kondycja branży
Program inwestycji dla branży turystyka, horeca i
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Dział biura turystyczne:
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Optymistyczne prognozy dla branży HoReCa
Tunezja wprowadza stan wyjątkowy
Departament Stanu ostrzega przed potencjalnym zagrożeniem w Europie
VO Travel ogłosił niewypłacalność
Jak kształtuje się rynek piwa w Polsce?
Nowe połączenie Wizz Air z Wrocławia
Polska Grupa Uzdrowisk podsumowuje 2015 rok
POT o inwestowaniu w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym
Ilu pasażerów obsłużyły polskie lotniska?
Watykan udostępnił swoją kamienicę pod restaurację szybkiej obsługi. Protesty nie przyniosły skutku
PIT organizuje kongres dla pilotów i przewodników
Workshop dla organizatorów wyjazdów na Węgry
Nowe trasy z lotnisk we Wrocławiu i Gdańsku
Wzrasta popularność hoteli dwugwiazdkowych
Hotel w Janowie Podlaskim uroczyście otwarty
Niemiecka turystyka notuje wzrosty
Nie trzeba czekać z pozwem wobec Skarbu Państwa do zakończenia sprawy karnej
W Merlinie X wzrosła liczba dokonywanych rezerwacji