TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

easyJet pracuje nad projektem nowego samolotu

easyJet ujawnił plan konstrukcji układu paliwowego, który ma się wpisać się w strategię ograniczania emisji dwutlenku węgla.


Zdaniem przewoźnika, dzięki wodorowemu systemowi napędowemu, charakteryzującemu się zerową emisją spalin, każdy z samolotów wykorzystujących tę technologię będzie w stanie w ciągu roku oszczędzić około 50 tysięcy ton paliwa i znacznie ograniczyć emisję CO2.

Pomysł skonstruowania nowego układu paliwowego został zainspirowany przez studentów z Uniwersytetu Cranfield. W ramach konkursu, przygotowanego z okazji 20 urodzin easyJet w listopadzie 2015 roku, studenci zostali poproszeni o przygotowanie wizji przyszłości podróży lotniczych za 20 lat.

Koncepcja samolotu hybrydowego wykorzystuje umieszczenie wodorowych ogniw paliwowych w bagażniku samolotu. Ten innowacyjny system zerowej emisji pozwala na gromadzenie energii podczas gdy samolot hamuje przy lądowaniu. Zebrana w ten sposób energia może zostać potem wykorzystana do ładowania lekkich baterii systemu podczas postojów (zbliżony proces zachodzi podczas hamowania rekuperacyjnego (KERS) w samochodach Formuły 1). Do ładowania baterii podczas lotu będą również wykorzystywane ogniwa słoneczne, umieszczone na kadłubie samolotu.

Energia zgromadzona w ten sposób może zostać potem wykorzystana na przykład podczas kołowania, w tym przypadku nie będzie już potrzeby używania silników odrzutowych. Poprzez dużą liczbę lotów jakie easyJet wykonuje na krótkich dystansach, rocznie około 4% całościowej ilości paliwa jest zużywane właśnie podczas kołowania. Średni czas kołowania samolotu easyJet to 20 minut, co w przeliczeniu daje 4 miliony mil rocznie - ośmiokrotność odległości pomiędzy księżycem a ziemią.

Dodatkowo każdy ze statków powietrznych w głównych kołach miałby zainstalowane silniki zasilane, energoelektronikę oraz kontrolery systemowe, które dadzą pilotom całkowitą kontrolę nad prędkością i kierunkiem lotu, a także podczas procedury kołowania. W związku z tym, system ograniczy lub całkowicie wyeliminuje konieczność holowania samolotu do stanowiska. To rozwiązanie spowoduje też, że transport będzie bardziej sprawny a cały proces uczyni bardziej wydajnym.

Jedynym produktem ubocznym, tego rozwiązania ma być czysta woda, która później może zostać z powodzeniem wykorzystana do napełnienia instalacji wodnej i użycia podczas lotu

Projekt została opracowany w połączeniu myślenia koncepcyjnego dyrektora inżynierii easyJet - Iana Daviesa i jego zespołu w oparciu o niektóre z projektów, przedstawionych przez studentów.

W ramach konkursu z okazji 20-tych urodzin easyJet studenci z Uniwersytetu Cranfield rywalizowali w czterech kategoriach: projekt kabiny, projekt samolotu, zmiany lotniska, zmiany podczas lotu.

Komisja złożona z przedstawicieli linii easyJet i Uniwersytetu Cranfield otrzymała od studentów lotnictwa wiele pionierskich i zaawansowanych projektów. Wśród zgłoszonych pomysłów znajdowały się takie jak: koncepcja dynamicznych skrzydeł, które byłby zdolne do zmiany kształtu podczas lotu, efektywne powłoki 'shark skin', które zmniejszają opór powietrza, ultra lekkie siedzenia z włókien węglowych, w które wbudowane zostały panele służące do ładowania urządzeń elektrycznych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
easyjet system napędowy uniwersytet cranfield ogniwo wodorowe podróż lotnicza




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję