TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Wyjazdy do Egiptu drożeją

Czy kolejny tydzień przyniósł zmiany na rynku turystycznym? Jak kształtują się ceny wyjazdów? Które kierunki zanotowały największe spadki?


TravelData, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2015. Obejmuje ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.

Ważnym zdarzeniem mogącym przedłużyć mniej przychylny klimat wokół wycieczek lotniczych była wtorkowa katastrofa Airbusa A320 we francuskich Alpach. Nastąpiła w krótkim okresie czasu po innym istotnym dla turystyki wydarzeniu jakim był niewątpliwie zamach w popularnym muzeum Bardo w Tunisie. Obie te sprawy, choć rodzajowo od siebie dość odległe, mogą jednak przejściowo budzić dodatkowe skojarzenia podróżowania z ryzykiem, a ich wpływ na reakcje konsumentów będzie w dużym stopniu zależeć od klimatu komentarzy medialnych wokół tych sprawy. Na szczęście są one teraz dużo bardziej pragmatyczne niż w pierwszym okresie po zamachu w Tunisie, gdy w turystykę wyraźnie wkradła się polityka.

Uwagę zwraca szybka reakcja części linii lotniczych wprowadzająca zasadą, że na czas nieobecności jednego z pilotów w kokpicie przebywać musi inny członek załogi. Dodatkowych wyjaśnień wymaga jednakże w dalszym okresie, stopień ryzyka związanego z takim rozwiązaniem, ponieważ stopień "przefiltrowania" członków załogi może się jednak okazać znacząco mniej dokładny niż ma to miejsce w przypadku pilotów.

Pewne znaczenia dla turystyki wyjazdowej może mieć też coraz bardziej zawikłana sytuacja w negocjacjach Grecji z europejskimi kredytodawcami dotycząca odblokowania kolejnej transzy finansowania dla tego kraju w zamian za przedstawienia konkretnego i satysfakcjonującego programu reform. Wzrastająca nerwowość wokół tej kwestii jest czynnikiem istotnie zagrażającym umocnieniu złotego, a więc w konsekwencji utrudniającym oferowanie nieco atrakcyjniejszych cen wycieczek na co zdaje się oczekiwać część konsumentów.

W czwartym tygodniu marca w porównaniu do poprzedniego tygodnia ceny imprez szczytu sezonu lato 2015 odwróciły trend i spadły średnio o 16 złotych (poprzednio wzrosły o 17 złotych). Największe zniżki wystąpiły tym razem na Korfu, w Maroku i Bułgarii - odpowiednio o 95, 63 i 58 złotych. Wzrosty były mniejsze, a istotniejsze z nich odnotowano na Djerbie, Chalkidiki oraz Gran Canarii - o 39, 25 i 22 złote.





Różnica średnich cen w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku zmniejszyła się o 5 złotych, a ich średni poziom jest teraz wyższy od ubiegłorocznego o 98 złotych (tydzień temu o 103 złote). Podobnie jak w kilku ostatnich tygodniach największe zwyżki w porównaniu z okresem sprzed roku wykazują kierunki egipskie, jak Synaj i Marsa Alam - o 287 i 254 złote, do których dołączyła teraz jeszcze tunezyjska Djerba - o 211 złotych.





Znacząco wyższe ceny Egiptu niż w poprzednim sezonie mają związek z bardzo dużą różnicą kursu dolara pomiędzy tym a zeszłym rokiem, która teraz wynosi prawie 25 procent. Tego wpływu nie są w stanie zrekompensować ani tańsze paliwo, ani hotele, których możliwości obniżek cen pokoi są już bardzo niewielkie i w takiej sytuacji kierunki egipskie kosztują teraz średnio o 249 złotych drożej niż przed rokiem. Ta różnica w porównaniu z ostatnim zestawieniem zmniejszyła się o 42 złote, na co mogło mieć wpływ ostatnie umocnienie się złotego szczególnie wobec dolara (o około 5 procent). Zwiększyły się również różnice średnich cen w Tunezji - z 120 do 126 złotych i na kierunkach greckich - z 38 do 66 złotych. Za to dość istotnie zmniejszyła się ta różnica na kierunkach tureckich - z 26 do minus 2 złotych, a nieco mniej na Kanarach - z 78 do 70 złotych.

Zdecydowanym liderem wyższych niż przed rokiem cen w Grecji nadal jest Kos, który jest droższy o 140 złotych, a na Kanarach, po pewnej przerwie, ponownie wyspa Lanzarote - droższa o 144 złote. Obecnie jedynymi dużymi kierunkami, które są tańsze niż przed rokiem pozostają Turecka Riwiera i Bułgaria - odpowiednio o 47 oraz 5 złotych. W Turcji w obliczu realnego zagrożenia dużym spadkiem przyjazdów turystów rosyjskich tamtejsi hotelarze poszukują możliwości obniżek cen i zachęcenia tym sposobem do przyjazdu turystów z innych krajów. Jednak liczba turystów z Rosji decydujących się na tureckie plaże wcale nie musi spaść aż tak bardzo, gdyż rubel wykazuje na razie widoczną tendencję do umacniania. Odrobił już ponad połowę wcześniejszych strat kursowych, a w okresie ostatniego miesiąca wzmocnił się do euro o około 8 procent.

Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego jedynym biurem, które ma obecnie ceny niższe od oferowanych przed rokiem jest obecnie biuro Grecos - o około 15 złotych. Nieco wyższy średni poziom cen niż rok temu oferują Sun & Fun i Neckermann, a wzrost nieco niższy od średniej branżowy lider, czyli Itaka. W granicach przeciętnej podniosły natomiast średnie ceny biura Rainbow Tours, Exim Tours oraz TUI, natomiast więcej niż przeciętnie wzrosły ceny w Wezyrze (był bardzo tani przed rokiem na bazie silnych obniżek wywołanych konfliktem na Ukrainie) , a jeszcze więcej w bardzo taniej jeszcze do niedawna Alfa Star.

W tym, co jest w danej chwili dla nabywców najważniejsze, czyli w bezwzględnych cenach bieżących z dużych biur najlepsze ich poziomy oferują nadal Itaka, Grecos, a także w pewnym stopniu Rainbow Tours. Obecnie na pierwszym lub drugim miejscu w 22 analizowanych letnich destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli nadal największą liczbą najtańszych ofert dysponują Itaka (23) oraz Rainbow Tours (14) i oferujący ostatnio niższe ceny Sun & Fun (też 14). Możliwe, że po ostatnim wzmocnieniu złotego pojawi się nieco więcej atrakcyjnych ofert, tym bardziej, że zgodnie z zapowiedziami po targach ITB w niektórych biurach zostaną uwzględnione uzyskane tam bonusy i upusty cenowe.

Na chwilę obecną z zestawień - bardzo podobnie jak w wielu ostatnich tygodniach wynika, że nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie (9-10) oraz tunezyjskie (7-9,5), a także Turcja Egejska (6,5-8) i Turecka Riwiera (6,5-8). W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta (8,5), a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie (5,5-8). Warto też zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie - wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).

Według niemieckich portali turystycznych (za systemem rezerwacyjnym Traveltainment) Egipt robi obecnie prawdziwą furorę wśród niemieckich turystów. Liczba rezerwacji do Hurghady wzrosła w lutym o 54 procent, po wzrostach w styczniu o 52 procent i o 35 procent w grudniu, co dało tej destynacji trzecią pozycję ogółem z 10-procentowym udziałem. Marsa Alam zarezerwowało w lutym o 38 procent więcej chętnych niż rok temu, a udział wyniósł około 2 procent. Do wzrostów powrócił w lutym (+ 12%) po styczniowych spadkach (minus 12%) najważniejszy kierunek, czyli Turecka Riwiera, którego udział w rezerwacjach wynosi 31 procent. Wicelider, czyli Majorka z udziałem 26 procent też zanotowała 12-procentowy wzrost podczas gdy Kanary cieszyły się mniejszym, bo 7-procentowym wzrostem popytu. Natomiast słabiej niż przed rokiem sprzedawały się w lutym kierunki greckie oraz Tunezja. Ta ostatnia zanotowała aż 20-procentowe spadki, a w styczniu nawet 24-procentowe. Po marcowym zamachu sytuacja tego kierunku w rezerwacjach na rynku niemieckim zapewne jeszcze się pogorszy.

W dniu 25 marca koncern TUI podał wyniki rezerwacji w kończącym się sezonie zimowym. Sprzedano około 95 procent programu. Liczba sprzedanych imprez wzrosła o 1 procent i w takim samym stopniu wzrosła również ich średnia cena. Najlepiej sprzedawały się wycieczki w Wielkiej Brytanii (+ 3 %), a najsłabiej we Francji (minus 13%) i w Skandynawii (minus 7%). Kolejny raz z rzędu najszybciej rosnącym segmentem była hurtowa sprzedaż noclegów (B2B), której dynamika wzrostu wyniosła + 21 procent. Świadczy to wyraźnie o stopniowo rosnącej roli aranżacji przez biura agencyjne wycieczek dla klientów na niemieckim rynku turystycznym.

W ostatnim tygodniu ceny w liniach Ryanair na kierunkach turystycznych w zasadzie malały. Zniżki nie były jednak duże, a najbardziej spadła cena Chanii z Warszawy - o 110 złotych. Średnia obniżka cen na wakacyjnych kierunkach wyniosła 26 złotych. W liniach Wizzair ceny ponownie dość mocno spadły (o średnio 75 złotych), a zwłaszcza przelotów do Lizbony i na Cypr - w obu przypadkach po 120 złotych. Linie Norwegian zaczęły podawać ceny przelotów w euro, ale na razie nie spowodowało to istotnej zmiany średniej ceny przelotów.

Ceny przelotów w tanich liniach, a co za tym idzie ceny produktów aranżowanych przez agentów, bądź samodzielnie zmieniają się w dużo większym stopniu niż gotowych pakietów turystycznych i stwarzają tym samym pole do indywidualnych sukcesów lub porażek zakupowych. Dlatego chętni na taki zakup powinni zawczasu poobserwować nieco ewolucje cen w tanich liniach, chociażby po to, aby przynajmniej orientacyjnie wiedzieć czy w danej chwili rzeczywiście jest w nich tanio, czy drogo.

Generalnie średnia cena biletów w tanich liniach z Warszawy na 14 najważniejszych kierunkach turystycznych wzrosła w marcu z 721 do 771 złotych, podczas gdy na tych samych kierunkach w połączeniach czarterowych (głównie Itaka, 7islands, TUI oraz Rainbow Tours) spadła z 1270 do 1260 złotych. Na połączeniach z Katowic oraz z Krakowa wzrostowi średniej ceny w tanich liniach z 628 do 667 złotych również towarzyszył spadek cen w czarterach, ale tylko o 2 złote - z 1135 do 1133 złotych.

Cała analiza znajduje się poniżej:


Możesz także pobrać plik: turinfo_20150330_wczasopediapartner20150330media.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Wczasopedia analiza ceny biura podróży sprzedaż kierunki touroperatorzy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję