Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. turystyki wyjazdowej z...
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystki Siemianowice Śląskie
- Wychowawcy na obóz we Włoszech
- Kupię funkcjonujące biuro podróży
- GRECJA - REZYDENT
- Praca u multiagenta
- Poszukiwani piloci/przewodnicy od połowy maja
- Warszawa - Specjalista ds turystyki
- Sales Manager at RateHawk
Wszystkie biura łamią prawo?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poddał kontroli 137 z 2919 działających w Polsce biur podróży. Aż u 133 (ponad 96%) znalazł nieprawidłowości. Tylko cztery biura nie stosowały w umowach niedozwolonych klauzul: ED EKO z Tucholi, UTC Pryszcz z Krakowa, Active Trade z Nowej Dęby i Gala Travel z Lublina.
Niedozwolone klauzule zostały znalezione m.in. u Rainbow Tours (duży touroperator, w 2007 r. sprzedał wycieczki 92 tys. klientom za 164 mln zł),
Almatura (specjalisty na rynku obozów młodzieżowych., sprzedaż w 2007 roku 76 mln zł, liczba klientów wyniosła 55 tys.), Oasis Tours (corocznie wysyła na wakacje kilkadziesiąt tysięcy osób), czy też biura Logostour.
Część skontrolowanych przez UOKiK biur, w tym Rainbow Tours, po przeprowadzeniu przez UOKiK postępowania wyjaśniającego przedstawiła nowy wzorzec umowy.
Niestety, raport UOKiK upublicznił wiele nie do końca uczciwych działań polskich touroperatorów. Biura bowiem nagminnie nadużywają swojej pozycji. Najczęściej robą to przy sprzedaży ofert specjalnych, np. pisząc w umowach, iż w przypadku oferty last minute mogą zmienić hotel, czy też twierdząc, iż bez zgody klienta mogą zmieniać warunki umowy (np. cenę).
UOKiK wykazał, iż touroperatorzy często zmieniają cenę oferty przed samą podróżą (a mogą ją zmienić tylko do 20 dni przed imprezą), oraz utrudniają klientom składanie reklamacji, np. wyznaczając bardzo krótki termin lub żądając zaświadczeń od swoich pracowników znajdujących się na miejscu.
Obecnie UOKiK prowadzi 101 postępowań o naruszenie praw klienta. Winni otrzymają zakaz stosowania odpowiednich zapisów oraz kary pieniężne. UOKiK ma prawo nałożyć karę w wysokości 10 proc. obrotów firmy w roku poprzedzającym nałożenie kary.
W skutek kontroli w 73 przypadkach UOKiK wystosował wezwanie do zaniechanie działań. W 6 przypadkach pozwy trafiły do sądu.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
96% polskich touroperatorów łamie prawo!
[2008-06-19 13:04 85.89.190.*]
Najlepsze jest zakwestionowanie przez UOKiK klauzuli, że klient nie może domagać się odszkodowania z tytułu odwołania imprezy z powodu działania sił wyższych... To już poniżej wszelkich norm umysłowych... Wyobraźmy sobie: Biuro X organizuje wycieczkę do państwa Y. W państwie Y wybuchła epidemia dżumy. Granice są zamknięte. Biuru X odwołuje wycieczkę z powodu siły wyższej. A klient ma prawo ciągać biuro po sądach za odszkodowanie z powodu odwołania wycieczki do dżumy. Oczywiście, jeśli biuro X nie odwoła wycieczki do dżumy, klient może sam zrezygnować z takiej imprezy i ciągać biuro po sądach, domagajac się odszkodowania za... cokolwiek. Czyli biuro X jest w podwójnych kleszczach "prawa" - cokolwiek zrobi, czy nie zrobi, i tak może spodziewać się za to kary. Tak sobie wyobraża UOKiK, dziennikarzyny itd. działanie państwa prawa. Wielkie tytuły: Jak nas oszukują biura podróży?! Tak kształtuje się opinię społeczną przeciwko biurom podróży. Życzę dużo zdrówka, bo na rozumek już za późno. odpowiedz »
96% polskich touroperatorów łamie prawo!
[2008-06-19 13:17 83.7.226.*]
w którym miejscu raportu UOKiK zakwestionował tego rodzaju klauzulę? odpowiedz »
96% polskich touroperatorów łamie prawo!
[2008-06-19 14:24 193.238.16.*]
A może inaczej. Niech UOKiK określi raz na zawsze jakie klauzule nie są dozwolone i ujednolici to na cały kraj. Moje biuro było kontrolowane przez UOKiK już kilkakrotnie i co ciekawe porównując zakwestionowane "niedozwolone klauzule" w moich umowach z kontrolowanymi umowami w innych miastach POLSKI nic się nie zgadzało. To znaczy u mnie zakwestionowano a w innych miastach tych samych i tak smo sformułowanych, stosowanych "niedozwolonych klauzul" nie zakwestionowano a to czego u mnie nie zakwestionowanoi gdzie indziej uznano za "klauzule niedozwolone". Albo jeszcze inaczej. W czasie kontroli w danym roku zakwestionowano 3 elementy umowy a przy kontroli w roku kolejnym - mimo braku jakichkolwiek zmian w umowie - również 3 rzeczy ale... zupełnie inne. Kontrolując w ten sposób URZĘDNICY UOKiK zawsze będą mieli co robić a DZIENNIKARZE o czym pisać. Co do sensu tych działań szkoda się wypowiadać. W PAŃSTWIE PRAWA czy coś jest zgodne z prawem czy nie powinny rozstrzygać odpowiednie sądy, do których trafiają wnioski poszkodowanych a nie URZĘDNICY, którzy przecież za coś pensję brać muszą. Jeszcze jedno pytanie: czemu UOKiK skierował ileś tam spraw do sądu ( sądu OKiK pewnie zresztą) a iluś tam nie skierował ???? Czy to oznacza, że niektórzy działali bardziej niezgodnie z prawem stosując "niedozwolone klauzule" a inni stosując "niedozwolone klauzule" bardziej zgodnie ???? Toż to śmiech. Jeśli stosowali to wszyscy powinni trafić do sądu !!!! albo nikt. odpowiedz »
96% polskich touroperatorów łamie prawo!
[2008-06-21 11:11 79.187.200.*]
Nie ma nad czym dyskutować nasze biuro jako pierwsze zostało skontrolowane w naszym województwie nie zostało ujęte w raporcie bo niczego nie zakwestionowali jak to tak wygląda w całej Polsce to gratuluje UKOiK odpowiedz »
NAGONKA na B.P I LANSOWANIE się UOKiK-u
[2008-06-23 15:16 83.24.54.*]
zgadzam się ze wszystkimi którzy tu na forum napisali ,że prasa, radio i TV jak co roku rbi w okresie wakacyjnym NAGONKĘ na biura podróży.
Jest to ten sam proceder co KIEŁBASA WYBORCZA. Musza coś pisać jak nie ma nic innego do pisania. A UOKiK jest DURNY i ZA NASZE PIENIĄDZE się LANSUJE. Od czasu do czasu trzeba przecież się WYKAZAĆ, że się COŚ ROBI. tfu odpowiedz »co robi np PIT?
[2008-06-27 11:59 83.17.123.*]
dlaczego UOKiK zabrania zapisania w Warunkach, że klient musi zgłosić reklamację na miejscu pilotowi/rezydentowi????? przecież na miejscu pilot/rezydent może zaradzić np awarii w pokoju czy innym problemom. Po przyjeździe to już musztarda po obiedzie, a zrekompensowac trzeba. CHORE. wsb odpowiedz »
co robi np PIT?
[2008-09-25 18:57 89.77.127.*]
sam jesteś chory. nie dbasz o swoje prawa to Twój problem. ciemnogród. jak Pani w sklepie nie chce Ci sprzedać produktu, który ma cenę też pewnie mówisz - jej prawo. takie podejście 90% ludzi. jeszcze się za łamiącymi prawo wstawiasz. człowieku, pomyś zanim coś napiszesz. I drugi po nim jeszcze mądrzejszy... odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Najwcześniej 15 maja wznowienie ruchu pociągów InterRegio
Będą opłaty za zwiedzanie Wenecji?
Kraków: największy plenerowy sylwester w Polsce
Oświęcimskie Muzeum otrzymało autokar
Zawieszono żeglarskie rejsy do Tyńca
Słowacja: turysto ubezpiecz się, bo goprowcy już ci za darmo nie pomogą
W Edynburgu rozpoczął się festiwal teatrów alternatywnych
Meksyk: turystyka motorem całej gospodarki
Fiakrzy: nowy regulamin i zarobki do 19 tys. miesięcznie
Polrest: wzrost straty netto o 749% w III kwartale 2009
Łódzkie restauracje uczczą Rok Chopina
Zakopianka: zakłócenia w ruchu między Krakowem i Myślenicami
Wystawa w gdańskim Porcie Lotniczym
Cela Konrada zmnieni się w pokój hotelowy?
Czy ktoś był na obozie ALMATUR FOTOGRAFIA CANNES?
Pracodawca może już dofinansowywać wczasy za granicą
Morska autostrada z Francji do Hiszpanii
Tatry: turysta spadł 150 metrów po oblodzonym szlaku
W Polsce pojawi się proceder turystyki aborcyjnej do Czech?
Nowa sprzyjająca niewielkim biurom oferta Signal Iduna
Kto był na obozie fotograficznym w Cannes organizowanym przez Almatur?
Praca w turystyce na Jurze Krak-Częst.
UE zakwestionuje 180 dni na zwrot? - na razie za wcześnie na panikę