TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Przekopana Mierzeja Wiślana

Władze województwa warmińsko-mazurskiego rozważają możliwość przekopania Mierzei Wiślanej, gdyż znacząco miałoby się to przyczynić do rozwoju turystyki w całym subregionie Zalewu Wiślanego.


Podstawą do podjęcia takiej decyzji będą wyniki rozmów, które mają być prowadzone ze stroną rosyjską. Rosjanie bowiem, nie zgadzają się na to, aby przez Cieśninę Piławską, która jest jedyną drogą do Zalewu Wiślanego, przepływały inne statki niż polskie czy rosyjskie. Fakt ten prowadzi do zatrzymania rozwoju turystyki w tym regionie, gdyż zagraniczne statki po prostu nie mogą tam przypływać.

Kością niezgody jest powstający w Elblągu port, który stałby się sporą konkurencją dla portu w Kaliningradzie czy Bałtijsku. Na nowy port w Elblągu ma być przeznaczonych ok. 4,3 mln euro. Projekt obejmuje wybudowanie nabrzeża rozładunkowego, portu dla statków pasażerskich oraz nowoczesny basen żeglarski.

Koncepcję budowy kanału łączącego Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim opracował prof. Tadeusz Jednorał. Powstanie takiego kanału motywuje on także faktem, że Zalew w końcu mógłby się samooczyszczać, gdyż ułatwiłby on wymianę wód.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
przekopana Mierzeja Wiślana port w Elblągu Elbląg przekopanie Mierzei Wiślanej Zalew Wiślany porty Cieśnina Piławska port Bałtijsk kanał Tadeusz Jednorał przekop mierzeji wislana wislanej na


Komentarze:

    • przekop Mierzei 

      [2006-01-16 18:36 999.999.999.*]

      Najwieksza glupota jaką możecie zrobić....   odpowiedz »

      • przekop Mierzei 

        [2006-08-25 22:40 84.40.194.*]

        a gdzie mieszkasz głupi fiucie?   odpowiedz »

        • przekop Mierzei 

          [2006-09-09 11:56 83.11.6.*]

          trochę kultury by ci się przydało   odpowiedz »

          • przekop Mierzei 

            [2010-01-06 15:24 83.25.146.*]

            mam to w dupie   odpowiedz »

      • przekop Mierzei 

        [2006-10-15 18:35 83.7.210.*]

        oczywiscie mowi to rusofil moze tak oprotestujesz gazociag baltycki milosniku rosyjskich interesow/?   odpowiedz »

    • racjonalna inicjatywa 

      [2006-05-20 00:45 83.151.36.*]

      Jedna z nielicznych racjonalnych inicjatyw, która odblokuje nas przed szantażem Rosjan, ale przede wszystkim scementuje Polaków wokół bardzo ważnej społecznie i gospodarczo sprawy. Ani chwili dalszego wahania. To powinna być akcja, jak ratowanie Stoczni Gdańskiej, tylko lepiej przygotowana i doprowadzona do końca. To jest "walka o wolność" dla znacznej części granicy morskiej i dla bardzo ważnego regionu.
      FizMat   odpowiedz »

      • racjonalna inicjatywa 

        [2006-09-05 14:17 83.19.19.*]

        wreszcie ktoś pomyślał   odpowiedz »

    • Głupota 

      [2006-07-12 13:02 83.28.25.*]

      Mieszkam na Mazowszu, ale byłem na mierzejii widziałem ogromne bogactwo fauny i flory.Przekop może zniszcyć jedną z ważniejszych zalet tamtych miejscowości, a mianowicie ogromna różnorodność biologiczna na lądzie i po obu stronach mierzeji w morzu.Nie róbcie tego!Dogadajcie sie lepiej z Rosjanami.   odpowiedz »

    • przekop mierzei wiślanej 

      [2006-08-06 15:04 81.15.164.*]

      w 100 proc. popieram. Przekop musi być wykonany aby uniezależnić sie od strony rosyjskiej. Zdecydowanie uaktywni ten obiekt rejon całego rgionu - m. Elbląg - kanał elbląski i m. Ostróda. Wypowiedzi co do zniszczenia środowiska w tym rejonie są niesłuszne gdyż przkop(przjście) przez mierzeję traktowany byłby jako tor wodny- przykład - dostęp Szczecina do Zatoki Pomorskiej. Mieszkam w Ełku, tj. na drugim końcu obecnego województwa ale zdecydowanie popieram takie rozwiązanie. Sprzeciw rosjan w sprawie ogónego dostepu Zalewu Wiślanego poprzez ciś. Piławska do zatoki Gdańskiej to tylko sprawa polityczna i nie należy się spodziewać zmiany ich stanowiska. Chcąc być niezależnym należy postąpić jak mówi opracowanie prof. T Jednorała. Pomysłodawcom i wykonawcom zadania trzeba dużo wytrwałości i cierpliwości. DO DZIEŁA !!!   odpowiedz »

      • przekop mierzei wiślanej 

        [2006-09-04 11:20 194.181.245.*]

        Jestem studentem Ochrony Środowiska i Biologii, od 20 lat przyjeżdzam na Mierzeję. W 100 % neguję pomysł na przekop. Mierzeja Wiślana znajduje się na terenie Zielonych Płuc Polski, objęta jest programem Natura 2000 i znajduje się na niej Park Krajobrazowy. Ingerencja w ten ekosystem będzie niewątpliwie bogata w skutki - nie tylko korzyści ekonomiczne, ale także odciśnie piętno na równowadze ekologicznej. Przykładem może być klęska ekologiczna po naruszeniu zalegającej warstwy osadów dennych Zalewu Wiślanego, co spowoduje ich gwałtowny rozkład w środowisku tlenowym i w wyniku czego doprowadzi do zatrucia wód Zalewu. Badania przeprowadzone do tej pory są bardzo zabawne - ani symulacje komputerowe, ani wypowiedzi "autorytetów' nie zastąpią minimum kilkuletnich badań zespołów ekspertów od poszczególnych dziedzin środowiska mających na celu przewidzenie skutków budowy przekopu!
        Problem powinien być rozwiązany drogą dyplomacyjną, a nie poprzez ingerencję w krajobraz.   odpowiedz »

        • przekop mierzei wiślanej 

          [2006-09-05 19:38 83.31.47.*]

          wiesz co to są śluzy?
          Wiesz co mówił twój pra-praaaaa-dziadek - myślę że wykrzykiwał liberum veto   odpowiedz »

      • przekop mierzei wiślanej 

        [2006-11-27 16:34 153.19.73.*]

        Dlaczego nikt z Was będących za budową kanału nie
        pomysli o tym, że na Mierzei mieszkają LUDZIE. Czy ludzie mieszkający w Elblągu
        są ważniejsi od ludzi na Mierzei? Chcecie sobie popływać z Gdańska do Elbląga?
        Dlaczego nie wydać tych 60 mln na uregulowanie i pogłebienie istniejących dróg
        wodnych i budowę sensownych mostów łączących Mierzeję z Gdańskiem, żeby nie
        trzeba było wciąż nadkładać drogiprzez Kiezmark. Dlaczego my mieszkańcy Mierzei
        i miejscowości "Jantarowych" - do ujścia Wisły nie domagamy się budowy 2 mostów
        zamiast tych nieszczęsnych promów i dziurawych dróg, aby nasze dzieci mogły
        szybciej dostać się do szkoły, a my do pracy??? Czy nie ożywiłoby to naszego
        obaszaru?? TAK, TAK i jeszcze raz TAK, bo budowa przekopu nie ożywi gospodarki
        ani turystyki na mierzei. Na Mierzei nie będzie portu i przystani, aby statkiem
        szybko dostać się do pracy w Gdańsku!!! Gminy z Mierzei - gmina Sztutowo nie
        będzie miała żadnego pożytku z tego przekopu. Nie mydlijcie ludziom oczu
        miejscami pracy przy przekopie. Przekop wykona firma specjalistyczna i pojedzie
        w świat. Śluzę będzie otwierać jeden pracownik, guziczkiem uruchamiając silniki.
        Tam nie będzie pracy dla bezrobotnych z naszych gmin.!!! A my nadal będziemy
        uwięzieni na Mierzei, bo poza sezonem dojeżdżają tu 4 autobusy z Gdańska, bo kto
        da pieniądze na paliwo, gdy nadkłada się prawie 30 km drogi przez te wszystkie
        kanały, nieżeglownei ani nie zasypane ani nie uregulowane. Zróbmy najpierw to co
        leży odłogiem, a potem zaczynajmy realizować nowe pomysły - kreowane bez
        wyobraźni. Poprawa dojazdu przez obecne promy - gdyby zamiast nich były mosty
        sciągnęłaby na Mierzeję wiele więcej turystów i to by dopiero ożywiło naszą
        społeczność. A władze naszych gmin moze zaczęłyby mysleć o infrastrukturze,
        której po prostu nie ma.   odpowiedz »

    • Kopać!!!!!! 

      [2006-08-09 21:36 217.97.185.*]

      Kopać!!!!! Kopać!!!!!!!! Słyszeliście może drodze przez Rospude- w tamtym przypadku byłem przeciwny inwestycji, ponieważ jest zaplanowana idiotycznie( wystarscy drogę przesunąć o kilka kilometrów aby nie zniszczyć przyrody). Sprawę przekopania mierzeji popieram w 100%!!!!!   odpowiedz »

    • Przekopana Mierzeja Wiślana 

      [2006-09-22 15:31 83.11.19.*]

      Jak czytam wypowiedzi internautów to niestety płakać mi się chce. Widać to poziom wiedzy na tematy ekologiczne. Najprościej ocenić to wg klucza- im mniej wątpliwości co do tak potężnej ingerencji w środowisko -tym mniejsza świadomość społeczna.Przekopanie Mierzei Wiślanej to NIEODWRACALNA ingerencja. Wypowiedzi ekologów na temat zmiany zasolenia i powtórki z Władysławowa to nie są jakieś przypuszczenia wyssane z palca. Są oparte na doświadczeniu. Jeśli ten przekop okaże się katastrofą ekologiczną- kto za to odpowie?Nikt. Proszę niech każdy zwolennik tego pomysłu poczyta o problemach związanych z portem we Władysławowie i Helem i wgłębi się w ich istotę. Podobno prądy płynące wzdłuż Mierzei są inne niż we Władysławowie. Na mierzei płynie prąd z Zachodu na Wschód. Jeśli ustawi sie kawał betonu na środku mierzei to efekt będzie taki,że ze strony Zachodniej przy tymże betonie będzie się osadzał piasek który miał byc naniesiony na całą Mierzeję przez prądy. Z kolei po stronie Wschodniej zrobi się dziura.Czyli woda będzie wymywała piasek od strony Krynicy Morskiej. Na tak wąskim odcinku tego procesu nie da się opanować. Z tym problemem od lat boryka się Hel i nie może niczego na dobrą sprawę wymyśleć. A kwestia zasolenia wg mnie wygląda tak: jak jest jedna dziurka w zbiorniku to jest kontrolowane mieszanie się płynów(Ciesnina Pilawska) a dwie dziurki?? To przeciąg.Czyli gwałtowne, turbulentne,intensywne mieszanie się 2 płynów.Gdyby został przeprowadzony szczegółowy raport oddziaływania na środowisko (EIA) bazujący nie tylko na jakichś badaniach komputerowych ale także na badaniach eksperymentalnych w terenie i modelowych,na które trzeba ładnych kilku lat, to jasne by się stało,ze problemy będą .I to poważne.A cena jaką zapłacimy za to to nie tylko utrata unikalnej formy przyrody,zubożenie flory i fauny ale również ciągłe modernizacje, inwestycje, nnasypy, pogłębianie, transport piasku itd. To jest ogromny problem finansowy bo w grę wchodzą setki tysięcy złotych rocznie.Może warto byłoby zapytać o to instytucje borykające się z tym na codzień?? Lepiej się zastanowić 10 razy niż podjąć pochopną decyzję.
      STUDENTKA OCHRONY ŚRODOWISKA   odpowiedz »

    • Przekop 

      [2006-11-18 11:38 81.229.247.*]

      Chcialem zapytac od kiedy to Rosjanie pytaja Polakow o zdanie i zgode odnosnie swoich dzialan na terenach przygranicznych.Zacznijmy nareszcie patrzec przez pryzmat Polskich narodowych interesow a nie interesow Wielkiego Brata.   odpowiedz »

    • Dostęp do morza 

      [2008-09-14 04:31 207.112.5.*]

      Przekop należy zrealizować. Jest to w interesie Polski. Należy przy tym zadbać o interesy lokalnych mieszkańców - nie pogarszać komunikacji. Najtańszą opcją wydaje się przekop przy samej granicy. Nie należy polegać na umowie z Rosją. Rosja może w każdej chwili z takiej umowy się wycofać i co dalej?...   odpowiedz »

    • Przekopana Mierzeja Wiślana 

      [2008-09-14 07:31 83.254.43.*]

      Przekop to rzecz absolutnie niezbedna,dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej i turystyki w regionie,niezaleznie od calkowicie niewiarygodnej i zawsze wrogo nastawionej do polski i polakow,wciaz agresywnej rosji.Gruzinski przyklad nie pozostawia zludzen.Polski rzad ma obowiazek dbac o dobro swoich obywateli,a nie ciagle przyklekac i prosc rosje o blogoslawienstwo.   odpowiedz »

    • Przekopana Mierzeja Wiślana 

      [2008-09-14 10:28 217.153.161.*]

      Jak na razie temat przekopu jest przyczyną podziałów społecznych na mierzei. Niestety nie jest to walka o wolność tylko walka o interesy miasta Elbląg, które wybudowało sobie port, do którego nie ma dojścia... Taki mały błąd logiczny. A co do profesjonalizmu wykonania przekopu to mam sporo zastrzaeżeń. Widziałam jakie są plany... Miał być most wantowy itp. Niestety tnie się koszty i inwestycja wygląda coraz oszczędniej... Co oczywiście odbije się na jakości. Dla mieszkańców Mierzei Wiślanej- czyli terenu na którym będzie ta inwestycja- nie ma żadnych korzyści z przekopu a wręcz przeciwnie!
      A że ktośtam w Warszawie czy w innej miejscowości przeczytał jeden tendencyjny artykuł polityczny i uważa ,że ma wystarczającą wiedzę na ten temat i może się wypowiadać... Przekop na Mierzei to porażka dyplomatyczna, która będzie wiele kosztować. Ta sprawa powinna być załatwiona innymi drogami. Bez przekopu. Są jeszcze rzeki spławne, które były przez wiele lat wykorzystywane. Są na nich śluzy i inne urządzenia. Czemu ich ponownie nie zagospodarować?   odpowiedz »

      • Przekopana Mierzeja Wiślana 

        [2008-09-14 11:55 83.254.43.*]

        Proponuje zapoaznac sie z liczaca kilka dziesiatow lat historiografia pomyslu przekopu mierzei i w zwiazku z tym wszelkie psedo naukowe wywody,amatorszczyzne i dyletantyzm mozna serwowac swym bliskim na roznego rodzaju spotkaniach towarzyskich.Liczy sie interes narodowy i korzysci prospoleczne a nie tylko geszefty lokalnych kacykow i grup regionalnych oponentow, ktorzy to zawsze byli ,sa i beda.Stanowisko programowych rusofili i ich rozlegle strefy zainteresowan rowniez nie moga byc absolutnie brane pod uwage, moga oni przeciez znalezc swe miejsce w obwodzie miasta Kaliningradjezeli,jezeli Polska jest dla nich miejscem niezbyt przyjaznym do zycia.Polemika zawsze jest pozadanym zjawiskiem,ale wymagane jest do tego gruntowne przygotowanie merytoryczne.Pozdrawiam JL.   odpowiedz »

        • Przekopana Mierzeja Wiślana 

          [2009-04-02 20:18 83.168.46.*]

          toz to sprawa narodowa ,szukacie pieniedzy na realizacje .trzy fundusze 1 rosjanie winni zaplacic odszkodowanie polskim miastom nad zalewem odszkodowanie za 60 lat blokady nie tylko komunistycznej ale niestety rosyjskiej i nie ma sie co oszukiwac to przykra prawda. 2. finansowanie z unii europejskiej. a3. mysle ze kazdy polak dalby datek na budowe aby wreszcie choc te miasteczka mogly odetchnac od rosyjskiej buty. i to niestety jest prawda ze teraz niech nam putin czy miedwiediew nie mowia ze to wina cccp to niestety wina szowinizmu rosyjskiego. jest to przykre ze nie mozemy zyc normalnie . elblazanin z cypru   odpowiedz »

    • strata pieniedzy 

      [2009-04-14 21:24 87.105.102.*]

      ja nie widze sensu ladowania tak duzej sumy pieniedzy w przekop. Jak juz przekopia miezeje to co? Cos tam bedzie plywalo? Wieksze jednostki i tak nie przyplyna, bo: zalew jest i tak plytki, wiec w najlepszym wypadku bedzie mozna poplynac do... prawie do elblaga... prawie bo ten caly port morski jest odgrodzony od zalewu nowiutkim mostem, wiec i tak nic wiekszego nie przyplynie. Jezeli chodzi o turystyke to kto by chcial to by jachtem przyplynal... jednak jakos nie ma tloku... moze dla tego, ze wiekszosc portow nad zalewem nie jest w zbyt dobrym stanie. Moim zdaniem zamiast marnowac tyle pieniedzy na przekop i utrzymanie tego przekopu lepiej byloby wyremontowac porty, poglebic wejscia do portow, poprawic/unowodzesnic dotychczasowe drogi na zalew. Bylby z tego duzo wiekszy pozytek. Oczywiscie jak zrobia przekop to sie nie obraze, bo jak sie nie ma co sie lubi to sie lubi co sie ma. najpierw zablokowali droge na zalew budujac most 'na skos' rzeki, a teraz chca przekop robic... taniej chyba byloby ten most zburzyc i postawic porzadny, otwierany najlepiej.   odpowiedz »





Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję