TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Amadeus: przychody linii lotniczych z usług dodatkowych

W 2009 roku linie lotnicze z całego świata odnotowały 43-procentowy wzrost dochodów ze sprzedaży usług dodatkowych - o wartości 11 miliardów euro.


Analiza przeprowadzona przez IdeaWorks przy wsparciu firmy Amadeus wskazuje, że liderami w zakresie uzyskanych dochodów ze sprzedaży usług dodatkowych w 2009 roku były linie United, American, Delta, Qantas i Ryanair.

IdeaWorks, firma konsultingowa specjalizująca się w dochodach z usług dodatkowych linii lotniczych oraz Amadeus, dostawca rozwiązań technologicznych i usług przetwarzania danych dla globalnej branży turystycznej, przedstawiły wstępne wyniki raportu Amadeus Guide to Ancillary Revenue by IdeaWorks. Wykazują one, że rok 2009 był kolejnym rokiem wzrostu przychodów linii lotniczych z tytułu oferowania usług dodatkowych, przy czym coraz więcej przewoźników wykazywało w swoich raportach finansowych przychody liczone w milionach, a nawet miliardach. 43-procentowy wzrost w stosunku do roku 2008 jest między innymi efektem sprzedaży usług typu a la carte oraz usług partnerskich.

W roku 2009 zyski z usług dodatkowych stały się kluczowym elementem przychodów wszystkich przewoźników - od małych po największych, od regionalnych po globalnych, od tanich po ekskluzywnych. Pełne wyniki przeprowadzonych analiz zostaną opublikowane w jesiennym wydaniu raportu Amadeus Guide to Ancillary Revenue by IdeaWorks. Według wstępnych wyników analiz raportów finansowych 96-ściu linii lotniczych za rok 2009, dochody z oferowanych przez nie usług dodatkowych wzrosły w stosunku do roku 2008 o 3,32 mld - do kwoty 11 miliardów euro (13,5 mld USD).

Szacunkowe liczby obejmują przychody z usług a la carte, takich jak opłaty bagażowe i posiłki sprzedawane na pokładach samolotów, marże ze sprzedaży miejsc hotelowych, wynajmu samochodów oraz ubezpieczeń podróżnych sprzedawanych poprzez witryny linii lotniczych, a także dochody partnerów generowane w ramach programów lojalnościowych.

Światowe przychody z usług dodatkowych - wg deklaracji finansowych
Całkowity wynik w roku 2009
11 mld euro (13,5 mld USD)
Całkowity wynik w roku 2008
7,68 mld euro (10,25 mld USD)
Wyniki za rok 2008 wyliczone w euro, przeliczone wg ówczesnego kursu 1 EUR = 1,33 USD.
Wyniki za rok 2009 wyliczone w euro, przeliczone wg ówczesnego kursu 1 EUR = 1,23 USD.

Amadeus dysponuje trzema flagowymi rozwiązaniami do obsługi usług dodatkowych, a mianowicie:

Amadeus Airline Ancillary Services - umożliwia liniom lotniczym automatyczne oferowanie i zbieranie opłat za usługi dodatkowe sprzedawane za pośrednictwem dowolnych kanałów bezpośrednich i pośrednich. Rozwiązanie jest całkowicie zintegrowane z systemami informatycznymi Amadeus, w tym Altea CMS i pakietem handlu elektronicznego.
Amadeus Cross-Sell Ancillary Services - dzięki ścisłej integracji z systemami informatycznymi linii lotniczych umożliwia łatwe zarządzanie sprzedażą ofert dodatkowych, takich jak wypożyczanie samochodów, rezerwacje pokoi hotelowych i usług w miejscach docelowych, w połączeniu z biletami lotniczymi.
Amadeus EMD - umożliwia wystawianie, przechowywanie, zarządzanie i dystrybuowanie standardowych dokumentów elektronicznych, niezbędnych do efektywnej sprzedaży usług dodatkowych.

Analiza IdeaWorks w odniesieniu do pierwszej dziesiątki linii lotniczych ukazuje subtelne zmiany w odniesieniu do rankingu z 2008 roku. Pierwsze trzy miejsca zajmują amerykańskie linie sieciowe dzięki dobrym wynikom partnerów uzyskanym w ramach programów frequent flier i zwiększonemu naciskowi na opłaty za bagaż. Dochody tej grupy ustabilizowały się, natomiast dochody mniejszych przewoźników wykazały ogromny wzrost. Czwarte miejsce na liście zajmuje obecnie Qantas dzięki przychodom o 25% większym od ubiegłorocznych dochodów zajmującej wówczas tę pozycję linii Ryanair. Roczne dochody konieczne do zajęcia miejsca w pierwszej dziesiątce to obecnie 300 mln USD. Na listę awansowały US Airways i Air Canada, zastępując JetBlue i Emirates.

Linie Spirit i Tiger Airways dołączyły do zestawienia procentowego za rok 2009 po niedawnym opublikowaniu wyników sprzedaży usług dodatkowych. Spirit jest prywatnym przewoźnikiem, który rzadko publikuje wyniki. Natomiast Tiger przedstawił wyniki za 2009 rok ze względu na ogłoszenie oferty publicznej. Ośmiu przewoźników z listy za rok 2008 poprawiło swoje wyniki w roku 2009, zaś dwóch wypadło z listy - SkyEurope zakończył działalność, zaś Germanwings w 2009 roku został wchłonięty przez Lufthansa Group.

Przewoźnicy z pierwszej dziesiątki realizują plany rozwoju usług dodatkowych, obejmujące opłaty za bagaż, kawiarenki pokładowe, opłaty za wybór miejsca oraz pośrednictwo w sprzedaży miejsc hotelowych i wypożyczaniu samochodów. Jedyną linią sieciową na liście jest Alaska - przewoźnik kładzie mniejszy nacisk na ofertę a la carte, zyskuje jednak na programach frequent flier i kart partnerskich.

Ogólna aktywność w przeliczeniu na pasażera zwiększyła się wyraźnie w 2009 roku u wszystkich przewoźników z listy. Allegiant kontynuuje silny wzrost z przychodami niemal o 25% wyższymi niż w 2008 roku. Brytyjski przewoźnik Jet2.com odnotował imponujący wzrost o 58%, zaś Qantas - aż o 72%. Dotychczasowy lider usług dodatkowych - Ryanair - wypadł z najlepszej dziesiątki, zaś jego rywal - easyJet - awansował w roku 2009 na pozycję 10.

Według wszelkich kryteriów przychody z usług dodatkowych rosną. Coraz więcej linii lotniczych przechodzi na opłaty a la carte i informuje o swoich wynikach finansowych. Gracze obecni dłużej na rynku zwiększają przychody wprowadzając nowe usługi, testując limity cen i usprawniając marketing.

Raport Amadeus Guide to Ancillary Revenue by IdeaWorks trafi do sprzedaży we wrześniu br. i będzie dostępny w cenie 449 USD. Szczegółowe informacje dotyczące możliwości jego zamawiania zostaną podane na witrynie IdeaWorksCompany.com. Podczas globalnej konferencji firmy Amadeus dla linii lotniczych "Horizons", która odbędzie się w dniach 13-15 października 2010 w San Francisco, Jay Sorensen wygłosi prelekcję zatytułowaną "W stronę sprzedaży na pokładzie" (ang. "Moving to Merchandise Methods in the Cabin").




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Amadeus przychody linii lotniczych z usług dodatkowych linie lotnicze z całego świata IdeaWorks Amadeus Guide to Ancillary Revenue




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję