TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Dworzec Główny w Berlinie największy i najnowocześniejszy w Europie

Berlin może się pochwalić najnowocześniejszym dworcem kolejowym, którego budowa pociągnęła za sobą zmiany w układzie komunikacyjnym całego miasta i podniosła jego atrakcyjność w oczach Europy.


Nowy Dworzec Główny Hauptbahnhof znajduje się centrum stolicy Niemiec, między Alexanderplatz, a Dworcem Zoo (zachodnia część miasta). Z Polski można dojechać pociągami relacji Poznań-Berlin lub Warszawa-Berlin do stacji Berlin-Lichtenberg albo Ostbahnhof skąd kolejką S-Bahn dotrzemy do Dworca Głównego. Natomiast połączenia Szczecin-Amsterdam i Szczecin-Poczdam przebiegają bezpośrednio przez Hauptbahnhof.

Dworzec budowano przez 11 lat. Jego koszt to miliard euro, natomiast pieniądze na realizację inwestycji potrzebnych do jego uruchomienia były aż dziesięciokrotnie wyższe. - Dworzec pod wieloma względami można uznać za motor gospodarczy całego regionu - tłumaczy Michael Baufeld, rzecznik prasowy dworców osobowych spółki Deutsche Bahn AG. - W ciągu ostatnich piętnastu lat w rozwój infrastruktury kolejowej Berlina zainwestowano około dziesięciu miliardów euro- dodaje.

W związku z oddaniem w maju bieżącego roku Hauptbahnhof do użytku na znaczeniu stracił Dworzec Zoo, przez który przyjeżdżały pociągi międzynarodowe i dalekobieżne. W tej chwili obsługiwane są tam tylko połączenia lokalne. Znacznie za to zyskały stacje Potsdamer Platz, Berlin-Spandau, Anhalter Bahnhof, Südkreuz czy Berlin-Gesundbrunnen. Ważnym elementem przy budowie Dworca Głównego było stworzenie połączenia kolejowego z północy na południe Berlina. Rozwiązania komunikacyjne świetnie się sprawdziły podczas odbywającego się w Niemczech latem Mundialu.

Kolejnym osiągnięciem związanym z całą inwestycją jest skrócenie czasu podróży z Berlina do innych miast niemieckich (90 minut do Hamburga, 60 minut do Lipska) i europejskich. Zwiększyło to liczbę pasażerów korzystających z pociągów sprzyjając jednocześnie rozwojowi kontaktów gospodarczych. - To dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców, którzy chcą wejść na rynek niemiecki otwierając firmę w Berlinie - zauważył Michael Baufeld.

Oszacowano, że dziennie przez Hauptbahnhof przewija się 300 tyś. osób. Co 90 sekund z któregoś z peronów rusza pociąg. Dworzec obsługują 164 pociągi dalekobieżne, 324 regionalne, a także 616 składów szybkiej kolejki miejskiej S-Bahn. Przy tak potężnym ruchu komunikacyjnym konieczne są dalsze inwestycje wokół dworca. Na terenach przyległych planowana jest budowa nowych dzielnic z biurowcami, mieszkaniami, hotelami i sklepami.

Hala Dworca Głównego w Berlinie została zaprojektowana przez dwóch architektów - prof. Kleihuesa i Meinharda von Derkana. Obiekt liczy sobie 170 długości, szerokości 60 i wysokości 34 metrów. Wybudowano go zaledwie w 4 miesiące. Dach wykonany jest ze szkła. Każdy z elementów jest inny. Wszystkie połączone są przy pomocy stalowych lin. Za sprawą specjalnych świetlików do części podziemnej dworca dociera światło dzienne.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Dworzec Główny w Berlinie Hauptbahnhof Berlin do Belina z berlina Z Polski pociagi relacji Poznań-Berlin Warszawa-Berlin połączenia Szczecin-Amsterdam i Szczecin-Poczdam kolejką S-Bahn w układzie komunikacyjnym układ komunikacyjny Alexanderplatz Dworzec Zoo motor gospodarczy całego regionu Michael Baufeld rzecznik prasowy dworców osobowych spółki Deutsche Bahn AG Potsdamer Platz Berlin-Spandau Anhalter Bahnhof Südkreuz czy Berlin-Gesundbrunnen budowa dworca inwestycja połączenie kolejowe z północy na południe Berlina rozwiązania komunikacyjne do Hamburga do Lipska rozwój infrastruktury kolejowej 300 tyś. osób Hala Dworca Głównego dwóch architektów prof. Kleihues i Meinhard von Derkan pkp kolejowy szczecin warszawa gesundbrunnen amsterdam dworce


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję