TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






357 mln unijnych euro wspomoże rozwój regionalnych portów lotniczych

Resort transportu przygotował kompleksowy plan rozwoju lotnictwa cywilnego. Szacuje, że co najmniej do 2010 roku liczba pasażerów polskich portów lotniczych będzie rosnąć o 15 -25% rocznie.


Plan rozwoju lotnictwa zakłada między innymi około 357 mln euro unijnego wsparcia na inwestycje w infrastrukturze lotnisk regionalnych.

W poniedziałek, 12 lutego w Katowicach Jerzy Polaczek, minister transportu i jego zastępca Eugeniusz Wróbel przedstawili szczegółowe rozwiązania. Podkreślali, że lotnictwo cywilne stanowi najszybciej rozwijającą się gałąź transportu. Przez zmianę prawa oraz pozyskanie środków na modernizację infrastruktury rząd chce wspomóc lotniska, aby mogły sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu pasażerów.

Porty regionalne, które znajdują się w europejskiej sieci lotnisk TEN- T, czyli Katowice, Kraków, Wrocław, Poznań, Szczecin, Gdańsk i Rzeszów będą mogły skorzystać z funduszy w ramach sektorowego programu "Infrastruktura i Środowisko". Jednak dofinansowanie inwestycji nie będzie mogło przekroczyć połowy ich wartości. Natomiast mniejsze lotniska będą mogły ubiegać się o środki z Regionalnych Programów Operacyjnych.

Już wkrótce zarządy lotnisk mają przedstawić tzw. plany generalne, które pokażą ich zamierzenia rozwojowe w ciągu 30 lat oraz możliwości związane np. z działkami pod rozbudowę. Resort transportu chce również wspierać rozwój małych lotnisk, gdzie mogą lądować lekkie oraz ultralekkie prywatne samoloty. Według Wróbla, zniesienie barier administracyjnych powinno przyczynić się w kolejnych latach do rozwoju tego segmentu lotnictwa.

Ministerstwo nie planuje w najbliższym czasie budowy nowego portu centralnego. Jednak, jak zaznaczał Wróbel nie oznacza to zaniechania tego projektu. Będą przeprowadzane prace analityczne, a także zabezpieczane tereny pod przyszłą inwestycję tego typu. Jednak obecnie nie ma mowy o rozpoczynaniu inwestycji, której koszt wyniesie kilka miliardów euro.

Wróbel wyjaśnił - Realizujemy rozproszony model lotnictwa cywilnego, oparty między innymi o porty regionalne. Także w Europie niektóre duże porty przesiadkowe ustępują pola lotniskom regionalnym. W tej chwili nie istnieją przesłanki, aby podejmować decyzję o budowie nowego portu centralnego.

Jednocześnie podkreślił, że inwestycja tego typu oznaczałaby stworzenie infrastruktury lotniskowej oraz kompleksową przebudowę układów komunikacyjnych, aby prawie do terminalu można było wjechać pociągiem lub autobusem. Przebudowy wymagałby również system energetyczny. Dodatkowo część obsługi lotniska wraz z rodzinami, czyli około 100 tys. osób musiałaby zamieszkać w nowym miejscu w pobliżu portu. Według wiceministra, nowy port oznaczałby stopniową likwidację Okęcia, co wobec dokonanych tam w ostatnim czasie inwestycji, byłoby raczej nieracjonalne.

Zgodnie z programem, rozwój lotnisk regionalnych ma wiązać się z ich lepszym skomunikowaniem. Resort zamierza wspierać również projekty drogowe i kolejowe, które tworzą dogodne dojazdy do lotnisk. Przykładem ma być lotnisko w Pyrzowicach, gdzie oddano do użytku nową drogę, a za kilka lat gotowa ma być linia kolejowa.

Minister uważa, że za 3,5 roku podkatowickie lotnisko będzie jednym z najlepiej skomunikowanych portów w Polsce. Na rozwój własnej infrastruktury mogłoby otrzymać nawet 50 - 100 mln euro. Około 2011 roku port ma obsługiwać około 3,5 mln pasażerów. W minionym roku z lotniska w Pyrzowicach skorzystało niecałe 1,5 mln osób. W planach jest między innymi wybudowanie drugiej drogi startowej dla samolotów. Obecnie dysponuje tym wyłącznie Okęcie.

Polaczek zaznaczył, że z planami rozwoju lotnictwa cywilnego związane są fundamentalne dla tego sektora zmiany prawa. W kwietniu bieżącego roku zacznie obowiązywać ustawa, która powołuje Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, która będzie zarządzać przestrzenią powietrzną. Z prawa lotniczego mają zniknąć bariery między innymi dla ruchu lekkich oraz ultralekkich maszyn. W tym roku planowana jest również komercjalizacja przedsiębiorstwa Porty Lotnicze. Resort zamierza również uregulować relacje w zakresie własności oraz zarządzania portami.

Resort transportu podał, że w ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły ponad 15 mln pasażerów, przy 11,8 mln w roku 2005. Natomiast na rok 2007 zakłada się obsługę 20 mln podróżnych. Na świecie komunikacja lotnicza daje około 213 mld USD przychodów każdego roku.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
transport resort transportu plan rozwoju lotnictwa cywilnego lotnictwo cywilne lotnisko port lotniczy lotniska regionalne fundusze unijne Jerzy Polaczek Eugeniusz Wróbel zmiana prawa TEN- T Katowice Kraków Wrocław Poznań Szczecin Gdańsk Rzeszów Infrastruktura i Środowisko rozbudowa rozwój port centralny Warszawa Okęcie komunikacja Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prawo lotnicze porty na świecie lotnicza plany portu lotniczego w lotniczych portów regionalnych dla lotnisk




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję