TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Enovatis: analiza turystycznych wyborów internautów w październiku

Portale Wakacje.pl i EasyGo.pl, jak co miesiąc dokonały analizy wyborów zakupowych swoich klientów.


Jak i z kim?
W aspekcie składu osobowego dokonywanej rezerwacji, w październiku 2010 niewiele się zmieniło. Podobnie jak w poprzednich miesiącach ścisłego sezonu turystycznego, a także w tym samym miesiącu roku ubiegłego, najczęściej podróżowaliśmy w parach. W tym sezonie było to 65 proc. wszystkich wyborów klientów internetowych (w roku 2009 - 66 proc.). O 1 proc. zyskały natomiast ,w zestawieniu porównawczym, wyjazdy singli i mini zespołów rodzinnych 2+2 (rodzice i dwoje dzieci). O 3 proc. zyskały wyjazdy w składzie osobowym 2+1 (rodzice i jedno dziecko), a małe grupy do 5 osób w jednej rezerwacji zostały na tym samy, 1 proc. poziomie, co w roku ubiegłym.

Za ile?
Oferta październikowa była droższa niż ta sprzed roku. W tym sezonie klienci internetowi wydawali na zakup wycieczki średnio 4816 zł. Przed rokiem było to 4510 zł. Różnica 306 zł, rok do roku, to lekko ponad 6 proc. skok kwoty w górę. Przypomnijmy, że średnia wartość rezerwacji za ścisły sezon turystyczny (czerwiec - wrzesień 2010) spadła w porównaniu z sezonem 2009 o 156 zł. Po oferty najdroższe, w cenie powyżej 5 tys. zł sięgnęło w tym roku 34 proc. klientów. To o 4 proc. więcej niż przed rokiem. O 2 proc. zyskały także oferty z przedziału cenowego 3 - 4 tys. zł. Takie w tym sezonie wybrało 22 proc. klientów. Straciły natomiast wyjazdy z przedziałów 4 - 5 tys. zł (z 20 na 17 proc.), 2 - 3 tys. zł (z 18 na 16 proc.) i poniżej 2 tys. zł (z 12 na 11 proc.).

Na ile?
Prawie trzy czwarte (dokładnie 71 proc.) klientów obu portali wybrało w październiku odpoczynek przez 7 dni. O 5 proc. spadła wartość wyjazdów 14-dniowych na korzyść innych, mniej standardowych form czasowych. To pierwszy wyraźny znak, że zaczyna się sezon oferty narciarskiej (propozycje nawet 3 dniowe) i pobytów egzotycznych (najczęściej dłuższych).

Kierunki POP Turystyki
Październik to pierwszy miesiąc, w którym w POP turystyce pojawiają się kierunki zimowe. Mamy zatem kolejny sygnał wyraźnych zmian sezonowych. W minionym miesiącu na 4 miejscu kierunkowego TOP5 znalazły się Włochy. I to już zdecydowanie jako kierunek zimowy. Pozostałe kierunki to końcówka letniej oferty wypoczynkowej. Na prowadzeniu wciąż Egipt z wynikiem 59 proc. wyborów. To kolejny wzrost tego kierunku. Rok do roku o 7 punktów proc.. Na miejscu drugim Tunezja 12 proc. (2009 - 11 proc.), na trzecim Hiszpania 9 proc. (2009 - 7 proc.) a na piątym, po wspomnianej wyżej Italii, Turcja z udziałem 5 proc. (2009 - 7 proc.) wśród wyborów zakupowych.

Kierunki egzotyczne
W październiku liderem kierunkowym parytetu egzotycznego, podobnie zresztą jak przed rokiem, została Kenia (28 proc. klientów). Kenia zyskała 3 proc. skok w sprzedaży ofert w stosunku do roku 2009. Na drugim miejscu, także podobnie jak przed rokiem, znalazła się Sri Lanka oraz w tym roku dodatkowo Kuba. Oba kierunki wybrało po 13 proc. klientów. Dopiero na 3 pozycję spadł lider z czasu wakacji, Dominikana. Tą tropikalną wyspę, stanowiącą bliższą w locie i często tańszą w finansach alternatywę dla Kuby, wybrało w październiku 10 proc. egzotycznie zorientowanych klientów. Na 4 miejscu sklasyfikowano Meksyk z 8 proc. udziałem w wyborach, a na 5 dwa wyspiarskie kierunki Seszele i Wyspy Zielonego Przylądka - oba po 5 proc. Największą niespodzianką wydaje się nieobecność w zestawieniu TOP5 Tajlandii, która w sezonie 2009 zajmowała wysoką, 3 pozycję z wynikiem 14 proc. egzotycznych wyborów.

Hotele
W zestawieniu TOP5 kierunków POP turystyki, na 4 miejscu znalazły się Włochy. W przypadku Włoch wszystkie hotele są już zimowe (na miejscu pierwszym Rezydencja Sole Alto). Widać, że wzgórza i winnice Toscanii, kameralne i jednocześnie luksusowe hotele Sardynii, czy malownicze wybrzeża Sycylii ustępują miejsca górskim apartamentom i pensjonatom w Dolomitach. Oto najczęściej wybierane hotele w październiku w: Egipcie(Iberotel Aquamaire), Tunezji (Thalassa Village Skanes), Hiszpanii (Jandia Resort) i Turcji (Blue Star).

Biura podróży
80 proc. sprzedaży internetowej w październiku tego roku jest udziałem zaledwie 8 biur podróży. Z tego 15 proc. należy do Itaki. Wynik opolan jest potwierdzeniem ich dominującej pozycji jako organizatora wyjazdów zarówno w ścisłym sezonie tegorocznego lata, jak i w poprzednich sezonach. Podobny, 15 proc. udział Itaka miała w październiku 2009 roku.

Ogromny spadek notuje Neckermann. Rok temu był on październikowym liderem razem z Itaką. Obaj touroperatorzy notowali po 15 proc. udziału w internetowej sprzedaży. W tym roku to dopiero 4 pozycja zestawienia i tylko 7 proc. udział (tendencja -53 proc.) w podsumowaniu.

Drugie miejsce w zestawieniu minionego miesiąca zajęły Bee Free Holidays i Exim Tours, oba z 11 proc. udziałem w sprzedaży. Na trzeciej pozycji para Sun&Fun oraz Wezyr Holidays, oba z 10 proc. pakietem, na czwartym ex aequo wspomniany Neckermann i Oasis Tours, oba po 8 proc.

Zestawienie TOP 5 biur podróży zamyka Alfa Star z 7 proc. udziałem sprzedażowym. Tu także notujemy spory spadek z 2 miejsca w 2009 roku i ówczesnego, 13 proc. udziału w sprzedaży (tendencja - 46 proc.)

Rezydenci
Portalowy program OPINIE to miejsce, w którym powracający z wypoczynku klienci portali EasyGo.pl i Wakacje.pl mogą podzielić się - w kilku kategoriach - swoimi spostrzeżeniami i ocenami. Jedną z nich jest ocena pracy rezydenta pracującego dla organizatora naszych wakacji. W skali od 1 do 5 przyznawana jest przez klientów punktacja za profesjonalizm i sumienność działania lub jego zaniechanie i brak. Warto zauważyć, że nasi rodacy, należą do wymagających klientów i już sama obecność w zestawieniu jest swoistą nobilitacją. Średnia ocen w październiku wahała się zaledwie w zakresie 1 pełnego punktu. Różnicę stanowiły miejsca dziesiętne. I tak na pozycji 5 z wynikiem 3,8 pkt. znalazły się biura: Oskar, 7islands i Rainbow Tours. Na miejscu 4 ze średnią oceny 4,2 pkt. biura: Alfa Star i Itaka. Na trzecim z oceną 4,3 pkt.: Sky Club. Miejsce 2 zajęły ex aequo: Grecos, Ecco Travel i Easy Travel z wynikiem 4,5 pkt. Liderem miesiąca w tym parytecie zostali pracownicy biura Lekier uzyskując 4,8 pkt. na 5 możliwych do uzyskania.

Katalog, a realia
Ten sam program OPINIE, w podobnej metodologii oceniania, pozwala na punktowanie touroperatora za uczciwe i rzetelne przedstawianie oferty w swoich materiałach marketingowych. Weryfikacji dokonuje wyłącznie klient powracający z wypoczynku. Ma on możliwość krytycznego, uczciwego porównania i ocenienia opisu i zdjęć z materiałów poglądowych i zawieranej przez siebie umowy z sytuacją faktyczną na miejscu wypoczynku. Podobnie jak przy ocenie rezydentów maksymalna ocena w liczbie przyznanych punktów wynosiła 5. W październiku klienci Wakacje.pl i EasyGo.pl najwyżej ocenili rzetelność marketingowego przekazu biura Easy Travel przyznając mu 4,6 pkt. Na drugim miejscu ze średnią oceną 4,5 pkt. znalazły się biura: Grecos, Itaka, 7islands i Ecco Holidays. Pozycja 3 należy do Sky Clubu (4,4 pkt.), 4 do Rainbow Tours (4,2 pkt.), a 5 do Alfa Star (4,1 pkt.).

Dojazd
Jeszcze w sierpniu na wakacje samolotem wybrało się 91 proc. klientów naszych portali. Dwa miesiące później współczynnik lotów spadł o 8 punktów, do 83 proc.. Znacząco podniosły się wyjazdy z dojazdem własnym, z 7 proc. w sierpniu do 16 proc. w październiku. Co ciekawe, rok do roku, loty zyskały 2 pkt. proc. kosztem właśnie dojazdów własnych. Tylko 1 proc. klientów, podobnie jak przed rokiem, wybrał się w październiku na wakacje autokarem.

Wyżywienie
All Inclusive (ALL) po raz kolejny w górę. W październiku po oferty z pakietem wliczonych napojów i przekąsek przez cały dzień na terenie hotelu sięgnęło 65 proc. klientów. To o 4 proc. więcej niż przed rokiem. Drugą, najbardziej popularną formą wyżywienia były śniadania i obiadokolacje (HB). W tym roku taką opcję wybrał co 5 rezerwujący wyjazd wakacyjny klient (20 proc.). W roku 2009 było ich o 7 proc. więcej (27 proc.)
Podobne wartości jak przed rokiem uzyskały pakiety: bez wyżywienia (OV) - 6 proc. i tylko śniadania (BB) - 2 proc.. Lekki skok w górę, o 3 proc., zyskały inne formy wyżywienia zgodne z programem danej imprezy (2010 - 7 proc.; 2009 - 4 proc.).

Last Minute
Podobnie jak w miesiącach letnich, także w październiku polowaliśmy na tańsze oferty wypoczynkowe. Aż 36 proc. wszystkich dokonanych rezerwacji sprzedało się w ramach promocji last minute. To o 2 pkt. proc. więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.

Zdaniem Michała Pilkiewicza, Prezesa Zarządu Enovatis S.A. - Październik jest jak kwiecień, bo przeplata - trochę zimy, trochę lata. Przynajmniej w analizie ilościowej sprzedaży ofert wyjazdowych w internecie. To wbrew pozorom ciekawy miesiąc. Oczywiście nie pod względem sprzedaży, bo chwila obecna przypomina raczej turystyczny hol i przysłowiową przerwę na kawę. Kończy się sezon letni, rozwija sprzedaż oferty zimowej i egzotycznej. Jednak pełne moce w tym zakresie wystartują dopiero za moment. Zwłaszcza, że za pasem przedsprzedaż LATA 2001 w promocji wcześniej-taniej. Bloki startowe tych akcji już leżą na bieżni. Tymczasem w biznesie działamy i to na pełnych obrotach. Zaledwie miesiąc temu w naszym raporcie podsumowującym ścisły sezon LATO 2010 zapowiadałem czas szybkich zmian biznesowych na rynku, konsolidacji i przejęć wśród touroperatorów, wyrazistych kampanii marketingowych. Nie trzeba było długo czekać. W ostatnich dniach października Rainbow Tours ogłosił przejęcie Bee Free Holidays. W przyszłym roku spółka chce osiągnąć połowiczny (zapowiadany) obrót Itaki. Czas pokaże czy to się uda. Póki co opolanie wciąż uciekają konkurencji. Trudno jednak nie pogratulować Rainbow’owi determinacji i systematycznej pracy nad swoim sukcesem. Inną strategię przyjęło biuro TUI, konsolidując się wewnętrznie. Firma rezygnuje z marki Scan Holiday, włącza do siebie animowane oferty rodzinne i firmuje je jako TUI Family. A agenci? Oni też walczą. Niektórzy tylko o przetrwanie, inni, bardziej aktywni o nową jakość i zwiększanie swoich możliwości. Jeszcze chwila, jeszcze dwie i Ci drudzy wyskoczą z cienia. Końcówka roku przyniesie zatem i zaskoczenia i zmiany i małą rewolucję w tym segmencie. A to wciąż dopiero początek większych zmian na rynku.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Enovatis analiza turystycznych wyborów internautów w październiku portale Wakacje.pl EasyGo.pl kierunki POP Turystyki Itaka Neckermann Bee Free Holidays Exim Tours Sun&Fun Wezyr Holidays Oasis Tours Alfa Star


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję