TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Czy Polska będzie mieć kolejne międzynarodowe lotnisko?

W Obicach pod Kielcami ma powstać międzynarodowy port lotniczy. Wartość budowy szacowana jest na 500 mln zł. Tak olbrzymiej inwestycji nie chciał samorząd województwa, nie planowało jej także Ministerstwo Transportu. Jednak lotnisko ma powstać, bo tak chce minister Przemysław Gosiewski.


Lotnisko ma zostać utworzone na granicy dwóch wsi: Obice i Grabowiec. Pod koniec grudnia, Urząd Miasta w Kielcach ogłosił przetarg na studium budowy. Firma konsultingowa, która wygra ma określić wpływ na gospodarkę oraz stworzyć koncepcję planistyczną.

Z inwestycji cieszy się miasto, ponieważ liczy na napływ inwestorów. Rozpoczął się wykup gruntów. Mieczysław Pastuszko, pilotujący sprawę w imieniu prezydenta Kielc poinformował - Tworzymy Regionalny Port Lotniczy od zera. Chcemy wybudować terminal pasażerski i cargo oraz betonowy pas startowy dla boeingów. Chodzi o połączenie Kielc z Europą i Północną Afryką.

W 2009 roku ma rozpocząć się budowa, a pierwszy samolot ma wystartować w 2011 roku. Koszt całej inwestycji to 500 mln zł.

Lotnisko nie zostanie wybudowane bez funduszy unijnych, gdyż budżet miasta nie ma takich pieniędzy. O ich wydawaniu nie decydują władze miasta, tylko urząd marszałkowski. Chodzi o 125 mln euro, czyli aż o dwie trzecie transportowego, unijnego budżetu województwa świętokrzyskiego do 2013 roku. Poprzedni zarząd województwa z Franciszkiem Wołodźką na czele uznał, że ważniejsza w regionie jest budowa dróg oraz remont lokalnych linii kolejowych, z których ludzie korzystają codziennie.

W jesiennym opracowaniu regionalnego programu operacyjnego, który ma trafić do Brukseli, lotnisko nie zostało umieszczone ani na liście programów "dużych", ani na liście "projektów kluczowych". Adam Jarubas, nowy marszałek również uznaje drogi za priorytet, ale chciałby też, żeby Kielce miały lotnisko. Zaznacza - Broń Boże, nie zapieram się, że tak duża inwestycja w lotnisko jest teraz konieczna. Przydałoby się jednak choćby ze 30 mln zł na prace wstępne nad lotniskiem.

Obecnie najbliższe lotniska znajdują się w Krakowie, Katowicach, Warszawie, Łodzi i Rzeszowie. Według miejskich obliczeń, chętnych do latania w tym regionie w 2009 roku będzie tylko 86 tys., a w 2015 - 140 tys. Zbigniew Sałek, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych uważa, że aby lotnisko mogło zarobić na utrzymanie, musi rocznie obsługiwać minimum 500 tys. pasażerów.

Tymczasem Przemysław Gosiewski, poseł PiS ziemi kieleckiej, obecnie przewodniczący komitetu stałego Rady Ministrów, który zasłynął wybudowaniem za 3 mln zł peronu dla pociągów InterCity we Włoszczowie, uważa, że lotnisko za 500 mln zł musi powstać do roku 2013. Podkreśla - Skoro nie ma go w regionalnym programie operacyjnym, to trzeba ten program poprawić. Lawinowo rośnie ruch pasażerski, coraz więcej ludzi przyjeżdża na Międzynarodowe Targi Kieleckie i do naszych uzdrowisk. Taką inwestycję trzeba wpisać do tego regionalnego programu.

Dodaje, że powstanie lotniska leży w interesie mieszkańców regionu. Tłumaczy - Coraz więcej osób chce też latać na wakacje lotami czarterowymi i trzeba im to umożliwić. To inwestycja na lata.

O planach budowy lotniska w Obicach nie wiedział nic Jerzy Polaczek, którego resort zatwierdził strategię rozwoju lotnisk w Polsce do roku 2013. Zapewniał - Ale nie ma tam nic o Obicach. Dodał - Centralne plany takiego lotniska nie przewidują. Każde lotnisko może powstać, jeśli samorząd zapisze je w regionalnym programie operacyjnym.

Adrian Furgalski z biura ekspertów gospodarczych TOR, który śledzi rynek transportu w Polsce uważa pomysł Gosiewskiego za kuriozalny. Wyjaśnia - Trzeba pamiętać, że na roczne utrzymanie tak dużego lotniska potrzeba ok. 100 mln zł. Województwo świętokrzyskie nie potrzebuje bizantyjskiej inwestycji, ale naprawy dróg, którymi tamtejsi kierowcy codziennie jeżdżą. To, co mówi minister, jest wzajemnie sprzeczne, bo liczba kuracjuszy spada ze względu na kiepski stan techniczny uzdrowisk.

Furgalski uważa, że jeżeli Gosiewski, jako szef komitetu sterującego poprawi regionalny program, będzie to sprzeciw wobec samorządowego planu wydatkowania unijnych dotacji. Zaznacza - Będzie to ręczne sterowanie regionalnymi priorytetami transportu w imię celów politycznych. Bo budowa lotniska może przyczynić się do zwycięstwa w najbliższych wyborach parlamentarnych. Na szczęście ostatecznie o wydatkowaniu pieniędzy zdecyduje Unia. I wierzę, że urzędnicy w Brukseli nie dadzą się przekonać, że lotnisko w Obicach za 500 mln zł jest konieczne.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnisko międzynarodowy port lotniczy Obice w Obicach Kielce Przemysław Gosiewski Grabowiec Mieczysław Pastuszko Adam Jarubas Związek Regionalnych Portów Lotniczych Zbigniew Sałek Adrian Furgalski polsce lotniska międzynarodowe


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję