TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

W Polsce powstanie Kolej Dużych Prędkości

Budowa pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) ma się rozpocząć w 2014 roku, poinformował minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Pierwszy pociąg prawdopodobnie pokona tę trasę cztery lata później. KDP połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Całość inwestycji zostanie ukończona najpóźniej w roku 2020.


Szef resortu wziął udział w Łodzi w podpisaniu porozumienia między samorządem Łodzi, samorządem województwa łódzkiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Umowa dotyczy budowy pod miastem tunelu m.in. dla KDP, który połączy dwa dworce: Łódź Fabryczną i Łódź Kaliską. Podpisany w sobotę dokument ma doprowadzić do realizacji studium wykonalności inwestycji.

Zdaniem Grabarczyka, budowa tunelu, który połączy dwa łódzkie dworce jest bardzo istotna dla realizacji całego projektu KDP. Według niego, w razie jego braku, inwestycja KDP nie miałaby sensu. Przypomniał ponadto, że linia KDP łącząca cztery wielkie aglomeracje ma kształt litery Y, zaś sama Łódź stanowi jej centrum. Tutaj skrzyżuje się najważniejszy węzeł kolejowy w kraju. Szybkie pociągi, po zrealizowaniu przedsięwzięcia, mają bez problemu przejechać przez centrum miasta.

Prezydent Łodzi, Jerzy Kropiwnicki, który był obecny przy podpisaniu porozumienia powiedział, że studium wykonalności dla tunelu odpowie na pytania: w jaki sposób połączyć tunel pomiędzy dworcami, jaki będzie jego najlepsza trasa, a także jakie będą koszty jego budowy. Zakończenie oraz przekazanie studium wykonalności zostało przewidziane na rok 2011.

Dla potrzeb KDP w Łodzi zostanie wybudowany nie tylko tunel, ale także zupełnie nowy dworzec Łódź Fabryczna, który będzie się znajdował 16 m pod ziemią. Nowy dworzec stanie się węzłem multimodalnym, który zintegruje ze sobą wszystkie rodzaje transportu: kolejowy (w tym również pociągi aglomeracyjne, międzyregionalne, dużych prędkości i tramwaje miejskie) oraz drogowy (w tym komunikację miejską autobusową Łodzi tudzież PKS). Bezpośrednio przy dworcu powstaną także parkingi. Sam dworzec będzie się składał z kilku kondygnacji. Prace związane z przebudową dworca rozpoczną się w połowie roku 2010.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Kolej Dużych Prędkości KDP Warszawa Łódź Poznań Wrocław Łódź Farbryczna Łódź Kaliska samorząd Łodzi PKP Polskie Linie Kolejowe węzeł kolejowy w Polsce Jerzy Kropiwnicki pociągi aglomeracyjne pociągi międzyregionalne transport kolejowy transport drogowy dworzec w Łodzi




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję