Kolejka na Kasprowy Wierch wwozi na szczyt zbyt dużą liczbę turystów?
Polskie Koleje Linowe 16 grudnia zwiększyły przepustowość kolejki wożącej turystów na Kasprowy Wierch. Ze 180 osób na godzinę ponieważ tyle wywozi się latem do liczby 360 osób.
Dwa lata temu zmodernizowano maszynerię i PKL wraz z Tatrzańskim Parkiem Narodowym zawarł kompromis. Według ustaleń, kolejka miała w sezonie letnim wywozić tyle samo turystów co przed przebudową ponieważ ich podwojona liczba mogłaby doprowadzić do zniszczenia tego fragmentu Tatr. Dyrekcja TPN-u nie była przeciwna większej liczbie narciarzy zimą, którzy poruszają się po warstwie śniegu i przez to tak bardzo nie szkodzą tatrzańskiej przyrodzie. Z tego też powodu w połowie grudnia PKL zwiększyły więc dwukrotnie przepustowość kolejki. Poinformowały tym samym, że rozpoczynają sezon zimowy chociaż warstwa śniegu nie jest wystarczająca do szusowania. Wyciągi w kotłach Gąsienicowym i Goryczkowym nie działają. Na Kasprowy Wierch wyjeżdżają w takiej sytuacji nie narciarze, a spacerowicze w szybszym niż do tej pory tempie, bo 360 osób na godzinę. Sytuacja taka oburza ekologów, Radosław Ślusarczyk z ekologicznej organizacji Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, stwierdził - Kolej linowa na Kasprowy Wierch nielegalnie zwiększa przepustowość. Działanie to jest niezgodne z prawem, bowiem do dziś nie ma ostatecznej decyzji ministra środowiska, która zezwalałaby na taką intensywność pracy kolei na Kasprowy Wierch. Oznacza to, że kolej powinna jeździć z przepustowością na poziomie 180 osób na godzinę. Funkcjonowanie kolei bez zachowania powyższego warunku jest wykroczeniem zagrożonym karą grzywny lub aresztu.
Z kolei Paweł Murzyn, wicedyrektor PKL stwierdził, że wszystko jest zgodne z prawem. Zostało wydane oświadczenie w tej sprawie o następującej treści - "Zgodnie z prawomocną i obowiązującą decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia przepustowość ta wynosi 360 osób/godzinę w zimie w górę i w dół, a w lecie ok. 180 osób/godzinę w górę i 360 osób w dół. Brak jest jakiejkolwiek innej ostatecznej decyzji, która określałaby przepustowość zmodernizowanej kolei na innym poziomie". Ekolodzy są jednak zdania, że na takie zwiększenie przepustowości nie ma zgody zgody ministra środowiska. Całą sprawę skierowali do zbadania przez policję.
PKL chciałyby posiadać gwarancję dobrych warunków śniegowym na Kasprowym Wierchu. Firma zwróciła się jeszcze przed sezonem zimowym do dyrekcji Tatrzańskiego Parku Narodowego o zgodę na sztuczne naśnieżanie tatrzańskich stoków, a także o zmniejszenie obszaru objętego ścisłą ochroną przyrody. Rada naukowa TPN-u wydała negatywna opinię o tych wnioskach, a dyrekcja parku odrzuciła tego typu pomysły. Dyrektor TPN-u Paweł Skawiński stwierdził - Ochrona przyrody jest najważniejszym zadaniem Tatrzańskiego Parku Narodowego. Dlatego nie może być zgody na nowe inwestycje narciarskie w Tatrach.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Kolejka na Kasprowy Wierch
[2010-05-31 19:02 78.133.235.*]
W Polsce zawsze ekolodzy chcą być nie tylko widoczni ale wtrącać się we wszystkie sprawy społeczne. Ostatnia powódź ukazała skutki ingerencji ekologów w infrastruktury budowli hydrotechnicznych, wałów przeciwpowodziowych i innych ważnych dla bezpieczeństwa ludności budowli. Proponuję aby ekologów wysłać na szkolenie do Szwajcarii lub Austrii na koszt społeczny na kilka nawet lat niech sobie Alpy ochraniają, a w tym czasie w Polsce zostaną wykonane ważne zadania dla ludności jak obwodnice, zabezpieczenia przeciwpowodziowe, drogi itp: pytam się o co tu chodzi ? jak nie wiadomo o co to wiadomo o co chodzi? odpowiedz »
Kolejka na Kasprowy Wierch
[2010-07-10 14:51 83.8.255.*]
Należy odróżniać pseudo-ekologów od prawdziwych organizacji ekologicznych.
Pseudo-ekolodzy blokują rozwój turystyki w beskidach gdzie można i powinno się budować wyciągi.
Natomiast co do Tatr: PKL chce jak najwięcej zarobić i tyle. 360 osób na godzinę mogą wwozić zimą czyli od 22 grudnia do 21 marca i koniec. TPN jest drugim co do ważności parkiem narodowym w Polsce i jego ochrona nie może być kwestionowana. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Polacy dalej zainteresowani
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Dział przewodnicy i piloci:
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Można składać oferty w Programie wsparcia
Piotr Borys odpowiedzialny za turystykę w
Które polskie, zimowe kierunki najpopularniejsze w
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Heathrow: odwołano kolejne 114 lotów. Końca kłopotów nie widać!
Już za kilka dnie XXXIII Jarmark Świętojański w Poznaniu
Polacy jadą na mecz z Kostaryką!
Zielone światło dla lotniska w Obicach?
Balice 3 mln 68 tys. pasażerów w 2007 roku
Chorwacja ma najbardziej zadbane miasta w Europie
Odkryj zimę na nowo - FRUń na narty!
TUI Poland przyłączył się do Warsaw Destination Alliance
Ambasadorowie w wareckim browarze
Pijany kierowca chciał prowadzić wycieczkowy autokar do Pragi
Praga: 40 lotów opóźnionych z powodu przywróconych kontroli
Alitalia chce konkurować z superszybkim pociągiem na trasie Mediolan-Rzym
Tragiczny bilans dzikich kąpieli - utonęło prawie 400 osób
World Travel Awards: The Westin Warsaw najlepszym hotelem w Polsce
21 lutego - Międzynarodowy Dzień Przewodnika Turystycznego
Hotelarz może odliczyć podatek od usług gastronomicznych
Ruszyła nowa kampania reklamowa
Ryanair uruchamia loty Rzeszów-Barcelona
Polscy kierowcy autobusów szkoleni do pracy w Anglii