TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Prywatna konkurencja PKP rozpoczyna swoją działalność

W niedzielę, 9 grudnia tego roku na polskie tory wyjedzie pierwszy osobowy konkurent PKP. Na godzinę 04.17 zaplanowano odjazd z Chojnic w kierunku Bydgoszczy. Za nim na tory Kujaw oraz Pomorza wyruszą kolejne składy.


Kilka miesięcy temu marszałek regionu ogłosił przetarg na obsługiwanie regionalnych linii kolejowych. Wygrało wówczas konsorcjum firm składające się z polskiej PCC Rail oraz brytyjskiego przewoźnika Arriva. Zaproponowało ono cenę za usługę w wysokości 12,93 zł za pociągokilometr. Natomiast PKP Przewozy Regionalne, które także stanęły do przetargu proponowały 18,63 zł.

Radosław Gawek, dyrektor PCC Rail ds. przewozów pasażerskich przyznał - Spółkę zajmującą się przewozami pasażerskimi budujemy praktycznie od podstaw. Część taboru (13 składów elektrycznych), którym będą wykonywane przewozy przekazał marszałek. Natomiast kolejne dwa autobusy szynowe zostały już zamówione. Gawek dodaje - Tabor uzupełnimy jeszcze ośmioma doczepianymi wagonami.

Jednym z głównych problemów, które CTL i Arriva musiały rozwiązać była sprzedaż biletów na trasy obsługiwane przez prywatnych przewoźników. Udało się to dzięki nawiązaniu współpracy z PKP. Bilety na przejazdy prywatnymi pociągami będą sprzedawane w tych samych okienkach kasowych.

Konsorcjum zapowiedziało, że nie zamierza poprzestać tylko na tym jednym kontrakcie. Gawek podkreśla - Będziemy startować we wszystkich przetargach ogłaszanych przez samorządy, chcemy się prezentować w każdym, choć nie każdy musimy wygrać.

Władze spółki zadeklarowały, że będą do kraju sprowadzać tabor, jeżeli pojawią się takie potrzeby. Dlatego też nie będą ograniczać się wyłącznie do przetargów, w których marszałkowie chcą zwycięzcy przekazywać własne pociągi.

Najprawdopodobniej w ślady brytyjsko-polskiego konsorcjum pójdą też następni przewoźnicy. W Urzędzie Transportu Kolejowego zarejestrowanych jest obecnie 28 firm z licencją na przewozy pasażerskie. Jednak w rzeczywistości działa tylko kilka z nich, głównie spółki z grupy PKP: InterCity, SKM Trójmiasto i Warszawska Kolej Dojazdowa.

Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych wykonywało już regularne przewozy, a teraz przygotowuje się do wznowienia swojej działalności. Brytyjski Freighliner również nie wyklucza realizowania przewozów pasażerskich. Przewoźnik przyznaje, że nie ma jeszcze własnego taboru pasażerskiego, ale zaznacza, że większość urzędów marszałkowskich ma swoje pociągi.

CTL Logistics również przygląda się rynkowi przewozów kolejowych. Krzysztof Niemiec, członek zarządu spółki przyznaje - Nie jest to dla nas działalność priorytetowa, na razie monitorujemy rynek i czekamy między innymi na wyjaśnienie, co dalej będzie ze spółką PKP Przewozy Regionalne. Dodaje też, że tabor leasinguje się zazwyczaj na siedem do dziesięciu lat, natomiast umowy z przewoźnikiem samorządy podpisują na rok. Według niego minimalny okres, który uzasadnia podjęcie ryzyka nowej działalności wynosi trzy lata.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
PKP konkurencja Chojnice Bydgoszcz PCC Rail Arriva konsorcjum PKP Przewozy Regionalne Radosław Gawek Intercity SKM Trójmiasto Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych Freighliner CTL Logistics Krzysztof Niemiec




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję