TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

W Państwie Środka do 2012 r. powstanie 35 linii kolei dużych prędkości

Władze ChRL chcą, by kolej była głównym środkiem transportu. Sieć szybkich kolei ma połączyć wszystkie miasta powyżej 200 tys. mieszkańców.


Spośród trzydziestu pięciu odcinków kolei najważniejsze ogniwo mają stanowić linie łączące Pekin z Szanghajem i Kantonem oraz wschód z zachodem: z Suzhou do Lanzhou i z Szanghaju do Kunmingu. Najszybsza linia połączy Pekin z Szanghajem. Pociągi będą poruszały się po niej z prędkością 350 km/godz. Koszt ponad 1400 km odcinka to ok. 12 mld dolarów. Władze przewidują, iż dziennie z połączenia będzie korzystało ok. 220 tys. osób. W 2007 roku chińska sieć kolejowa - najpotężniejsza w Azji - stanowiła łącznie 78 tys. km.

Obecnie Chiny posiadają 185 km linii kolei dużych prędkości, w tym także uruchomiony w 2008 roku 114 km odcinek z Pekinu do Tiencin. Państwo Środka dzięki pożyczce (500 mln dolarów) z Banku Światowego na rozwój infrastruktury, 300 mln dolarów przeznaczy na wybudowanie 400 km połączenia pomiędzy Kantonem a Nanning - 6,5-mln stolicą autonomicznego regionu Guangxi (Kuangsi). Czas podróży skróci się z 12 do 3 godzin! Chiny uchodzące za największego inwestora kolejowego na świecie, w 2009 r. na rozwój tego środka transportu przeznaczą ok. 88 mld dolarów, a do 2020 r.- ponad 730 mld dolarów. Do roku 2012 ma zostać wybudowanych ok. 40 tys. kilometrów nowych linii, w tym ok. 13 tys. km kolei dużych prędkości. Chińskie ministerstwo zapowiada rozpoczęcie prac nad kolejnymi 5 tys. km tego typu linii.

Koleje dużych prędkości (KPD) stanowią system linii kolejowych, gdzie pociągi poruszają się z prędkością powyżej 200 km/godz. W USA prędkość ta wynosi 145 km/godz. KPD znajdują się przede wszystkim w Europie (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy) i Azji (Japonia, Tajwan, Korea Południowa). Polska jest natomiast w trakcie prac przygotowawczych do budowy szybkiej kolej, tzw. linii "Y". Ma ona połączyć: Poznań, Wrocław, Łódź i Warszawę. Inwestycja ma zostać sfinalizowana na przełomie 2018 i 2019 r.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Chiny ChRL Państwo Środka rozbudowa kolei główny środek transportu linie kolejowe Pekin Szanghaj Kanton Suzhou Lanzhou Kunming Tiencin Nanning pożyczka Światowy Bank rozwój infrastruktury koleje dużych prędkości (KPD) Francja Niemcy Hiszpania Włochy Japonia Tajwan Korea Południowa prace przygotowawcze Polska linia Y




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję