TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Czy lotnisko w Szymanach ożyje?

Warmia i Mazury bez lotniska z prawdziwego zdarzenia z trudem będzie walczyć o turystów. Być może ze strategicznym inwestorem, którego wreszcie ma spółka zarządzająca lotniskiem, okaże się to prostsze.


Aleksander Rechter, który jest szefem firmy, która kupiła lotnisko, zapewnił, że portem w dalszym ciągu zarządzał będzie Jarosław. Mowa o European Business Partners. W Szczytnie, w piątek Aleksander Rechter, prezes tejże polsko-izraelskiej firmy podpisał umowę zakupu 60 proc. udziałów w spółce Porty Lotnicze "Mazury Szczytno", która jest odpowiedzialna za zarządzanie lotniskiem. Czy EBP, firma, która nie posiada żadnego doświadczenia odnośnie inwestycji lotniczych może być dobrym udziałowcem dla Szyman? Zastępca dyrektora wydziału infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego, Jan Śmietanko przekonuje, że ta właśnie kwestia została już rozwiązana. Jak powiedział zarządzaniem lotniskiem zajmą się Państwowe Porty Lotnicze.

EBP już od dwóch lat wykazywał zainteresowanie inwestycją w mazurskie lotnisko. Ale stawiał warunki przed decyzją wejścia do spółki z Szyman. Najważniejszym spośród nich było wydłużenie dzierżawy lotniska, które należało do Agencji Mienia Wojskowego. Udało się ją przedłużyć do końca roku 2038. Jak wyjaśnił Jan Śmietanko, w dodatku weszła w życie ustawa, na mocy której samorząd województwa najpewniej już w styczniu przejmie lotnisko. Dodał ponadto, że spółka stanie się dożywotnim właścicielem terenów portu lotniczego.

W ten sposób Urząd Marszałkowski jako darowiznę dostanie ponad 400 hektarów terenów przyszłego lotniska.

Aby otworzyć lotnisko trzeba było pokonać poważną przeszkodę finansową. Aleksander Rechter zapewniał, że doszło do porozumienia z wierzycielami w sprawie spłaty długów spółki. Należności zostaną oddane jeszcze w tym miesiącu. Należy tutaj przypomnieć, że w 2007 r. "Mazury Szczytno" zakupiły za 2 mln zł sprzęt potrzebny do ochrony lotniska. Ale spółka za ów urządzenia dostawcom nie zapłaciła. Co prawda, były na ten cel pieniądze z budżetu państwa, jednak zostały one cofnięte, ponieważ urzędnicy dopatrzyli się nieprawidłowości przy przetargu na ten właśnie sprzęt.

Nadal jednak nie są znane odpowiedzi na najważniejsze pytanie: w jakim czasie port Szymany zostanie uruchomiony dla regularnych połączeń pasażerskich. Dwa lata temu szacowano, że będzie to lipiec 2009, ale to jest po prostu nierealne. Jak mówi Rechter, trzeba zrobić nowy biznesplan.

Jednak pomimo tak wielu znaków zapytania, ludzie, którzy są związani z Szymanami mają dość ambitne plany. Jak zapowiada Michał Marzec, prezes PPL, istnieją plany, aby lotnisko było dostosowane do obsługi samolotów Boeingów 737, tzn. takich, które latają we flocie tanich przewoźników.

Środki na rozruch Szyman wyłożyć ma nie tylko prywatny inwestor, ale także Unia Europejska. Na ten cel z Regionalnego Programu Operacyjnego pójdzie 37,5 mln euro. Drugie tyle wyłożyć ma inwestor. Pieniądze przeznaczone zostaną głównie na modernizację infrastruktury, tzn. budowę nowego terminalu oraz wydłużenie o 500 m dwukilometrowego pasa startowego. Potrzebne są również hotele, parkingi, sklepy, ponieważ one dają światowym firmom zarządzającym lotniskami 80 proc. zysków. Może się więc okazać, że nim spółka stanie się rentowna, miną długie lata.

Na inwestycjach dotyczących lotniska plan pomocy Szymanom wcale się nie skończy. Aby uruchomienie portu w podszczycieńskiej wsi miało w ogóle sens, należy poprawić komunikację ze stolicą Warmii i Mazur, aby pasażerowie mieli możliwość szybkiego dojazdu na lotnisko. Obecnie pociągi do Szyman nie dojeżdżają, natomiast droga z Olsztyna jest niebezpieczna. Urzędnicy zdecydowali się postawić na budowę linii szybkiej kolei. Przeznaczonych jest na to 31 mln euro, tzn. niewiele mniej niż na odbudowę portu lotniczego, kolejarze dorzucą kolejne 9 mln euro. Również drogowcy mają dorzucić swoje grosze do usprawnienia dojazdu do Szyman oraz zbudować zupełnie nową drogę nr 53 z Olsztyna do Szczytna.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Warmia i Mazury strategiczny inwestor Państwowy Port Lotniczy Aleksander Rachter mazurskie lotnisko EBP z Szyman porty lotnicze inwestycje na Mazurach Mazury Szczytno Unia Europejska z Olsztyna do Szczytna


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję