TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Ponad 1500 skarg złożyli pasażerowie do Komisji Ochrony Praw Pasażerów w 2008 roku

W ubiegłym roku do działającej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów, wpłynęło ponad 1500 skarg.


Komisja ma za zadanie kontrolować przestrzeganie przez przewoźników lotniczych postanowień, jakie wynikają z rozporządzenia nr 261/2004/WE, tzn. zajmuje się rozpatrywaniem indywidualnych skarg pasażerów na przewoźników lotniczych, którzy naruszają ich prawa w przypadku odwołania lotu, znacznego opóźnienia lotu i odmowy przyjęcia ich na pokład.

W 2008 r. Komisja Europejska wyraziła u znanie dla Komisji działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji. Pochwalone zostały w szczególności stosowane przez KOPP procedury, a także szybkość rozpatrywania spraw.

W roku 2008 najczęściej pasażerowie skarżyli się na odwołania i opóźnienia lotów.

Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzrost liczby skarg, jakie napływają do Komisji Ochrony Praw Pasażerów jest spowodowany głównie wciąż rozwijającym się rynkiem usług przewozów lotniczych na terytorium Polskie, a ponadto znaczącym wzrostem świadomości prawnej pasażerów.

Poniżej umieszczone jest porównanie ilości spraw, jakie wpłynęły do KOPP w latach 2006 - 2008 oraz skargi na naruszenie przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE w latach 2006 - 2008

W roku 2006 spraw wymagających wszczęcia postępowania administracyjnego odwołania lotów - 467, w roku 2007 odpowiednio 534, a w 2008 - 816. Jeśli chodzi o opóźnienia liczby kształtują się w następujący sposób, w roku 2006 było to 240 przypadków, w 2007 - 206, a w 2008 - 142. Odmowy przyjęcia na pokład: 2006 - 78, 2007 - 99, a w 2008 - 78. Pozostałe: 2006 - 30, 2007 - 28, 2008 - 71. Sprawy wymagające udzielenia wyjaśnień: 2006 - 253, 2007 - 341, 2008 - 431, a ogółem: 2006 - 1068, 2007 - 1208, 2008 - 1538.

Warto też przypomnieć, że na mocy rozporządzenia 261/2004/WE głównymi obowiązkami przewoźników są:
- zapewnienie pasażerom opieki w postaci posiłków oraz napojów w ilościach jakie są adekwatne do czasu oczekiwania,
- zapewnienie bezpłatnego dostępu do środków łączności tzn. dwóch rozmów telefonicznych, przesyłek mailowych albo faksowych,
- jeśli zachodzi potrzeba noclegu, muszą zapewnić hotel oraz transportu do i z miejsca zakwaterowania,
- pasażer ma również prawo do rezygnacji z lotu oraz otrzymania należności za niewykorzystany przez siebie bilet.

Mało tego, jeśli dojdzie do odwołania lotu bądź odmowy przyjęcia na pokład, pasażerom przysługuje prawo do zmiany planu podróży (tzn. do lotu alternatywnego), a także odszkodowanie w przypadkach określonych w rozporządzeniu.
Ów odszkodowanie przysługuje niezależnie od poniesionej rzeczywistej szkody majątkowej, natomiast wynika z samego faktu odwołania lotu bądź nieuzasadnionej odmowy przyjęcia na pokład. Odszkodowanie za odwołanie lotu nie przysługuje, w sytuacji, kiedy przewoźnik był zmuszony odwołać lot wskutek tzw. nadzwyczajnych okoliczności. Taką okoliczność stanowią np. warunki meteorologiczne, które uniemożliwiają wykonanie lotu, strajki, czy też nagłe usterki techniczne samolotów. Prezes ULC nie może orzekać o odszkodowaniu za poniesione szkody czy też krzywdy moralne, bowiem to leży w zakresie kompetencji sądów cywilnych.

Prezes ULC ma za to możliwość nałożenia na przewoźników kar pieniężnych za naruszenie praw pasażerów, przykładowo za brak opieki, niewypłacanie odszkodowań, bądź brak informacji o przysługujących prawach. Wysokość kar waha się od 200 do 4.800 zł. W roku 2008 r. zostało ich nałożonych 107. W większości przypadków przewoźnicy zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, za niedokonanie zawrotu za niewykorzystany bilet, za overbooking, za brak opieki zwłaszcza nad matkami podróżującymi wraz z małoletnimi dziećmi.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Komisja Ochrony Praw Pasażerów Urząd Lotnictwa Cywilnego skargi pasażerów linii lotniczych KOPP Komisja Europejska odwołania lotów niewypłacenie pieniędzy za niewykorzystany bilet wzrost świadomości prawnej pasażerów zmiany palnu podróży prezes ULC szkody majątkowe odszkodowania dla pasażerów sądy cywilne kary pieniężne dla linii lotniczych


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję