Ogłoszenia
Ogłoszenia
- specjalista ds. obsługi klienta
- Specjalista d/s turystyki biuro franchisingowe...
- Szkolenie "Dostępność usług...
- Biuro podróży zatrudni Specjalistkę do spraw...
- Pilot wycieczek na Zakynthos
- pilot/tłumacz j. francuskiego
- Poszukuję pilotów na wyjazdy krajowe/zagraniczne
- Specjalista ds Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystyki, GH Sarni Stok
- Specjalista ds turystyki
Zobacz także
ULC: pierwszy kwartał roku porównywalny do czasów sprzed pandemii
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów lotniczych
Internetowe biura podróży zobowiązują się do lepszego informowania o prawach pasażerów
Wstępne porozumienie w sprawie rozporządzeń dot. danych pasażerów linii lotniczych
Ponad 1500 skarg złożyli pasażerowie do Komisji Ochrony Praw Pasażerów w 2008 roku
W ubiegłym roku do działającej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów, wpłynęło ponad 1500 skarg.
Komisja ma za zadanie kontrolować przestrzeganie przez przewoźników lotniczych postanowień, jakie wynikają z rozporządzenia nr 261/2004/WE, tzn. zajmuje się rozpatrywaniem indywidualnych skarg pasażerów na przewoźników lotniczych, którzy naruszają ich prawa w przypadku odwołania lotu, znacznego opóźnienia lotu i odmowy przyjęcia ich na pokład.
W 2008 r. Komisja Europejska wyraziła u znanie dla Komisji działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji. Pochwalone zostały w szczególności stosowane przez KOPP procedury, a także szybkość rozpatrywania spraw.
W roku 2008 najczęściej pasażerowie skarżyli się na odwołania i opóźnienia lotów.
Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzrost liczby skarg, jakie napływają do Komisji Ochrony Praw Pasażerów jest spowodowany głównie wciąż rozwijającym się rynkiem usług przewozów lotniczych na terytorium Polskie, a ponadto znaczącym wzrostem świadomości prawnej pasażerów.
Poniżej umieszczone jest porównanie ilości spraw, jakie wpłynęły do KOPP w latach 2006 - 2008 oraz skargi na naruszenie przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE w latach 2006 - 2008
W roku 2006 spraw wymagających wszczęcia postępowania administracyjnego odwołania lotów - 467, w roku 2007 odpowiednio 534, a w 2008 - 816. Jeśli chodzi o opóźnienia liczby kształtują się w następujący sposób, w roku 2006 było to 240 przypadków, w 2007 - 206, a w 2008 - 142. Odmowy przyjęcia na pokład: 2006 - 78, 2007 - 99, a w 2008 - 78. Pozostałe: 2006 - 30, 2007 - 28, 2008 - 71. Sprawy wymagające udzielenia wyjaśnień: 2006 - 253, 2007 - 341, 2008 - 431, a ogółem: 2006 - 1068, 2007 - 1208, 2008 - 1538.
Warto też przypomnieć, że na mocy rozporządzenia 261/2004/WE głównymi obowiązkami przewoźników są:
- zapewnienie pasażerom opieki w postaci posiłków oraz napojów w ilościach jakie są adekwatne do czasu oczekiwania,
- zapewnienie bezpłatnego dostępu do środków łączności tzn. dwóch rozmów telefonicznych, przesyłek mailowych albo faksowych,
- jeśli zachodzi potrzeba noclegu, muszą zapewnić hotel oraz transportu do i z miejsca zakwaterowania,
- pasażer ma również prawo do rezygnacji z lotu oraz otrzymania należności za niewykorzystany przez siebie bilet.
Mało tego, jeśli dojdzie do odwołania lotu bądź odmowy przyjęcia na pokład, pasażerom przysługuje prawo do zmiany planu podróży (tzn. do lotu alternatywnego), a także odszkodowanie w przypadkach określonych w rozporządzeniu.
Ów odszkodowanie przysługuje niezależnie od poniesionej rzeczywistej szkody majątkowej, natomiast wynika z samego faktu odwołania lotu bądź nieuzasadnionej odmowy przyjęcia na pokład. Odszkodowanie za odwołanie lotu nie przysługuje, w sytuacji, kiedy przewoźnik był zmuszony odwołać lot wskutek tzw. nadzwyczajnych okoliczności. Taką okoliczność stanowią np. warunki meteorologiczne, które uniemożliwiają wykonanie lotu, strajki, czy też nagłe usterki techniczne samolotów. Prezes ULC nie może orzekać o odszkodowaniu za poniesione szkody czy też krzywdy moralne, bowiem to leży w zakresie kompetencji sądów cywilnych.
Prezes ULC ma za to możliwość nałożenia na przewoźników kar pieniężnych za naruszenie praw pasażerów, przykładowo za brak opieki, niewypłacanie odszkodowań, bądź brak informacji o przysługujących prawach. Wysokość kar waha się od 200 do 4.800 zł. W roku 2008 r. zostało ich nałożonych 107. W większości przypadków przewoźnicy zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, za niedokonanie zawrotu za niewykorzystany bilet, za overbooking, za brak opieki zwłaszcza nad matkami podróżującymi wraz z małoletnimi dziećmi.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Pasażerowie coraz częściej skarżą się na przewoźników
[2009-01-09 13:35 79.190.74.*]
W lutym 2006 złożyłem skargę do ULC na linie lotnicze ALITALIA do dzisiaj nie otrzymałem odpowiedzi. Uważam, iż ULC jest kolejną instytucją stworzoną dla miejsc pracy, a nie dla niesienia pomocy poszkodowanym pasażerom. odpowiedz »
Pasażerowie coraz częściej skarżą się na przewoźników
[2009-01-09 13:59 62.121.131.*]
zlozylem skarge na odwolanie lotu i dostalem odpowiedz ze odszkodowanie nie przysluguje bo lot PRZESUNIETO na kilkanascie godzin wczesniej o czym sie dowiedzialem jeden dzien wczesniej.
czy to nie smieszne? odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Teneryfa: nie chcemy (tylu)
POT uhonorowała Ambasadorów Kongresów
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Travelplanet chwali się swoją ofertą i
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział prawo i podatki:
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
IATA: Jednolita europejska przestrzeń powietrzna to
Turyści zastosowali się do instrukcji touroperatora, ale nie zostali wpuszczeni na
Wymóg uzyskania pisemnej zgody pasażera stanowi warunek zwrotu kosztów w formie
Starsze aktualności:
Dwie gwiazdki Michelin w
Nowe osoby w Polskich Hotelach
Itaka wdraża nową stronę i
Linie KLM będą walczyć z
Czesi chętniej przyjeżdżają do
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być
Turystyka rośnie, ale nie
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt
Podsumowanie MEETINGS WEEK Poland
Ukraińskie stowarzyszenie touroperatorów przyjęte do
Od czwartku jeszcze gorszy dojazd na lotnisko Balice
Śląskie nie konkuruje z Wrocławiem i Krakowem, ale z Ostrawą i czeskimi zamkami
Grill bar szpeci lotnisko w Balicach?
Emirates: największy na świecie samolot pasażerski Airbus 380 to bubel?
Wizz Air i Ryanair nie chcą latać do Hahn
Grupa doradców Premium Cook Farutex ma nowego członka
POT chce wykorzystać Euro 2012 do promocji Polski
Szynobusem z Krakowa na Balice nie zawsze szybko i tanio
40 osób rannych w wypadku na Jamajce. Samolot pękł na dwie części
Amadeus chce wspierać młode firmy turystyczne
Nowe połączenia autobusowe z Warszawy do miejscowości turystycznych w Beskidach
Port Lotniczy w Goleniowie lotniskiem międzynarodowym
Indyjski stan Karnataka będzie czołową destynacją turystyczną Azji?
Prezes POT - Andrzej Kozłowski traci stanowisko
Dinozatorland - nowa atrakcja Małopolski
Łódź-Warszawa: podróż w 90 minut?
Pociagiem ze Szczecina do Lubeki do słynnej fabryki marcepanu