Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Kupię biuro podróży
- Praktykant z angielskim do biura podróży w...
- PRACA BIURO PODRÓŻY SZCZECIN
- Kraków - Specjalista ds. sprzedaży i relacji z...
- Kraków - Handlowiec - Specjalista ds. sprzedaży
- SZUKAM PILOTA WŁOCHY
- Rezydent turystyczny Bułgaria
- Pilot Wilno 30.05-01.06.2025
- Szukam pilota na wyjazd 05-08.06.2025
- ANIMATOR CZASU WOLNEGO-BUŁGARIA


Ponad 1500 skarg złożyli pasażerowie do Komisji Ochrony Praw Pasażerów w 2008 roku
W ubiegłym roku do działającej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów, wpłynęło ponad 1500 skarg.
Komisja ma za zadanie kontrolować przestrzeganie przez przewoźników lotniczych postanowień, jakie wynikają z rozporządzenia nr 261/2004/WE, tzn. zajmuje się rozpatrywaniem indywidualnych skarg pasażerów na przewoźników lotniczych, którzy naruszają ich prawa w przypadku odwołania lotu, znacznego opóźnienia lotu i odmowy przyjęcia ich na pokład.
W 2008 r. Komisja Europejska wyraziła u znanie dla Komisji działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji. Pochwalone zostały w szczególności stosowane przez KOPP procedury, a także szybkość rozpatrywania spraw.
W roku 2008 najczęściej pasażerowie skarżyli się na odwołania i opóźnienia lotów.
Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzrost liczby skarg, jakie napływają do Komisji Ochrony Praw Pasażerów jest spowodowany głównie wciąż rozwijającym się rynkiem usług przewozów lotniczych na terytorium Polskie, a ponadto znaczącym wzrostem świadomości prawnej pasażerów.
Poniżej umieszczone jest porównanie ilości spraw, jakie wpłynęły do KOPP w latach 2006 - 2008 oraz skargi na naruszenie przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE w latach 2006 - 2008
W roku 2006 spraw wymagających wszczęcia postępowania administracyjnego odwołania lotów - 467, w roku 2007 odpowiednio 534, a w 2008 - 816. Jeśli chodzi o opóźnienia liczby kształtują się w następujący sposób, w roku 2006 było to 240 przypadków, w 2007 - 206, a w 2008 - 142. Odmowy przyjęcia na pokład: 2006 - 78, 2007 - 99, a w 2008 - 78. Pozostałe: 2006 - 30, 2007 - 28, 2008 - 71. Sprawy wymagające udzielenia wyjaśnień: 2006 - 253, 2007 - 341, 2008 - 431, a ogółem: 2006 - 1068, 2007 - 1208, 2008 - 1538.
Warto też przypomnieć, że na mocy rozporządzenia 261/2004/WE głównymi obowiązkami przewoźników są:
- zapewnienie pasażerom opieki w postaci posiłków oraz napojów w ilościach jakie są adekwatne do czasu oczekiwania,
- zapewnienie bezpłatnego dostępu do środków łączności tzn. dwóch rozmów telefonicznych, przesyłek mailowych albo faksowych,
- jeśli zachodzi potrzeba noclegu, muszą zapewnić hotel oraz transportu do i z miejsca zakwaterowania,
- pasażer ma również prawo do rezygnacji z lotu oraz otrzymania należności za niewykorzystany przez siebie bilet.
Mało tego, jeśli dojdzie do odwołania lotu bądź odmowy przyjęcia na pokład, pasażerom przysługuje prawo do zmiany planu podróży (tzn. do lotu alternatywnego), a także odszkodowanie w przypadkach określonych w rozporządzeniu.
Ów odszkodowanie przysługuje niezależnie od poniesionej rzeczywistej szkody majątkowej, natomiast wynika z samego faktu odwołania lotu bądź nieuzasadnionej odmowy przyjęcia na pokład. Odszkodowanie za odwołanie lotu nie przysługuje, w sytuacji, kiedy przewoźnik był zmuszony odwołać lot wskutek tzw. nadzwyczajnych okoliczności. Taką okoliczność stanowią np. warunki meteorologiczne, które uniemożliwiają wykonanie lotu, strajki, czy też nagłe usterki techniczne samolotów. Prezes ULC nie może orzekać o odszkodowaniu za poniesione szkody czy też krzywdy moralne, bowiem to leży w zakresie kompetencji sądów cywilnych.
Prezes ULC ma za to możliwość nałożenia na przewoźników kar pieniężnych za naruszenie praw pasażerów, przykładowo za brak opieki, niewypłacanie odszkodowań, bądź brak informacji o przysługujących prawach. Wysokość kar waha się od 200 do 4.800 zł. W roku 2008 r. zostało ich nałożonych 107. W większości przypadków przewoźnicy zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, za niedokonanie zawrotu za niewykorzystany bilet, za overbooking, za brak opieki zwłaszcza nad matkami podróżującymi wraz z małoletnimi dziećmi.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Pasażerowie coraz częściej skarżą się na przewoźników
[2009-01-09 13:35 79.190.74.*]
W lutym 2006 złożyłem skargę do ULC na linie lotnicze ALITALIA do dzisiaj nie otrzymałem odpowiedzi. Uważam, iż ULC jest kolejną instytucją stworzoną dla miejsc pracy, a nie dla niesienia pomocy poszkodowanym pasażerom. odpowiedz »
Pasażerowie coraz częściej skarżą się na przewoźników
[2009-01-09 13:59 62.121.131.*]
zlozylem skarge na odwolanie lotu i dostalem odpowiedz ze odszkodowanie nie przysluguje bo lot PRZESUNIETO na kilkanascie godzin wczesniej o czym sie dowiedzialem jeden dzien wczesniej.
czy to nie smieszne? odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Airbnb chce oferować dużo więcej niż
Ile kosztuje wyjazd w Boże
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
POT ogłasza start kolejnej edycji konkursu na Najlepszy Produkt
WARS testuje płatności
Turystyka umacnia grupę Wirtualna
Powstaje wielka grupa serwisów
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
Dział prawo i podatki:
Egipt przedłużył program bezpłatnych wiz
Prace nad nowelizacją ustawy o
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych rozpoczyna
UE podpisuje umowę z Kanadą w sprawie danych
MSiT rozpoczęło prace nad uporządkowaniem systemu szlaków
Starsze aktualności:
Rezerwacje na przewóz roweru za
Rusza certyfikacja punktów Informacji
Rusza XXI edycja Konkursu na Najlepszy Produkt
Skytrax wybrał najlepsze linie lotnicze na
Najlepszy kemping w Polsce jest na Dolnym
Drugi nabór w ramach programu finansowanego z
Itaka wzmacnia ofertę lotów w
GUS publikuje dane o liczbie udzielonych
Komisja Europejska zatwierdziła pomoc dla przewoźnika
Promocja na zlecenie - czy tak to powinno
Linie lotnicze Swiss z nowym dyrektorem
Od czwartku jeszcze gorszy dojazd na lotnisko Balice
Śląskie nie konkuruje z Wrocławiem i Krakowem, ale z Ostrawą i czeskimi zamkami
Grill bar szpeci lotnisko w Balicach?
Emirates: największy na świecie samolot pasażerski Airbus 380 to bubel?
Wizz Air i Ryanair nie chcą latać do Hahn
Grupa doradców Premium Cook Farutex ma nowego członka
POT chce wykorzystać Euro 2012 do promocji Polski
Szynobusem z Krakowa na Balice nie zawsze szybko i tanio
40 osób rannych w wypadku na Jamajce. Samolot pękł na dwie części
Amadeus chce wspierać młode firmy turystyczne
Nowe połączenia autobusowe z Warszawy do miejscowości turystycznych w Beskidach
Port Lotniczy w Goleniowie lotniskiem międzynarodowym
Indyjski stan Karnataka będzie czołową destynacją turystyczną Azji?
Prezes POT - Andrzej Kozłowski traci stanowisko
Dinozatorland - nowa atrakcja Małopolski
Łódź-Warszawa: podróż w 90 minut?
Pociagiem ze Szczecina do Lubeki do słynnej fabryki marcepanu