TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Tragiczny bilans katastrof lotniczych ostatnich 3 lat

Wczorajsza katastrofa samolotu hiszpańskich linii Spanair, który wypadł z pasa startowego na lotnisku w Madrycie i stanął w płomieniach, przypomina wszystkim podróżnikom, iż latanie nie zawsze jest bezpieczne.


W ciągu ostatnich 3 lat miała miejsce niejedna katastrofa.

I tak, 10 czerwca 2008 roku na lotnisku w Chartumie rozbił się sudański Airbusa A310 z 217 osobami na pokładzie. W katastrofie zginęło około 30 osób. Maszyna zjechała z pasa startowego i przełamała się na dwie części. Lądowanie miało miejsce w złych warunkach atmosferycznych, podczas szalejącej burzy.

Rok wcześniej, 17 lipca 2007 roku brazylijski Airbus A320 ze 176 osobami na pokładzie rozbił się w czasie ulewnego deszczu na lotnisku Congonhas w Sao Paulo. Po wylądowaniu samolot nie zdołał wyhamować na końcu pasa, przejechał przez zatłoczoną szosę i uderzył w stację paliwową, powodując wybuch jej zbiorników i olbrzymi pożar. Ze 170 pasażerów i sześciu członków załogi, znajdujących się na pokładzie, nikt się nie uratował. Dodatkowo, podczas lądowania samolot zabił 15 osób podróżujących szosą.

5 maja 2007 roku wydarzyła się inna katastrofa. Lecący z Duali w Kamerunie do stolicy Kenii Nairobi Boeing 737-800 kenijskiego towarzystwa Kenya Airways rozbił się wkrótce po starcie. Szacuje się, iż nie przeżył nikt spośród 114 pasażerów i członków załogi.

W Nowy Rok, 1 stycznia 2007 roku Boeing 737-400 indonezyjskiego towarzystwa AdamAir ze 101 osobami na pokładzie zaginął podczas lotu z Surabai do Manado na wyspie Sulawesi (dawny Celebes). Wraku samolotu do tej pory nie odnaleziono.

W 2006 roku, 29 września, lecący z Manaus do Brasilii Boeing 737- 800 brazylijskiego towarzystwa Gol rozbił się w amazońskiej dżungli po powietrznej kolizji z odrzutowym samolotem dyspozycyjnym Embraer Legacy. Zginęli wszyscy ze 154 pasażerów i członków załogi Boeinga, natomiast uszkodzony Embraer zdołał bezpiecznie wylądować.

W sierpniu 2006 roku lecący z Anapy na rosyjskim wybrzeżu Morza Czarnego do Petersburga Tupolew Tu-154M rosyjskiego towarzystwa Pułkowo runął na ziemię i spłonął na Ukrainie. W katastrofie zginęło 170 pasażerów i członków załogi. Nikogo nie udało się uratować. Przyczyną wypadku była utrata siły nośnej przez samolot po zetknięciu się z frontem burzowym.

9 lipca 2006 roku lecący z Moskwy samolot rosyjskiego towarzystwa Sibir rozbił się podczas lądowania w Irkucku. Wskutek błędów załogi jeden z silników Airbusa A310 nie został przełączony na hamujący ciąg wsteczny i maszyna przetoczyła się przez cały pas startowy, uderzając w betonową barierę. Zginęło 125 z 203 osób znajdujących się na pokładzie.

W maju 2006 roku ze stolicy Armenii Erewanu do Soczi na czarnomorskim wybrzeżu Rosji Airbus A320 armeńskiego towarzystwa Armavia runął do morza, podchodząc przy złej pogodzie do lądowania. Wrak maszyny spoczął na głębokości 700 metrów, zginęli wszyscy - 113 pasażerów i członków załogi.

W grudniu 2005 roku lecący ze stolicy Nigerii Abudży 33-letni McDonnell Douglas DC-9-32 nigeryjskiego towarzystwa Sosoliso rozbił się podczas lądowania w Port Harcourt. Zginęło łącznie 108 pasażerów i członków załogi, jedna osoba ocalała. Były ciężkie warunki pogodowe.

Trzy lata temu, w grudniu 2005 roku samolot transportowy Lockheed C-130E Hercules irańskiego lotnictwa wojskowego uderzył w 10-piętrowy budynek mieszkalny w Teheranie, próbując po awarii jednego z silników powrócić na tamtejsze lotnisko Mehrabad. Maszyna leciała do Bandar Abbas nad Zatoką Perską z dziennikarzami, którzy mieli relacjonować ćwiczenia wojskowe. Wszyscy znajdujący się na pokładzie zginęli (94 osoby). Zginęło również 10 osób na ziemi.

Dnia 22 października 2005 roku lecący z Lagos do Abudży Boeing 737- 200 nigeryjskiego towarzystwa Bellview Airlines rozbił się wkrótce po starcie. Zginęło wtedy 117 pasażerów i członków załogi. Nikogo nie udało się uratować. Wrak odnaleziono w odległości około 30 kilometrów na północ od Lagos.Przyczyna katastrofy dotychczas nie została wyjaśniona.

We wrześniu 2005 roku lecący do Dżakarty Boeing 737-200 indonezyjskiego towarzystwa Mandala Airlines runął na ziemię tuż po starcie z Medanu (Sumatra). Nie wiadomo ile osób zginęło. Szacuje się, iż nie mniej niż 101 spośród 117 osób znajdujących się na pokładzie i co najmniej 44 osoby na ziemi.

16 sierpnia 2005 roku lecący z Panamy na Martynikę McDonnell Douglas MD-82 kolumbijskiego towarzystwa West Caribbean Airways rozbił się koło Machiques na północnym zachodzie Wenezueli. Oba silniki samolotu zaprzestały pracy. Zginęli wszyscy - 160 pasażerów i członków załogi.

14 sierpnia 2005 roku miał miejsce wypadek przewoźnika Helios Airways. Lecący z Larnaki na Cyprze do Aten Boeing 737-300 cypryjskiego towarzystwa rozbił się około 40 kilometrów na północny wschód od Aten, po tym gdy załoga samolotu straciła przytomność wskutek rozhermetyzowania kabiny. Zginęli wszyscy - 121 osób znajdujących się na pokładzie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
bilans katastrof lotniczych lista katastrof lotniczych niebezpieczne latania katastrofy lotnicze video mcdonnell douglas rozhermetyzowanie kabiny ostatnich lat ciąg wsteczny samolot boeing 737-400 katastrofa lotnicza w roku wypadki z 3 samolotu 2008 737-800 737 ile


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję