TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Region lubuski marnuje swój potencjał turystyczny?

Tylko 2% Polaków uważa region lubuski za interesujący. W ocenie turystów gorzej wypada jedynie województwo łódzkie. Wyniki potwierdzają się w turystycznej frekwencji i biznesie. Od pięciu lat coraz mniej ludzi chce tu wypoczywać.


Lasy i jeziora przedstawiane jako wizytówki regionu, promowane na wszystkich imprezach targowych nie wystarczają, by przyciągnąć gości i to nie tylko zza granicy, ale i Polaków. W 2006 r. region odwiedziło 900 tys. obcokrajowców. Mimo, że jest to nieco lepszy wynik niż w 2005 r., to oznacza zastój oraz brak awansu w rankingu turystycznym. Gorsze od lubuskiego są tylko wojawództwa: opolskie, śląskie, podkarpackie oraz lubelskie. Z tą różnicą, że tam dynamika wzrostu jest większa niż w lubuskiem, choć to właśnie stąd bliżej do granicy z Niemcami. Położenie jednak nie jest już atutem. Znacznie więcej obcokrajowców, także Niemców, odwiedza Dolny Śląsk (1,6 mln gości), Wielkopolskę (1,8 mln gości). Największą popularnością cieszy się Mazowsze, które w zeszłym roku odwiedziło 3,9 mln turystów zza granicy.

Dużo gorsze notowania region osiąga również w przypadku odwiedzin rodaków. W zeszłym roku wypoczywało tu 1,1 mln Polaków, co według danych Instytutu Turystyki, daje regionowi miejsce na szarym końcu rankingu. Na czele jest woj. mazowieckie (5,5 mln turystów), potem Małopolska (3,8 mln), Wielkopolska i Pomorze (po 3,2 mln) i Dolny Śląsk (3 mln). Mniej od lubuskiego mają tylko województwa opolskie (0,7 mln osób) i świętokrzyskie (0,9 mln osób). Z tym, że w tych województwach liczba turystów powoli, ale regularnie rośnie, a w lubuskim - odwrotnie, co najmniej od pięciu lat spada. Jeszcze kilka lat temu przyjeżdżało tu ok. 2 mln rodaków.

Na razie nic nie wskazuje na to, by sytuacja się poprawiła, ponieważ w opinii Polaków ten region jest po prostu nieciekawy i lepiej go omijać z daleka, co najwyżej minąć przejazdem. Specjaliści twierdzą, że to wina samych Lubuszan, bo odwrócili się oni od krajowego turysty, stawiając na Niemców i ich portfele. Z badań firmy Synovate, przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki, powoduje to utratę atrakcyjności w oczach Polaków. Mocną pozycję "nieatrakcyjnych" region dzieli z Lubelszczyzną. Gorzej wypada jedynie województwo łódzkie. Zaledwie 2% Polaków uznało region za ciekawy. Od czołówki dzieli go coraz większy dystans.

Przed spadkiem liczby turystów bronią się jedynie lubuskie turystyczne asy. Do malutkiego Łagowa tylko w sezonie zjeżdża ponad 20 tys. turystów. Dużą popularnością cieszy się też Park Narodowy Ujście Warty, chociaż w zeszłym roku z powodu ptasiej grypy odwiedzających było o 2 tys. mniej niż rok wcześniej). Międzyrzecki Rejon Umocniony z siecią bunkrów zachęcił do odwiedzin w ubiegłym roku. ok. 50 tys. osób, z tego 15% stanowili obcokrajowcy. Na tym tle doskonale wypada również ZOO Safari w Świerkocinie, które mimo wysokich cen biletów, w zeszłym roku odwiedziło ponad 60 tys. osób.

Mniejszą popularnością cieszą się muzea. Skansen w podzielonogórskiej Ochli zwiedziło w 2006 r. 33 tys. osób, Muzeum Wojskowe w Drzonowie - 22 tys. Dzięki promowanej pod szyldem Muzeum Wina ekspozycji winiarskiej większą popularnością cieszyło się zielonogórskie muzeum, w którym winiarstwo obejrzało prawie 35 tys. osób.

Według Huberta Gonery z Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki, mógłby to być znak rozpoznawczy regionu, ponieważ jest bardzo pozytywnie kojarzony. Gonera dodaje jednak, ze samo muzeum i winobranie wszystkiego nie załatwi. Potrzebna byłaby cała otoczka winiarskiej imprezy, winnice, karczmy, hotele czy spa. Jeżeli rzeczywiście kultura winiarska miałaby być motorem napędowym zielonogórskiej turystyki, to trzeba byłoby zapewnić wszelkie atrakcje z nią związane.

Zdaniem specjalistów, region marnuje swój potencjał turystyczny. Inne regiony już teraz zaczynają kampanie medialne oraz tworzą produkty turystyczne. Po prostu w lubuskim nic się nie dzieje.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
region lubuskie łódzkie opolskie śląskie podkarpackie lubelskie Zielona Góra Dolny Śląsk Wielkopolska Mazowsze Małopolska Pomorze turysta turysów Polak biznes lasy jeziora obcokrajowcy Niemcy z Niemcami Instytut Turystyki Lubuszanie Synovate Polska Agencja Rozwoju Turystyki Łagowo Park Narodowy Ujście Warty Międzyrzecki Rejon Umocniony ZOO Safari w Świerkocinie Ochla skansen Muzeum Wojskowe w Drzonowie Muzeum Wina winnice karczmy hotele spa świerkocin na safarii lubuski potencjał turystyczny lubuskim regionu lubuskiego


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję