TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Do Golubia-Dobrzynia zabytkowym pociągiem

Zapowiedzią uruchomienia kolejowej linii turystycznej do Brodnicy jest przejazd zabytkowego pociągu z Torunia do Golubia-Dobrzynia. Skład ma wyruszyć na tory w najbliższą sobotę.


Pociąg wyruszy ze stacji Toruń Wschodni o godzinie 10.45. Do Golubia-Dobrzynia dotrze godzinę później. Z dworca pasażerowie zostaną zabrani na Starówkę, gdzie zaplanowano specjalnie dla nich szereg atrakcji m.in. pokaz artyleryjski, walk rycerskich, karate oraz występ zespołu muzyki dawnej. Organizatorzy chcąc zadbać również o ciała gości, zaplanowali na godzinę 13.30 wspólny posiłek w zborze ewangelickim z roku 1909. Godzinę później uczestnicy przedsięwzięcia powrócą na golubski dworzec, aby wyruszyć z powrotem do Torunia. Na dworcu Toruń Wschodni znajdą się o godzinie 15.49.

Pociąg posiada 350 miejsc. Bilety w cenie 20 zł można zakupić w kasie na dworcu Toruń Wschodni, a także na stronie internetowej www.kolejturystyczna.pl.

Urząd Marszałkowski i kolejowa spółka Przewozy Regionalne, którzy są organizatorami wydarzenia, nie zapomnieli również o mieszkańcach Golubia-Dobrzynia. Dla nich o godzinie 12.10 wyruszy bezpłatny pociąg do Ostrowitego i z powrotem. Przejazd zajmie im około 30 minut.

Realizację projektu: "Zagospodarowanie infrastruktury kolejowej dla potrzeb ruchu turystycznego - linia kolejowa nr 209 od Torunia do Brodnicy", zainauguruje sobotni przejazd zabytkowego pociągu do Golubia-Dobrzynia. Koszt inwestycji wyniesie ponad 10 mln zł. Projekt znalazł się na liście zadań kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego. Z Unii Europejskiej, Polska może na nią otrzymać nieco ponad 5,5 mln zł. Jak podał marszałek Piotr Całbecki, W Kujawsko-pomorskim nie brakuje urokliwych zakątków, do których warto podróżować. Region chce ułatwić mieszkańcom województwa poznawanie jego dziedzictwa. Stąd wzięła się idea uruchomienia linii turystycznej, która będzie łączyć Toruń i Brodnicę.

W ramach owego projektu na tory zlokalizowane między Toruniem, Kowalewem Pomorskim, Golubiem-Dobrzyniem oraz Brodnicą wrócą zabytkowe parowozy, lokomotywy spalinowe oraz wagony. M.in. unikatowy parowóz serii Oi2, który został wyprodukowany w latach 20. XX w. specjalnie do obsługi linii lokalnych w Prusach Wschodnich. Do czasów obecnych zachowały się jedynie trzy takie na świecie.

Aby zabytkowe pociągi znowu miały możliwość jeżdżenia nieużywaną od lat trasą, należy najpierw zrewitalizować linię kolejową, tzn. wyczyścić tory, uzupełnić ubytki oraz udrożnić trasę. Samorządy muszą również przejąć od kolei dworce, aby móc je zmodernizować oraz dostosować do celów turystycznych, nie niszcząc przy tym ich historycznego charakteru.

Jak na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie wyjadą na tory pierwsze pociągi turystyczne z Torunia do Brodnicy. Realizacja inwestycji jest bowiem uzależniona od terminu przejęcia przez lokalne samorządy kolejowych nieruchomości znajdujących się wzdłuż linii nr 209. Dotychczas samorządy oraz kolejowe spółki PKP, PKP PLK i PKP PR zapewniły, że chcą uczestniczyć w tej inwestycji.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
z Torunia do Golubia-Dobrzynia Toruń Wschodni Starówka walki rycerskie zbór ewangelicki z 1909 do Ostrowitego Regionalny Program Operacyjny UE Kujawsko-pomorskie Piotr Całbecki Kowalew Pomorski Brodnica PKP PKP PLK PKP PR




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję