TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Analiza polskiego rynku autobusów po trzech kwartałach tego roku

Po 9 miesiącach tego roku na polskim rynku zostało sprzedanych 961 autobusów, czyli o 85 pojazdów więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Równie dobry wynik odnotowano w Polsce sześć lat temu, kiedy polscy klienci kupili w sumie 1042 autobusów - podał Infobus.


Analiza wyników sprzedaży wykazała, że tegoroczna, wysoka sprzedaż spowodowana jest głównie autobusami miejskimi. Dlatego też rok 2007 i 2006 będzie szczególnie udany dla producentów właśnie tego typu pojazdów. Potwierdzeniem tego są doskonałe wyniki firmy Solaris Bus&Coach, która od kilku lat zajmuje pozycję lidera w segmencie autobusów miejskich. W bieżącym roku spółka osiągnęła rekordowy wynik - 262 egzemplarzy sprzedanych w ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku. Dało to firmie zdecydowane prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Jednocześnie, po raz pierwszy pozycję lidera stracił Autosan, który w rankingu był na pierwszym miejscu od początku lat 90-tych.

W sumie w ciągu 9 miesięcy tego roku sprzedano 562 autobusy miejskie, czyli o 141 pojazdów więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Szacuje się, że realizacja wszystkich tegorocznych przetargów zakończy się na koniec roku sumą około 720 pojazdów. Przez cały 2006 rok sprzedano w sumie 603 autobusy miejskie, a w 2005 tylko 392. Świadczy to o ogromnym boomie na zakup nowych pojazdów miejskich zarówno przez samorządowe przedsiębiorstwa komunikacyjne, jak też przez prywatne firmy. Największym klientem jest MZA Warszawa, które odebrało tylko w tym roku 150 autobusów. Na kolejnych miejscach są prywatni przewoźnicy: PKS Grodzisk Mazowiecki (57 sztuk) i Mobilis (52 sztuk), którzy wygrali przetargi, które zorganizował stołeczny ZTM. Dalej jest: MPK Kraków (38 sztuk), PKM Sosnowiec (35 sztuk) i MPK Łódź (31 sztuk). Z danych wynika, że aż połowa nowych autobusów zakupionych na polskim rynku pojedzie do Warszawy. Wynik ten poprawi jeszcze realizacja przetargu na następnych 50 autobusów, które MZA ogłosiły w czerwcu bieżącego roku.

W ciągu trzech kwartałów tego roku tylko segment miejski odnotował wzrost sprzedaży. Spadek dotknął między innymi segment autobusów międzymiastowych, gdzie dostarczono o 45 egzemplarzy mniej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Jest to efektem ograniczenia zakupów przez najważniejszych klientów w tej kategorii, czyli przedsiębiorstwa PKS. Obecnie, strategicznym odbiorcą w tym sektorze staje się administracja państwowa, czyli między innymi policja, wojsko, czy służba więziennictwa. Najprawdopodobniej na koniec roku odnotowana zostanie strata w tym sektorze w porównaniu z rokiem 2006.

Tendencja spadkowa panuje też w segmencie autobusów turystycznych, gdzie sprzedano 108 autokarów, czyli o 11 mniej niż w roku ubiegłym. W ubiegłym roku większym zakupom sprzyjały zmieniające się przepisy, między innymi dotyczące cyfrowego tachografu oraz normy emisji spalin Euro 4. Dlatego też na koniec tego roku suma sprzedanych autokarów będzie niższa niż w roku 2006, kiedy sprzedano w sumie 161 autobusów turystycznych. Szacuje się, że będzie to różnica od 10 do 20%.

Jedynym segmentem na autobusowym rynku, na którym nie nastąpiła zmiana to autobusy szkolne. Jest to najmniej "rynkowy" autobusowy segment, gdzie o wielkości dostaw decyduje praktycznie tylko Ministerstwo Edukacji i Sportu. Najprawdopodobniej w tym roku uda się zrealizować przetarg na dostawę 47 gimbusów. Po odrzuceniu protestu firmy Kapena, wszystkie pojazdy do końca roku prawdopodobnie dostarczy Autosan.

Infobus szacuje się, że na koniec roku zostanie odnotowany podobny wynik jak w roku ubiegłym, czyli na poziomie 1300 autobusów.

Na liście rankingowej w tym roku nastąpiła historyczna zmiana. Pierwsze miejsce w generalnej klasyfikacji zajął Solaris, natomiast dotychczasowy lider Autosan uplasował się na drugim miejscu. Dobra sytuacja w segmencie miejskim oraz brak większych zamówień na autobusy szkolne i międzymiastowe spowoduje, że układ taki najprawdopodobniej utrzyma się do końca roku.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
autobusy rynek autobusowy Solaris Bus&Coach Autosan przetarg pozycja lider Mobilis MZA MPK PKS autokary turystyczne lista rankingowa analiza rynku autobusów w


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję