TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Czy powstanie szybka kolej do Pyrzowic?

Jeśli w najbliższym czasie nie ukaże się ustawa umożliwiająca szybki wykup gruntów pod inwestycje szansa na szybką kolej na lotnisko w Pyrzowicach przepadnie.


Jak się okazało mapy dawno nie są już aktualne i nie wiadomo także, czyje działki trzeba kupić, aby zorganizować połączenie.

We wtorek przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły bardzo ambitne plany- do 2011 roku Katowice mają mieć bezpośrednie połączenie kolejowe z Pyrzowicami. 30 minut - tyle ma trwać podróż na lotnisko. Został wybrany także wstępny przebieg trasy. Od Katowic przez Chorzów Batory do Bytomia linia ma biec istniejącymi torami. Następnie z Bytomia przez Piekary Śląskie do Pyrzowic utworzony będzie nowy 20- kilometrowy odcinek szybkiej kolei. Zgodnie z planami PKP PLK, pociągi na tej trasie będą osiągały prędkość co najmniej 160 km/godz.

Jednak plany utworzenia szybkiej kolei mogą być zagrożone brakiem aktualnych map, również tych wykonanych z powietrza. Te, które aktualnie są w rękach kolei, były wykonane wiele lat temu. Rozstrzygnięcie czyje działki trzeba kupić, aby wykonać połączenie może dokonać się częściowo w 2009 roku. Jednak wówczas może już być za późno, żeby zdążyć przed 2012 rokiem.

- Jeżeli nie powstanie specjalna ustawa umożliwiająca błyskawiczny wykup gruntów, połączenie Katowic z portem lotniczym nie powstanie w terminie - mówi Bronisław Stankiewicz, dyrektor naczelny PKP PLK w Katowicach.

Nowe połączenie ma kosztować około 30 milionów euro. Kolej przekonuje, że ma część potrzebnych środków, ale liczy także na wsparcie UE.

- Nie będę ukrywał, że ostatnich osiem lat to był czas inwestycji drogowych. Teraz przyszła pora na inwestowanie w komunikację publiczną - mówi Piotr Uszok, prezydent Katowic.

PKP PLK poinformowały także, że nie wycofują się z planów przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej do Katowic. Chcą oni stworzyć nową, alternatywną nitkę popularnej 'ceemki'. Wówczas pociągi do Warszawy miałyby jeździć starą trasą przez Sosnowiec i Zawiercie, a także całkiem nową, ale dużo szybszą - przez Pyrzowice, Piekary i Bytom.

Takim sposobem kolej zamierza uzyskać podwójne korzyści: stworzyć bezpośrednie połączenie Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach oraz spowodować, że pociągi z i do Warszawy nie musiałyby zwalniać za Zawierciem.

- Nowa nitka CMK jest potrzebna, bo do 2015 roku pociągi mają osiągać na tej trasie prędkość od 300 do 320 km/godz.- tłumaczy kolej.

- Chcę jednak uspokoić, że nie zamierzamy rezygnować ze starej. Pociągi będą jeździć obiema trasami - mówi dyrektor Stankiewicz, uspokajając tym samym władze zagłębiowskich miast, które już protestują przeciwko przedłużaniu CMK.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
szybka kolej Pyrzowice PKP PLK nowe połączenie lotnisko w Pyrzowicach do pyrzowic wypadek bytom kolei z katowice na plany szybkiej przebieg


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję