
Śmieci mogą zatrzymać rozbudowę gliwickiego lotniska
A tak naprawdę chodzi właściwie o ptaki, które na nich żerują. Jak się okazuje się, sąsiedztwo wysypiska może nawet pokrzyżować plany gliwickiego lotniska budowy nowego betonowego pasa.
Śmieci bez wątpienia przeszkadzają w rozwoju gliwickiego lotniska, które stanowi ogromna łąka, hangar oraz lądowisko helikoptera ratunkowego. To co innego niż kiedyś. Jeszcze przed wojną regularnie z miasta kursowały samoloty Lufthansy do Wrocławia oraz Berlina. W chwili obecnej z trawiastej płyty startują głównie szybowce i małe maszyny sportowe.
Miasto razem z aeroklubem mają zamiar to zmienić. I nie chodzi o sentymenty, ale właśnie o ekonomię. Jak mówi Paweł Kopczyński, naczelnik biura rozwoju miasta w gliwickim magistracie, podróżowanie samolotem przestaje być ekstrawagancją i coraz więcej ludzi coraz częściej korzysta z małych samolotów. Chodzi nie tylko o latanie rekreacyjne, ale głównie o biznesmenów, którzy właśnie w ten sposób ułatwiają sobie pracę. Dodaje, że w niedalekiej przyszłości bliska lokalizacja skrzyżowania dwóch autostrad spowoduje, że lotnisko w Gliwicach może stać się doskonałym punktem wypadowym.
Aby te wszystkie plany zostały zrealizowane, port lotniczy musi zbudować betonowy pas. Urzędnicy są w trakcie przygotowywania planów jego budowy oraz sporządzają studium aeronautyczne. Według ich projektu na lotnisku będą miały możliwość lądowania nawet niewielkie maszyny odrzutowe.
Jednak na przeszkodzie może stanąć sąsiedztwo miejskiego wysypiska śmieci, gdzie ogromna hałda śmieci przylega do południowego końca płyty lotniska. Na odpadach żerują setki ptaków.
Jak mówi Cezary Orzech, rzecznik katowickiego lotniska, takie sąsiedztwo stanowi ogromne zagrożenie dla lotniska. Na całym świecie, co roku dochodzi do blisko czterech tysięcy incydentów z udziałem ptaków, a niektóre kończą się tragicznie. Właśnie dlatego wokół lotniska została wyznaczona strefa ochronna, na której nie mogą znajdować się żadne wysypiska ani żadne inne miejsca, na których mogłyby żerować ptaki. Oprócz tego istnieje cały system głośników oraz armatek hukowych, które mają za zadanie ptaki odstraszać. Ale nie ma żartów, należy dmuchać na zimne.
Według prawa lotniczego strefa ochronna wokół lotniska ma się rozciągać na odległość pięciu kilometrów od jego granic. Karina Wiazowska, rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego ocenia, że jeśli okazuje się, że miasto już wcześniej zezwoliło na utworzenie pasa tuż obok wysypiska śmieci, w takim momencie decyzję o jego ewentualnej rozbudowie lub o jej wstrzymaniu podejmie prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Być może miasto będzie musiało dokonać wyboru, co jest ważniejsze: samoloty czy śmieci.
Kopczyński dodaje, że zdaje sobie sprawę z tego, że wysypisko może być problemem przy rozbudowie lotniska, z pewnością będzie trzeba uwzględnić jego sąsiedztwo w planach modernizacji płyty. Zastanawia się także, czy będą mogły wystarczyć głośniki imitujące odgłosy drapieżników.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Egipt przedłużył program bezpłatnych wiz
Prace nad nowelizacją ustawy o
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych rozpoczyna
UE podpisuje umowę z Kanadą w sprawie danych
MSiT rozpoczęło prace nad uporządkowaniem systemu szlaków
Dział transport:
Polregio przyłącza się do Nocy
Dobre wyniki Portu Lotniczego
Starsze aktualności:
Rusza certyfikacja punktów Informacji
Rusza XXI edycja Konkursu na Najlepszy Produkt
Skytrax wybrał najlepsze linie lotnicze na
Najlepszy kemping w Polsce jest na Dolnym
Drugi nabór w ramach programu finansowanego z
Itaka wzmacnia ofertę lotów w
GUS publikuje dane o liczbie udzielonych
Komisja Europejska zatwierdziła pomoc dla przewoźnika
Promocja na zlecenie - czy tak to powinno
Linie lotnicze Swiss z nowym dyrektorem
Sabre wspiera się AI od
Bydgoszcz: IT i kawiarnia w zabytkowym tramwaju
Agencja Mienia Wojskowego przekazała samorządowi 25 hektarów lotniska w Pyrzowicach
Związkowcy Alitalii dostali ultimatum od konsorcjum włoskich przedsiębiorców
Kraków - kulturalną stolicą i gospodarczym smokiem?
Port Lotniczy w Balicach: zimowy rozkład lotów już gotowy
Sphinx zdobył "Koronę Turystyki 2010"
Będzie rozbudowa lotniska w Gryźlinach
Nowe przepisy dla kierowców zawodowych
Amadeus Cars korzysta z e-Voucherów
Plan ratunkowy Alitalii zaskarżony przez Ryanaira
Awaria systemu na przejściu w Kudowie, autokary kierowane są do Boboszowa
ANA debiutuje na polskim rynku lotniczymi