TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Sfinks i Telepizza oceniają wakacje 2010

Zapytaliśmy branżę gastronomiczną o opinie na temat tegorocznych wakacji. Chodziło nam głównie o informacje na temat: wybieranych chętnie lokalizacji, ruchu turystycznego, problemów z klientami, tendencji i popularności dań, a także zachowań samych turystów.


Uzyskane odpowiedzi posłużyły nam do stworzenia poniższej aktualności - na temat tegorocznych wakacji w branży gastronomicznej.

Ze strony Sfinks Polska S.A. odpowiedzi udzieliła nam Mariola Krawiec-Rzeszotek, Prezes Zarządu. Jeśli chodzi o chętnie wybierane w okresie wakacyjnym lokalizacje to sieć zaobserwowała wzmożony ruch w restauracjach położonych w ośrodkach turystycznych w Polsce.

Zainteresowaniem cieszyły się restauracje uruchamiane na okres wiosenno-letni, jak na przykład w Skorzęcinie, Przyjezierzu czy Darłowie, które prowadzą sprzedaż tylko od maja do września. Większe obroty w sezonie dało się także zaobserwować w restauracjach położonych zarówno w kurortach nadmorskich (takich jak Gdańsk czy Gdynia), jak i górskich (Zakopane). Jak zaznacza M. Krawiec - Rzeszotek większy ruch pojawił się także w wolno stojących restauracjach w miastach atrakcyjnych turystycznie jak Kraków, Wrocław, Toruń, Poznań, czy Warszawa. Tendencje nie odbiegały od obserwowanych przez Sfinks Polska S.A. w sezonie wakacyjnym w ubiegłych latach. Jednak większe obroty możemy przypisać nowemu menu, jakie restauracje sieci wprowadziły w drugiej połowie czerwca 2010 roku. Menu spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem przez klientów.

Jeśli chodzi o ruch turystyczny w letnim sezonie to można było zauważyć większą niż w ostatnich latach skłonność Polaków do spędzania urlopów w kraju. Miało to związek z wydarzenia z początku roku (katastrofa w Smoleńsku, pył wulkaniczny, majowe powodzie).

Ciekawe spostrzeżenia uzyskaliśmy na temat tendencji i popularności dań. Jak się okazuje oprócz tradycyjnych dań kuchni polskiej Polacy chętnie sięgają po przysmaki z kuchni orientalnej czy chińskiej. Restauracje - Chłopskie Jadło, Sphinx i WOOK - proponują klientom wszystkie te trzy rodzaje kuchni. Sieć monitoruje upodobania gości odwiedzających restauracje, a w oparciu o analizę preferencji smakowych w czerwcu tego roku wprowadzone zostało w restauracjach Sphinx nowe rozbudowane menu, które cieszy się popularnością. Tak np. w Sphinksach, obok kultowej Shoarmy, goście chętnie wybierali bajeczną misę warzyw z kurczakiem, natomiast w Wookach najczęściej przygotowywano kurczaka i kaczkę chrupiącą oraz kurczaka słodko-kwaśnego. Jak zauważa Prezes Zarządu - W okresie wakacyjnym turyści chętnie sięgają po dania, które można szybko spożyć na miejscu lub zabrać ze sobą na wynos. Jak wskazują badania rynku gastronomicznego segment tzw. fast foodów w Polsce stale się rozwija i stosunkowo najmniej odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego. Uwzględniając te tendencje jeszcze w tym roku chcemy uruchomić nowe koncepty gastronomiczne typu express, które będą serwować wysokiej jakości dania do szybkiej konsumpcji w oparciu o smaki znane naszym klientom z menu restauracji pełnowymiarowych Sphinx.

Pytanie na temat zachowań turystów spotkało się z następującą odpowiedzią - Trudno wskazać na szczególne zmiany zachowań konsumpcyjnych Polaków wypoczywających na urlopach w stosunku do lat poprzednich. W miejscowościach turystycznych nie zaobserwowaliśmy istotnych różnic w strukturze i wielkości wydatków przeznaczanych przez turystów na konsumpcję w naszych restauracjach.

Z kolei ze strony firmy Telepizza Poland odpowiedź przygotował Dariusz Bąk Dyrektor Generalny. Jak zauważa okres wakacji przyniósł zauważalny sezonowy spadek sprzedaży. Spowodowane jest to tym, że konsumenci opuszczają duże aglomeracje miejskie aby udać się na urlop lub weekendowy wypoczynek poza miastem. Właśnie wtedy rośnie udział w rynku gastronomicznym lokali sezonowych: grille i ogródki piwne, które są chętnie odwiedzane przez turystów w ciepłe letnie dni. Przybywa ich z roku na rok dynamicznie. Jak informuje dyrektor generalny Telepizza Poland - W okresie wakacyjnym 2010 roku spadek sprzedaży był znacząco mniejszy niż zakładany na podstawie wyników osiąganych w poprzednich latach. Wszystko wskazuje na to że były trzy zasadnicze przyczyny które ograniczyły sezonowy spadek sprzedaży w tym czasie. Część konsumentów jednak nie zdecydowała się na spędzanie całych wakacji poza miastem - najprawdopodobniej ze względów finansowych. Szczególnie więcej młodzieży niż w poprzednich latach odwiedzało lokale Telepizzy i zamawiało produkty do domów.

W czasie wakacji w lipcu i sierpniu zostały wprowadzone dwie interesujące promocje cenowe czyli "mała pizza za 5 pln w poniedziałki" oraz " 2za1 czyli dwie pizzę w cenie jednej + dwa sosy gratis + litr coca-cola za 1 pln". To skutecznie przyciągało klientów do lokali Telepizzy. Poza tym w większości lokali Telepizza Poland zorganizowała "ogródki letnie", dzięki którym można było przyciągnąć konsumentów chętnych na posiłki "na świeżym powietrzu".

Większy ruch odnotowano w lokalach sieci w miejscowościach turystycznych w Trójmieście i Kołobrzegu z których często korzystali stali klienci, mimo tego, że byli na wakacjach w innym mieście, a nie chcieli zrezygnować z możliwości zjedzenia swojej ulubionej pizzy.

Jak podsumowuje Dariusz Bąk - Poza sezonowym spadkiem obrotów w dużych miastach i wzrostem sprzedaży w lokalach położonych w miejscowościach o bardziej "turystycznym" charakterze innych znaczących sezonowych zmian raczej nie ma - klienci pozostają wierni swoim przyzwyczajeniom, zamawiają te same najbardziej popularne rodzaje pizzy jak w pozostałych miesiącach roku i może tylko trochę chętnie ze względu na pogodę korzystają z konsumpcji na lokalu zamiast zamawiać do domu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Telepizza Poland Sfinks Polska S.A. oceniają wakacje branżę gastronomiczną Mariola Krawiec-Rzeszotek Prezes Zarządu Chłopskie Jadło Sphinx WOOK Dariusz Bąk dyrektor generalny




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję