Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Poszukuję pilotów na wyjazdy krajowe/zagraniczne
- Specjalista ds. turystyki, GH Sarni Stok
- Specjalista ds turystyki
- poszukiwany przewodnik po Pradze 28.05
- pilot Rumunia oraz Włochy-Francja-Monako
- Specjalista ds. Turystyki Itaka Galeria Łódzka
- Animator dla dzieci - TUNEZJA
- Pilot wycieczek
- Koordynator rejsów czarterowych
- ZAKOPANE Specjalista ds. Turystyki
Sfinks i Telepizza oceniają wakacje 2010
Zapytaliśmy branżę gastronomiczną o opinie na temat tegorocznych wakacji. Chodziło nam głównie o informacje na temat: wybieranych chętnie lokalizacji, ruchu turystycznego, problemów z klientami, tendencji i popularności dań, a także zachowań samych turystów.
Uzyskane odpowiedzi posłużyły nam do stworzenia poniższej aktualności - na temat tegorocznych wakacji w branży gastronomicznej.
Ze strony Sfinks Polska S.A. odpowiedzi udzieliła nam Mariola Krawiec-Rzeszotek, Prezes Zarządu. Jeśli chodzi o chętnie wybierane w okresie wakacyjnym lokalizacje to sieć zaobserwowała wzmożony ruch w restauracjach położonych w ośrodkach turystycznych w Polsce.
Zainteresowaniem cieszyły się restauracje uruchamiane na okres wiosenno-letni, jak na przykład w Skorzęcinie, Przyjezierzu czy Darłowie, które prowadzą sprzedaż tylko od maja do września. Większe obroty w sezonie dało się także zaobserwować w restauracjach położonych zarówno w kurortach nadmorskich (takich jak Gdańsk czy Gdynia), jak i górskich (Zakopane). Jak zaznacza M. Krawiec - Rzeszotek większy ruch pojawił się także w wolno stojących restauracjach w miastach atrakcyjnych turystycznie jak Kraków, Wrocław, Toruń, Poznań, czy Warszawa. Tendencje nie odbiegały od obserwowanych przez Sfinks Polska S.A. w sezonie wakacyjnym w ubiegłych latach. Jednak większe obroty możemy przypisać nowemu menu, jakie restauracje sieci wprowadziły w drugiej połowie czerwca 2010 roku. Menu spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem przez klientów.
Jeśli chodzi o ruch turystyczny w letnim sezonie to można było zauważyć większą niż w ostatnich latach skłonność Polaków do spędzania urlopów w kraju. Miało to związek z wydarzenia z początku roku (katastrofa w Smoleńsku, pył wulkaniczny, majowe powodzie).
Ciekawe spostrzeżenia uzyskaliśmy na temat tendencji i popularności dań. Jak się okazuje oprócz tradycyjnych dań kuchni polskiej Polacy chętnie sięgają po przysmaki z kuchni orientalnej czy chińskiej. Restauracje - Chłopskie Jadło, Sphinx i WOOK - proponują klientom wszystkie te trzy rodzaje kuchni. Sieć monitoruje upodobania gości odwiedzających restauracje, a w oparciu o analizę preferencji smakowych w czerwcu tego roku wprowadzone zostało w restauracjach Sphinx nowe rozbudowane menu, które cieszy się popularnością. Tak np. w Sphinksach, obok kultowej Shoarmy, goście chętnie wybierali bajeczną misę warzyw z kurczakiem, natomiast w Wookach najczęściej przygotowywano kurczaka i kaczkę chrupiącą oraz kurczaka słodko-kwaśnego. Jak zauważa Prezes Zarządu - W okresie wakacyjnym turyści chętnie sięgają po dania, które można szybko spożyć na miejscu lub zabrać ze sobą na wynos. Jak wskazują badania rynku gastronomicznego segment tzw. fast foodów w Polsce stale się rozwija i stosunkowo najmniej odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego. Uwzględniając te tendencje jeszcze w tym roku chcemy uruchomić nowe koncepty gastronomiczne typu express, które będą serwować wysokiej jakości dania do szybkiej konsumpcji w oparciu o smaki znane naszym klientom z menu restauracji pełnowymiarowych Sphinx.
Pytanie na temat zachowań turystów spotkało się z następującą odpowiedzią - Trudno wskazać na szczególne zmiany zachowań konsumpcyjnych Polaków wypoczywających na urlopach w stosunku do lat poprzednich. W miejscowościach turystycznych nie zaobserwowaliśmy istotnych różnic w strukturze i wielkości wydatków przeznaczanych przez turystów na konsumpcję w naszych restauracjach.
Z kolei ze strony firmy Telepizza Poland odpowiedź przygotował Dariusz Bąk Dyrektor Generalny. Jak zauważa okres wakacji przyniósł zauważalny sezonowy spadek sprzedaży. Spowodowane jest to tym, że konsumenci opuszczają duże aglomeracje miejskie aby udać się na urlop lub weekendowy wypoczynek poza miastem. Właśnie wtedy rośnie udział w rynku gastronomicznym lokali sezonowych: grille i ogródki piwne, które są chętnie odwiedzane przez turystów w ciepłe letnie dni. Przybywa ich z roku na rok dynamicznie. Jak informuje dyrektor generalny Telepizza Poland - W okresie wakacyjnym 2010 roku spadek sprzedaży był znacząco mniejszy niż zakładany na podstawie wyników osiąganych w poprzednich latach. Wszystko wskazuje na to że były trzy zasadnicze przyczyny które ograniczyły sezonowy spadek sprzedaży w tym czasie. Część konsumentów jednak nie zdecydowała się na spędzanie całych wakacji poza miastem - najprawdopodobniej ze względów finansowych. Szczególnie więcej młodzieży niż w poprzednich latach odwiedzało lokale Telepizzy i zamawiało produkty do domów.
W czasie wakacji w lipcu i sierpniu zostały wprowadzone dwie interesujące promocje cenowe czyli "mała pizza za 5 pln w poniedziałki" oraz " 2za1 czyli dwie pizzę w cenie jednej + dwa sosy gratis + litr coca-cola za 1 pln". To skutecznie przyciągało klientów do lokali Telepizzy. Poza tym w większości lokali Telepizza Poland zorganizowała "ogródki letnie", dzięki którym można było przyciągnąć konsumentów chętnych na posiłki "na świeżym powietrzu".
Większy ruch odnotowano w lokalach sieci w miejscowościach turystycznych w Trójmieście i Kołobrzegu z których często korzystali stali klienci, mimo tego, że byli na wakacjach w innym mieście, a nie chcieli zrezygnować z możliwości zjedzenia swojej ulubionej pizzy.
Jak podsumowuje Dariusz Bąk - Poza sezonowym spadkiem obrotów w dużych miastach i wzrostem sprzedaży w lokalach położonych w miejscowościach o bardziej "turystycznym" charakterze innych znaczących sezonowych zmian raczej nie ma - klienci pozostają wierni swoim przyzwyczajeniom, zamawiają te same najbardziej popularne rodzaje pizzy jak w pozostałych miesiącach roku i może tylko trochę chętnie ze względu na pogodę korzystają z konsumpcji na lokalu zamiast zamawiać do domu.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
NIK: Działalność człowieka zagraża Półwyspowi
Zachodniopomorscy przedsiębiorcy zadowoleni z ferii
Dział dla turystów:
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Turyści zastosowali się do instrukcji touroperatora, ale nie zostali wpuszczeni na
Starsze aktualności:
Itaka wdraża nową stronę i
Linie KLM będą walczyć z
Czesi chętniej przyjeżdżają do
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być
Turystyka rośnie, ale nie
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt
Podsumowanie MEETINGS WEEK Poland
Ukraińskie stowarzyszenie touroperatorów przyjęte do
Wakacje latających
Raj dla wszystkich zmysłów na Mazurach!
Potrawy regionalne podbiją serca turystów?
Zakaz sprzedaży alkoholu w barze przy przedszkolu
TUI na zimę przygotowało kilka nowości
Kolejka na Kasprowy za miesiąc dostępna dla turystów
Około 90 tys. turystów przybyło na karnawał w Wenecji
NRA: w 2008 roku posiłki przez internet zamówi 18% klientów amerykańskich restauracji
Dzieci i młodzież rozpoczęła wakacje
36 tys. kibiców na PŚ w Zakopanem
Kolejarze twierdzą, że tłoku w święta nie dało się uniknąć
5000 osób zatrzymano na promie, ze względu na podejrzenie świńskiej grypy
Marszałek podważył raport Urzędu Wojewódzkiego ws rozbudowy lotniska w Goleniowie
Itinere.pl - Wypożyczalnia Sprzętu turystycznego dla dzieci
Gdynia w telewizji - od samego rana
UJ pomoże w promocji Małopolski
Hotel Dosłońce: 5000 klientów w ciągu kilku godzin
Protest przeciwko lotnisku na Krywlanach
Organizator i przewoźnik nieszczęśliwego wyjazdu do Bułgarii złamali prawo
ZAKUP PENSJONATU - 14 pokoi nad morzem