Forum turystyczneTurystyka forum
Biura turystyczne
Baza turystyczna
Turystyka biznesowa
Turystyka krajowa
Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Transport
Gastronomia
Turystyka zagraniczna przyjazdowa
Turystyka na świecie
Inne związane z branżą
Temat dowolny




Forum grupa: Transport

Wątek: Kierowcom autokarów można wydłużyć dobowy czas pracy nawet do 12h!
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2006-01-11 15:44
Temat: Kierowcom autokarów można wydłużyć dobowy czas pracy nawet do 12h!
Treść: Aktualność:
Przewoźnicy, zatrudniając kierowców mogą wydłużyć im dobowy czas pracy nawet do 12 godzin - jeżeli tylko dodatkowo przedziela go przerwą i zachowają w przyjętym okresie rozliczeniowym ogólny czas pracy z nadgodzinami jako przeciętnie 48 godzin - napisała Rzeczpospolita w dodatku Dobra Firma.

Taki system czasu pracy ma charakter mieszany (połączenie systemu przerywanego z roznoważnym). Nie można go stosować wobec pozostałych pracowników. Dodatkowo, trzeba stosować się do ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.).

Generalnie zasady czas pracy kierowców są takie same jak pozostałych pracowników, do których odnosi się kodeks pracy. Pracownik nie może więc pracować powyżej 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Wszelkie dodatkowo godziny pracy to klasyczne nadgodziny. U kierowców wiec tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin.

Jednak kierowcom wolno wydłużyć tygodniowy czas pracy do 60 godzin - pod jednym warunkiem - iż w pozostałych tygodniach pracy "nadwyżka" zostanie to zrekompensowana. Czyli pracodawca, który w jednym tygodniu pracy wydłuża kierowcy czas pracy do 60 godzin, musi pamiętać, aby w następnych tygodniach zmniejszyć dobowe bądź tygodniowe normy czasu pracy, tak aby średnia wyszła właściwa.

Przykładowo:

Kierowca autokaru jest zatrudniony w podstawowym czasie pracy. Codziennie pracuje więc po 8 godzin. Jednak w jednym tygodniu ze względu na szczególne potrzeby firmy we wtorek, czwartek i piątek przepracował po 12 godzin, czyli jego tygodniowy wymiar czasu pracy wyniósł 52 godziny.

Zgodnie z prawem przedłużono tygodniowy wymiar czasu pracy do 60 godzin, a pracodawca nie popełnił wykroczenia. Jednak musi pamiętać, iż w następnych tygodniach liczba godzin musi być mniejsza o tyle, aby czas pracy w okresie rozliczeniowym nie przekroczył przeciętnie 48 godzin na tydzień - wystarczy więc, że w którymś z następnych tygodni okresu rozliczeniowego pracownik świadczył pracę krócej o określoną liczbę godzin.



Oczywiście, zatrudniając kierowcę, przewoźnik może również zastosować równoważny czas pracy. Art. 15 ustawy o czasie pracy kierowców pozwala bowiem przedłużyć dobowy wymiar czasu pracy do 10, a nawet do 12 godzin. Należy tylko pamiętać, iż okres rozliczeniowy dla równoważnego czasu pracy kierowców nie może przekroczyć jednego miesiąca, a w niektórych wypadkach 3 lub 4 miesięcy.

W tym przypadku nie ma też przeszkód prawnych, aby dobowy czas pracy kierowców podzielić, stosując przerwę w pracy. Trzeba pamiętać, iż przerwa nie może być dłuższa niż 5 godzin. Tylko dla kierowców zatrudnionych przy przewozach regularnych jest wyjątek - przerwa może trwać 6 godzin, pod warunkiem jednak, że dobowy czas pracy nie przekracza 7 godzin.


W przypadku stosowania mieszanego systemu pracy (czyli łączenia równoważnego i przerywanego czasu pracy (zgodnie z art. 19 ustawy o czasie pracy kierowców) należy wiedzieć, iż przerwy w ramach równoważnego czasu pracy nie można wprowadzić z dnia na dzień. Musi być ona ustalona zdecydowanie wcześniej - w opracowanym z góry grafiku na cały miesięczny okres rozliczeniowy. Ponadto przewoźnik musi pamiętać, aby przy zastosowaniu mieszanego czasu pracy kierowcy zagwarantować kierowcy konieczny dobowy odpoczynek.

Przykładowo:

Przewoźnik autobusowy zajmuje się regularnymi przewozami osób fizycznych, zatrudniając kierowców w systemie mieszanego czasu pracy, zgodnie z harmonogramem. Kierowcy pracują następująco: w każdym tygodniu w poniedziałki, środy i piątki po 10 godzin, we wtorki 6, a w czwartki 4 godziny. Wydłużony w niektórych dniach tygodnia czas pracy jest zrównoważony krótszym wymiarem pracy w pozostałych dniach. Finalnie tygodniowy czas pracy kierowcy nie przekracza sumarycznie 40 godzin. Ponieważ firma stosuje mieszany system czasu pracy to w poniedziałki, środy i piątki kierowca w ciągu doby korzysta z 2 godzin przerwy w pracy. Szczegółowo jego czas pracy wygląda więc następująco: w poniedziałek, środę i piątek kierowca rozpoczyna pracę o 7.00 i pracuje przez 5 godzin do 12.00, następnie do 14.00 korzysta z przerwy. Ponownie zaczyna pracować od 14.00 do 19.00 przez 5 godzin.




OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

Kierowcom autokarów można wydłużyć dobowy czas pracy... [2016-11-01 19:41 164.127.225.*]
Dwa razy w tygodniu może być do 15 godzin pracy. 1 tyg. czas pracy max 56 godz. a 2 tyg. 90 godzin. max - Bus travel24 .pl - odpowiedz »

Przewoźnik autobusowy zajmuje się przewozami osób... [2009-07-28 15:27 83.26.98.*]
A co z kierowcami, którzy jadą na jednodniową wycieczkę szkolną, czy też mają tylko 12 godzin pracy. Kto na taką wycieczkę pojedzie? odpowiedz »

słabo wytłumaczone czas pracy lini regularnej [2007-07-23 21:08 83.16.228.*]
prosze o wytłumaczenie mi tego tak jak jest w moim przypadku.podchodze rano do autobusu o 5.15 odpalam sprawdzam wszystko ,tarczki nie wkładam bo regularna nie musi,5.45 ruszam na przystanek ok 2 min.czekam do 5.55 jade do 6.45 przerwa do 7.05 wracam jest 7.50 przerwa do 8.40 ale w tym czasie załatwiam sprawy firmy {kupić olej itd}ruszam jestem o 9.20 stoje 3 min wracam .jestem o 10.10 czekam do 10.15 i jade.jestem 0 11.00 czekam do 11.10 i wracam.o 12.00 przerwa do 12.40.o 12.40 jade do 13.20 stoje do 13.55 i wracam.jestem 14.40 kółko i jade .o 15.25 zawracam i jade.jestem spowrotem o 16.15przerwa do 16.20 i jade.o 17 znowu kasuje bilety i powrót.jest 17.45.teraz pędze inną trasą aby być na 18.10 kolejny wyjazd linii.autobus wyłańczam o 19.00.ale nie jednokrotnie musze go sprzątnąć albo pojechać zatankować,lub coś pogrzebać.zchodzi do ok21.00to ile mam pracować bo szef mnie chyba roluje mam za taki dzień 60 zł.kilkakrotnie zdażyło sie tak że o 3 rano robiłem zlecenie czy wyjazd do 100km i póżniej linia.wyślijcie mi na meila ile w takim trybie mam robić godzin lub np od 5.55 do której dziękuje odpowiedz »

słabo wytłumaczone czas pracy lini regularnej [2008-07-05 06:31 195.245.224.*]
zapisój cały przepracowany czas i oddaj go do sądu pracy o odszkodowanie i zapłatę za nadgodziny, masz wygrane odpowiedz »

Taa...... [2006-01-12 13:17 999.999.999.*]
Powiedział co wiedział. Niech zgadnę to zagaił pewnie rozgoryczony kierowca, któremu zawsze jest źle. Bo musi tolerować pasażerów, sprzątać autokar, być uprzejmy, umieć jeździć, znać trochę języki obce, .......... i do tego musi pracować, za śmieszne 3.000zł/miesiąc?!. odpowiedz »

Taa... [2006-01-12 16:49 999.999.999.*]
za smieszne 3000? A gdzie w polsce taki pracodawca,co płaci te śmieszne 3000, bo chetnie bym sie najął! odpowiedz »

3 tys to zamierzchle czasy [2006-09-25 23:11 89.228.219.*]
trzy tysiące to było w zamierzchłych czasach teraz na TIRACH jest "deczko" duzo wiecej ale trzeba wysmigac prawie 15tys.kulosow
tirowiec
odpowiedz »

taa... [2006-01-13 00:53 999.999.999.*]
N a łapke, to się zgodzę, że będzie ciężko, ale jak u mnie kierowca, zarabia 1,8-2,0 tys. + moje koszty utrzymania. Przyjmijmy srednio 2800zł brutto, a że mam linie i turystykę, to na linii okradnie mnie na 100-200zł łobuz(załóżmy robi te 15dnix120 okradnie tj 1800) Czyli ma 1800pemsji+boki 1800=3600zł i moje zusy itp 4500zł, łaskę robi tak jak piszesz z oprzatnięciem autobusu, dbaniem o stan zewnetrzny, przyciera wali tłucze i na zjazd bezczelnie powie, że on nie wie skąd to sie wzięló to nie on pewnie z poprzedniego dnia jak kazio, franio, zdzisio jezdził ma wszystko w dupie jak go opierdo... to się Jaśnie Wielmożny Pan Kierowca obrazi i on ci pokaże następnym razem nie przyjdzie na czas wyjazdu wóz nie wyjedzie a on zwolnienie lekarskie przyniesie. A niech się zapyta za ile jeżdza kierowcy ministerstwach, BOR, UOP lanciami, BMW oni takich pieniędzy nie widzą, a tym naszym zasrańcom z kat. prawa jazdy C+E, D+E duzo brakuje ich CV w kadrach odrazu ląduje w koszu nie oszukujny się. Ale mądzrzyć się jak ich okradamy ,wykorzystujemy to pierwsi, a przecież sami jeżdzą na lniach, w turystyce rozliczają faktury za usługę wiedzą jakie pieniądze się bierze i widzą , że tak naprawde to jakbym chciał to nie ma z czego im dac po 3tys. na rękę, co liczyc nie umieją OC, podatek drogowy, winieta, inne koszty, a dodatkowe z ich winy bezmyślności koszty nawalone, napewno to wiem że między soba mnie dobrze rozliczaja lepiej jak fiskus niech się nie ośmieszają, mam nadzieje ze juz n niedługo zostana tylko ci co chcą pracować w tym zawodzie tu w kraju i będą to robić uczciwie, bo nieroby i złodzieje to juz wyjechały, znam takich osobiście. Jeszcze taki nie przyszedł, żeby powiedział panie szefie przychodze chce mieć 2000 miesiąc w miesiac, a napewno panu złtówki z kasy nie ruszę mam 31 lat od 98 w transporcie prowadzę firmę, liczę że ze 25lat pożyję, jak mnie to bydło nie wykończy wcześniej zawałami serducha, a jestem pewny że nie dozyję takiego dnia żeby tak kierowca powiedział. Wazne jest ile on może okraść, a ile zarobi legalnie to go nie interesuje, boki sa najważniejsze Panowie Kierowcy jak to czytacie, boki i jeszcze raz boki. Pozdrawiam Kolegów i Koleżanki z branży
Jacek
odpowiedz »

taa... [2010-10-21 00:05 83.21.182.*]
szanowny nowobogacki pracodawco!!
nikt nie zmusza Cię do prowadzenia tej działalności, tolerowania tego co opisujesz, obrażasz swoich pracowników publicznie, udajesz niewiniątko, sądzę, że stan techniczny Twoich pojazdów jest adekwatny do poglądów i uczciwości jaką prezentujesz na tych łamach, że każdy Twój autobus ma przynajmniej w miarę dobre ogumienie, że hamulec działa, że nie trzeba po każdym kursie uzupełniać płynów a zwłaszcza w układzie kierowniczym,
jeśli tak jest, to dobrze, ale i to nie usprawiedliwia Twojej wulgarnej postawy
pod adresem kierowców, przecież możesz jeździć sam, ja u Ciebie nie pracowałbym nawet za6000 zł, mam znacznie mniej, ale tak mnie jeszcze nie poniewierają jak Ty swoich kierowców.
odpowiedz »

taa... [2010-01-09 17:24 82.177.224.*]
jezdze autobusem od 36 lat ciekaw jestem na ile ty okradasz kierowcow odpowiedz »

taa... [2007-07-24 20:23 83.16.228.*]
tak właśnie jestem kierowcą.ale złamanego grosza nigdy nie buchnąłem jeszcze potrafiłem w ryja przylać jak kolege przyłapałem.auto sprzątam nawet chętnie bo czystość w aucie to świadczy o kierowcy.szybki poumywam.jak gdzieś coś odpryśnie lakier to sam sie biore w wolnej chwili i naprawiam że sladu nie ma, ale szef najpierw wie o tym bo go zawiadamiam bo musi wiedzieć co sie z autem dzieje w końcu to jego.i niektóre przepały zniknęły na trasie.nawet dwa\100km.wiec skoro mówisz że lipnym kierowcą to życze ci samych takich.w każdej pracy jakiej pracowałem i wtej także jestem najlepszy jako pracownik.powodzenia aha zarabiam do 1400zł odpowiedz »

taa... [2016-03-05 10:19 91.217.0.*]
bardzo Ci się dziwie sam jestem kierowcą autokaru 33lata i z tego co zrozumiałem to Ty jako kierowca chętnie byś dopłacił swojemu pracodawcy za to że pozwala Ci pracować. A gdzie ubezpieczenie samochodu że musisz za swoje malować itp.,, przecież tam gdzie się drewno rąbie to wióry lecą\'\' i dlatego każdy autobus jest ubezpieczony Ty zapłacisz za szkody a właściciel zgarnie kase z ubezpieczenia, przypuszczam że po miesiącu czasu do domu przyniesiesz 300 zł. bo jeść też musisz a co na to twoja rodzinka. wniosek albo jesteś zakręcony lub mundurowy na emeryturze a może właścicielem firmy bo coś mi tu nie pasi . PANOWIE przestańcie robić wyścig szczurów nie tędy droga do normalnego życia. jarek odpowiedz »

taa...jacek [2007-03-17 20:18 86.63.129.*]
dziwne że jeszcze masz kolegów odpowiedz »

taa...jacek [2007-07-24 20:28 83.16.228.*]
a wiec poszukaj normalnych ludzi a nie kombinatorów i traktuj ich jak ludzi a nie narzędzie do kasy odpowiedz »

taa... [2007-03-17 20:16 86.63.129.*]
do właściciela jesteś oszołom siądż za kółko buraku jeżdziłem do nonachium miałem 12godz na przejazd w lecie ,do grecji tłukłem się grużlikuie z przyczepą za darmoszkę fijołku a nigdy nie ukradłem z firmy nic mpk rozliczałem normalnie paliwo nie brałem na przepał do karnistra baranio głowo przyznaj się lepiej jak kombinujesz odpowiedz »

SZEF CZY ZLODZIEJ???? [2006-09-25 00:32 80.47.77.*]
szef?panskie doswiadczenie?????jest.o.to dobrze.tzn ze tez sie kradlo!bo kto sie boi najbardziej ze go okradna????????ponoc zlodziej!!!!!!!!!!!gdyby pracodawcy w polsce nie okradali (czytaj;placili)uczciwie to ludzie by nie wyjezdzali!jaka jest wina kierowcy ze macie male stawki za km????????ja wam nie kaze podbierac roboty konkurencji jadac stawkw w dol!normalna praktyka!jestem uczciwym lubiacym ciezka prace kierowca!chce tylko wynagrodzenie adekwatne do moich wyslkow!tyle!!!!!!!!!!!! odpowiedz »

bizmesmen czy co? [2006-05-09 08:03 83.5.228.*]
człowieku piszesz że prowadzisz firmę. BZDURA! Nie potrafisz zrozumieć że firma to nie tylko SZEF i SPRZĘT. to przedewszystkim LUDZIE którzy tworzą tą firmę, od sprzątaczki po szefa, ludzie którzy tworzą zespół. A ty mówisz że cię okradają. Pytanie: ile spraw sądowych już wygrałeś? ile ludzi złapałeś za rękę? A co ty robisz z ZUSem płacisz 1500 a rejestrujesz na 860 BRAWO.
Mam nadzieję że wreszcie znajdzie się ktoś kto będzie potrafił nauczyć SZEFA uczciwości w działalności. RYBA PSUJE SIĘ OD GŁOWY
odpowiedz »

taa [2006-01-16 23:03 999.999.999.*]
sam jesteś 'bydło' i tyle.zapłać jak człowiek tyle ile sie należy za ciężką harówę to Cię nie będą okradali.i nie kłam ,że tak mało zarabiasz bo fakturki to nie wszystko odpowiedz »

taa [2006-11-02 14:08 83.21.132.*]
kierowca w PKS-ise jeździ za 1200 zł na rękę przez 12-14 godzin dziennie. Nie ma czasu na spanie, na odpoczynek, dla rodziny. Gdyby przeliczyć jego czas pracy na zwykły etat, to wyszłoby 1 i 1/2 do 2 etatów. Firma bierze 3,20 za 1 km , a prywatny przewoźnik 2,60 . Różnica idzie na biurokcrację i na takich hamów jak ten ,,biznesmen", którzy nie szanują pracownika. Dać mu wolność to zaprzągłby człowieka do autobusu, żeby paliwa nie kupować i powiedziałby, że ma jeszcze za dobrze.! Pomyśl człowieku zanim innego wyzwiesz od złodzie czy ty jesteś uczciwy i ile wkładasz swojej siły w to co wykonujesz. Chciałbyś obniżenia stawnik minimalnej to płaciłbyś 400 zł miesięcznie , a kierowców dalej wyzywałbyś od złodziei. odpowiedz »

taa [2007-05-21 10:56 84.218.41.*]
Co za du.ek.
Jestem kierowcą cięzarowki. Pracuje w szwecji, zarabiam ok,2500euro i pilnuje zeby mi nikt paliwa nie spuscił nie mowiąc juz o jakims sprzedawaniu. Szef jak ma 20procent zysku to mnie na obiad do domu zaprasza, a Ty samych złodzieji zatrudniasz ? Pa.ant i gam.ń jesteś !!!
odpowiedz »

Taa... [2006-01-11 15:44 999.999.999.*]
Już widzę jak się zwiększy matactwo wśród właścicieli firm przewozowych! odpowiedz »


Powrót do wątkówOdśwież


Zgłoś problem z tą stroną »

Ogłoszenia praca turystyka, w turystyce


© 2024 FORUM-TURYSTYCZNE.PL. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i zawartej w nim polityki cookies.
strona główna | kontakt | reklama | linki
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij