TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Forum grupa: Inne związane z branżą

Podsumowanie pierwszej połowy sezonu przez Wakacje.pl i EasyGo.pl

Data wysłania: 2009-08-20 13:05 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Półtora miesiąca po ogłoszeniu partnerskiej fuzji dwa portale turystyczne: EasyGo.pl i Wakacje.pl, przygotowały pierwszy wspólny raport sprzedażowy, który prezentuje zachowania klientów kupujących oferty wakacyjne w internecie. Analiza rynku turystyki krajowej opracowana została na podstawie danych portalu Wypoczynek.pl, należącego do tej samej grupy.

Jeszcze dwa lata temu najczęściej podróżowaliśmy w grupach rodzinnych, dziś największy odsetek podróżujących stanowią pary. To może świadczyć o wzrastającej w wartości grupie młodych podróżników. Sprzedane oferty dla singli stanowią zaledwie 5%.

Średnia cena rezerwacji dokonywanych w czerwcu i lipcu 2009 to 4788 zł, w stosunku do zeszłego roku nastąpił wzrost o 280 zł. Rezerwacji w tym okresie z ceną powyżej 5 tys, zł było 32 %, a za nimi uplasowały się oferty last minute i propozycje z tzw. średniej półki (ceny od 4-5 tys zł).

23% rezerwujących wyjazdy w omawianym okresie wybrało w czerwcu, natomiast 48% w lipcu. Wakacje w sierpniu doceniło 22%, a we wrześniu 6% kupujących.

Najpopularniejszym kierunkiem jest wciąż Egipt, a czerwcu i lipcu wybrało go aż 23 procent wszystkich rezerwujących. Na drugim miejscu z 19% znalazła się Turcja pozyskując 19 procent, na trzecim Grecja (16%), a dalej: Tunezja (11%), Bułgaria i Hiszpania (po 3%), Wyspy Kanaryjskie (2%) oraz Portugalia i Chorwacja (po 1%). Z bardziej egzotycznych kierunków najpopularniejsze były Chiny oraz Indonezja z wynikiem 19% klientów, a dalej Tajlandia i Kenia (po 13%) oraz Kuba, Etiopia, Madagaskar, Indie, Tanzania i Mauritius, każdy z 6 procentową wartością sprzedaży.

O wyborze hoteli na urlop decydowały często opinie osób powracających z miejsc, do których planowaliśmy wyjazd. Najlepiej ocenianym na portalu Wakacje.pl był Hilton Long Beach, 4-gwiazdkowy hotel w Egipcie, który od klientów otrzymał 4,4 pkt na 5 możliwych do uzyskania. Na portalu EasyGo.pl z kolei najczęściej wybierany był Triton Empire, 3-gwiazdkowy hotel również w Egipcie, przyznano mu w portalowym programie Opinie 4,3 pkt na 5.

W przypadku biur podróży na pierwszych pięciu miejscach znalazły się trzy polskie biura (Itaka - 17%, Triada - 7%, Rainbow Tours - 4%) oraz trzy wspierane przez zagraniczny kapitał (Exim Tours - 11%, Wezyr - 9%, Neckermann - 9%).

Na portalach oceniana była również praca rezydentów, najwyższe uznanie w czerwcu i lipcu ze strony klientów przypadło pracownikom Easy Travel. Zadowoleni klienci przyznali im 4,5 pkt na 5 możliwych do uzyskania. Za nimi plasują się pracownicy Ecco Holiday i Rainbow Tours z wynikiem 4,4 pkt, a dalej TUI (4,1 pkt) i Sun&Fun (3,9 pkt)

Zdaniem kupujących oferty wyjazdowe w Internecie, największą zgodność oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazało się także biuro Easy Travel, zdobywając w tej kategorii 4,6 pkt na 5 możliwych do uzyskania. Kolejne miejsca zajmują: Ecco Holiday - 4,5 pkt, Rainbow Tours - 4,4 pkt, Selectours - 4,2 pkt i TUI - 4,1 pkt.

W czerwcu i lipcu na wakacje na pokładach samolotów wybrało się aż 91 proc. klientów obu portali. 6 procent wybrało oferty z dojazdem własnym środkiem lokomocji, a zaledwie 3 procent skorzystało z dowozu autokarowego.

Jeśli chodzi o rodzaj wyżywienia 58% wszystkich dokonywanych w analizowanym okresie rezerwacji zawierała opcję żywieniową All Inclusive. Blisko połowa mniej - 28% kupujących wybrało pakiet śniadań i obiadokolacji (HB), a bez wykupionego wyżywienia (OV) na urlop zdecydowało się wyjechać 6% klientów. Opcję wykupienia samych śniadań (BB) wybrało 6% kupujących. 8 proc. wybrało inne formy żywieniowe.

Z oferty last minute w czerwcu i lipcu skorzystało 75 proc. kupujących. To aż o 9 proc. więcej niż w maju tego roku. Resztę oferty stanowiły propozycje katalogowe lub inne oferty promocyjne.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że już za moment (koniec sierpnia, początek września) rozpocznie się masowa przedsprzedaż (promocja typu first minute) oferty zimowej na sezon 2009/2010. Pierwsze importy oferty zimowej zostały już dostarczone do obu portali.

Portale podsumowały również wyniki analizy pod kątem spędzania wakacji w kraju. Sprzedaż oferty zorganizowanej w tym sezonie zdecydowanie wzrosła. Tylko w czerwcu i lipcu wakacje w rodzimych ośrodkach wczasowych i wypoczynkowych kupiło aż 55 proc. klientów więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

W okresie letnim, największym zainteresowaniem cieszą się propozycje nad Bałtykiem. Najbardziej popularne, w omawianych miesiącach, okazały się oferty przygotowane przez ośrodki z Dźwirzyna. Dwie najczęściej wybierane oferty w tym regionie to ośrodek wczasowo rehabilitacyjny "Bryza" i ośrodek wypoczynkowy "Akces".

Ośrodki wypoczynkowe były najczęściej wybierane przez klientów, stanowiły 43% oferty. Za nimi znalazły się hotele i pensjonaty (32%), dalej 13% zajęła oferta młodzieżowa, a 12 % obiekty SPA & Wellness.

Ceny propozycji krajowych stanowią dobrą alternatywę dla wyjazdów zagranicznych. Najczęściej średnia cena rezerwacji w Polsce jest o połowę niższa od takiej samej poza granicami. Warto także pamiętać, że w polskich ośrodkach wczasowych dzieci i młodzież mają dużo większe zniżki niż w zagranicznej turystyce wyjazdowej.

Jeśli chodzi o prognozy na sierpień w turystyce krajowej, to przewiduje się wzrost zainteresowania ofertami Pojezierza Mazurskiego, a to za sprawą polepszającej się pogody.

Podsumowując, ten sezon od samego początku należał do ofert last minute, takie były przewidywania zarówno osób z branży jak i spoza niej, jeszcze przed jego rozpoczęciem. Zdaniem przedstawicieli obu portali nie należy czekać z decyzją o urlopie: "Jeżeli chcemy spokojnie i w rozsądnej cenie spędzać wakacje, uczmy się kupować z wyprzedzeniem."

Sam pomysł jest słuszny, jednak turystów zniechęca do kupowania z wyprzedzeniem kilka dość poważnych spraw:
1. Możliwość zmiany ceny wycieczki wykupionej wcześniej.
2. Możliwość (choć raczej teoretyczna, ale promowana medialnie!) bankructwa touroperatora.
3. Ekonomiczna niepewność i brak pewnych planów urlopowych.

Na punkt 2-gi i 3-ci raczej nie mamy wpływu (poza możliwością lobbowania za zmianami w prawie pracy, ale to wątpliwa w rezultatach i trudna ścieżka). Natomiast zmiana cen zarezerwowanych lub wykupionych imprez jest czymś co w sposób istotny podkopuje zaufanie klientów do biur. Zwłaszcza, jeśli to się dzieje w sytuacji, gdy biuro wzięło już od klienta istotną zaliczkę lub całość kwoty, a do wyjazdu pozostał np. niespełna miesiąc lub wycieczka została kupiona niedawno. Takie sytuacje regularnie miały miejsce w ubiegłym roku, gdy sprzedawca wycieczki w cenie katalogowej po kilku lub kilkunastu dniach od jej nabycia i na dwadzieścia kilka dni przed imprezą, dzwonił do klienta i informował go o często niemałej dopłacie...

    • Raport Wakacje.pl i EasyGo.pl 

      [2009-08-20 13:05 83.5.58.*]

      Ciekawe czy po fuzji obsluga w obu portalach bedzie lepsza... Ostatnio na odpowiedz od wakacje.pl czekalismy ponad 3 tygodnie ! Jakas farsa ! To ja juz wole skorzystac z duzo mniejszych portali, ktore oferte maja i tak identyczna jak pozostale biura, ale przynajmniej odpowiedz na zapytanie otrzymuje sie bardzo szybko ! Polecam chocby portal www.scantravel.pl   odpowiedz »

      • Raport Wakacje.pl i EasyGo.pl 

        [2009-08-20 13:59 83.31.182.*]

        ojojoj jaki komentarz z działaniem "podprogowym"   odpowiedz »

      • Raport Wakacje.pl i EasyGo.pl 

        [2009-08-20 21:12 81.190.71.*]

        Super, widzę że darmową autoreklamę uskutecznia portal scantravel.pl....   odpowiedz »

    • Raport Wakacje.pl i EasyGo.pl 

      [2009-08-27 15:19 94.65.128.*]

      Widze, ze Easy go i Wakacje pl robia darmowa reklame dla Easy Travel, prosze nie zapominac ze te firmy nie sprzedaja wszystkich marek, a idac na masowke sprzedaja oferty tanie a nie dobre.   odpowiedz »

      • Raport Wakacje.pl i EasyGo.pl 

        [2009-08-28 15:34 81.95.206.*]

        Podoba mi się zestawienie. Nie sprzedają wszystkiego, ale idą na masówkę. Czyli co? Sprzedają wszystko czy tylko wybranych, bo się zgubiłem;-)   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję